کاهش تولید اوپک پلاس؛

آیا سرمایه‌گذاران آمریکایی اهمیتی خواهند داد؟



نگاهی به روزنامه گلف نیوز
سرمایه‌گذاران در بازارهای بورس امارات و عربستان سعودی مطمئنا برای بیان نظرشان در مورد حرکت غیرمنتظره اوپک پلاس که 1.16میلیون بشکه نفت را در روزهای ابتدایی ماه می خارج می‌کنند، منتظر مانده‌اند.
نفت در همین چند هفته گذشته مسیر سختی را پشت‌سر گذاشت زیرا بازارها بر آن‌چه در بخش بانکی رخ می‌داد، در نتیجه فدرال رزرو آمریکا برای برنامه‌های افزایش قیمت، متمرکز بودند. قیمت بنچمارک نفت برنت در سه‌ ماهه اول سال هزار و چهارصد و دو 7.2 درصد کاهش یافت.
بوشان بحری مدیر اجرایی بازارهای نفت گفت:« افزایش قیمت به میزان رشد تقاضای خرید در سال جاری، بسیار به چین بستگی دارد، جز این دلیل دیگری وجود نداشت که ما وارد مباحثه بشویم، جلسات برنامه‌ریزی شده اوپک یا اوپک پلاس، به صورت حضوری یا مجازی، تنها موقعیت برای تصمیم‌گیری گروهی است. درس دیگری که می‌توان از این شرایط گرفت این است که یک زیرمجوعه‌ یا زیرمجوعه‌های اوپک یا اوپک‌پلاس ‌می‌توانند به صورت متحد یا به طور داوطلبانه تولید را در چهارچوب کلی توافق رسمی و اهداف تولید تنظیم کنند. اما در روز یکشنبه تولیدکنندگان نفت اوپک‌پلاس توجه را به نفت، با کاهش تولید غیرمنتظره و تاثیر خیره کننده آن، جلب کردند. عربستان سعودی با روزی 500هزار بشکه در روز و امارات متحد عربی با 144هزار بشکه در روز این تحرک هوشمندانه را شکل دادند. همین امر کافی بود تا بازارها را راه بیندازد که قیمت نفت بار دیگر به میدان بازگشته و به بشکه‌ای 95 دلار تا 100 دلار کاهش یابد. در همان زمان بود که برنامه‌های فدرال رزرو در مورد اقدامات بعدی با نرخ‌ها شکست ‌خورد. سایمون بالارد در مورد حرکت این دو کشور این‌چنین گفت:«امروز صبح با توجه به اتفاقی که رخ داده تمرکز و دقت بسیاری بر روی قیمت نفت خواهد بود مخصوصا پس از اعلام اوپک پلاس در آخر هفته که گروه به طور داوطلبانه نفت کم‌تری استخراج و آماده می‌کنند و مجموعه تولید خود را از ماه آینده تا آخر سال کمی بیش از 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهند. همین امر باعث افزایش قیمت‌ها شد.»نفت یک میلیون بشکه‌ای که از ماه می به بازارهای جهانی نمی‌رسد، بخش قابل توجهی را نشان می‌دهد. مطمئنا پویایی جدیدی در مورد چگونگی تاثیرگذاری بانک‌های مرکزی و اقتصاد جهانی در تغییرات احتمالی نرخ تورم ایجاد می‌کند.
 
فرستادگان عربستان سعودی و عمان با انصارالله دیدار کردند
 نگاهی به روزنامه گلف تایمز
 
  
در حالی که ریاض به دنبال آتش‌بس دائمی در جنگ طولانی مدت این کشور است، هیئت‌های سعودی و عمان روز یک‌شنبه با مقامات انصارالله در پایتخت یمن، صنعا، دیدار کردند. این گفت و گو که حاکی از پیشرفت در رایزنی‌های عمان بین ریاض و صنعا است به موازات اقدامات صلح‌طلبانه سازمان ملل متحد انجام می‌شود. این اقدامات و ابتکارات صلح آمیز پس از برقراری توافق‌نامه ایران و عربستان که میانجیگری چین شکل گرفت شتاب بیشتری گرفت. عمان که با یمن مرزی مشترک دارد سال‌هاست که تلاش می‌کند اختلاف‌های طرفین را از بین ببرد. همین‌طور به تلاش‌های این‌چنینی در برقراری روابط بین ریاض، تهران و واشنگتن مصرانه ادامه می‌دهد. این نمایندگان با رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله، مهدی المشاط، در کاخ ریاست جمهوری صنعا دیدار کردند.
 
نخست وزیر کویت کابینه جدید را انتخاب کرد
 نگاهی به روزنامه عرب نیوز 
 
 
در روز یکشنبه گزارش‌ها حاکی از آن بود که نخست وزیر کویت کابینه جدیدش را انتخاب کرده است. شیخ احمد النواف الصباح بیش از یک ماه پس از استعفای دولت مجددا توسط ولیعهد به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. 
در سایر سمت‌ها مناف عبدالعزیز وزیر دولت و وزیر اقتصاد نامیده شد و بدر الملا در سمت پیشین خود یعنی وزارت نفت باقی ماند. شبخ طلال الخالد الصباح مجددا به عنوان وزیر کشور و سرپرست وزارت دفاع منصوب شد و شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح وزیر خارجه باقی ماند.

 

نویسنده: عدنان نگاری

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها