دبیر مجمع مطالبه‌گران شهرستان عنوان کرد:

نگرانی از گسترش مصرف قلیان در میان نوجوانان مینابی



دبیر مجمع مطالبه گران میناب گفت: استعمال قلیان های میوه ای در بین جوانان و‌ نوجوانان مینابی در خیابانها و معابر شهری رنگ بی مهری فرهنگی و تهدید سلامت جامعه را نمایان کرده است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته فارس، همین چند روز پیش کنگره اعتیاد با هدف بررسی راهکارهای پیشگیری از گرایش به اعتیاد بخصوص سیگار و قلیان در میان نسل جوان در بندرعباس و با محوریت وزارت بهداشت و درمان برگزار شد که در آن از اعتیاد یک عامل اصلی بروز بیماری های سرطانی و قلبی و ریوی یاد شد که میزان ابتلا به بیماری های خطرناک را تا دو برابر در میان معتادین افزایش می دهد.

حالا در همین زمینه بهرام رضائی دبیر مجمع مطالبه گران میناب نیز با ابزار نگرانی از ترویج مصرف قلیان های میوه ای در سطح شهر در بین جوانان و نوجوانان گفت: قلیان های میوه ای به عنوان وسیله ای تفریحی در پارک ها، معابر و تفرجگاهها در دست جوانان که اغلب آنان دانش آموز و دانشجو هستند، دیده می‌شود و یک معضل بزرگی در حال شکل گیری است.

 

قلیان فروش ها به طور واقعی ساحل بندرعباس را فرا گرفته اند

 

وی افزود: مصرف قلیان های میوه ای که از اسانس های سمی و خطرناک آلوده هستند، می تواند تهدید بزرگی برای سلامت جامعه باشد و باید دستگاه های متولی امر در این خصوص چاره اندیشی کنند.

دبیر مجمع مطالبه گران میناب با اشاره به تحقیقات علمی انجام شده در خصوص مضرات مصرف قلیان میوه ای گفت: افرادی که این قلیان ها مصرف می کنند غافل از آن هستند که بیماری هایی چون سرطان، آسیب به سلامت زنان، کاهش باروری، بیماری های قلبی و سکته مغزی، بیماری های ریوی و ..‌. را افزایش می دهد و خسارات جبران ناپذیری را در بر می گیرد.

بهرام رضائی، نقش آموزش و پرورش را در فرهنگ سازی دانش آموزان در خصوص عدم استعمال قلیان های میوه مهم دانست و گفت: اداره ورزش و جوانان هم در توسعه ورزش های همگانی باید نقش بسزایی داشته باشد و جوانان را به این سمت و سو هدایت کند.

این اظهارات از سوی دبیر مجمع مطالبه گران میناب در حالی مطرح می شود که در ساحل بندرعباس نیز به شکل فزاینده ای فروش قلیان میوه ای بشدت افزایش یافته و در طول چندین کیلومتر از نوار ساحلی بندرعباس، هیچ نقطه ای نیست که تحت پوشش یکی از قلیان فروش های سیار نباشد و این میزان تمایل به مصرف قلیان را نیز در میان جوانان و نوجوانان و حتی خانواده ها افزایش داده است.

چاره اندیشی اساسی برای این معضل، ضرورتی است که تنها از سوی یک نهاد و دستگاه میسر نیست و به هم افزایی اساسی در میان مسؤولان و نخبگان نیازمند است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها