سه اثر ناملموس هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد



مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی هرمزگان گفت: سه اثر ناملموس شامل نمایشی شوشی، بازی کوسوچار و خوس‌بافی (تلی‌بافی) در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

 

به گزارش صبح ساحل، محمد محسنی با اشاره به اینکه گستره جغرافیایی آیین نمایشی شوشی روستای سلخ در جزیره قشم است، افزود: این آیین یک نمایش موزیکال است که در گذشته منحصر در مراسم عروسی اجرا می‌شد اما امروز در مراسم نوروز صیاد اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: این آیین در گذشته در روستاهای سلخ، گورزین و خالدین جزیره قشم بسیار رایج بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اظهار کرد: کوسوچار نیز بازی بسیار قدیمی است که در روستای درتوجان بندرعباس رواج داشته که از یک صفحه بازی، چهار عدد چوب تاس، ۱۲ مهره هسته خرما و ۱۲ مهره هسته خرمای رنگی تشکیل می‌شود.

محسنی ادامه داد: این بازی مناسب افراد پنج سال و بالاتر بوده که به‌صورت ۲ نفره و گروهی انجام می‌شود.

وی در خصوص خوس بافی (تلی بافی) نیز گفت: تلی بافی یکی از هنرهای رایج بین زنان در شهرها و روستاهای هرمزگان است که ابزار مورداستفاده در این هنر یک بالشتک کوچک گرد، کامواهای رنگی، خوس و یک‌پایه چوبی است که در گذشته از هاون‌های چوبی برای قرار دادن بالشتک بر روی آن استفاده می‌شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: این نوارها به طرز ماهرانه‌ای در شکل‌های رنگارنگ بافته می‌شوند که به لباس‌های زنانه جذابیت می‌بخشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها