بانوی سپید


نویسنده: محیا تکنده

«کمی پیش از ساعت شش صبح روز پانزدهم ماه می 1886 در حالی که آواز پرندگان در باغ طنین انداخته و آسمان صورتی رنگ را جلا می‌دهد و یاسمن‌ها هوا را با عطر خویش تقدس می‌بخشند، صدایی که به مدت دو روز در خانه‌ی دیکینسون‌ها هر اندیشه‌ای را ویران می‌کرد خاموش شد... مرگ ناگهان همه‌ی اتاق را پر کرد.»
این سطور اولیه‌ی کتاب بانوی سپید است، که کریستین بوبن، نویسنده‌ی فرانسوی آن را به رشته‌ی تحریر درآورده است. آثار بوبن مانند تکه‌هایی از یک پازل همگی به هم مرتبط هستند و در کنار هم تصویر مشخصی از زندگی و سبک فکری او در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.
بسیاری آثار بوبن را در حیطه‌ی آثار عامه‌پسند می‌گذارند، اما از طرف دیگر بسیاری معتقد هستند بوبن در ادبیات ساده و تعزل گونه‌ی خود مفاهیم فلسفی و عاطفی بسیاری را جای داده است. کتاب بانوی سپید، خلاصه‌ای از داستان زندگی امیلی دیکنسون، شاعر آمریکایی قرن نوزدهم است که در بخش‌هایی کوتاه  و  بدون رعایت خط زمانی روایت می‌شود و نام کتاب از تصویر به جا مانده از امیلی دیکنسون گرفته شده که با لباس سفیدی در ان ظاهر شده است.
این کتاب مانند بسیاری از آثار دیگر کریستین بوبن خط داستانی مشخص و معمولی ندارد. بنابراین نباید منتظر شخصیت مثبت، شخصیت منفی و  فراز و فرودی در داستان باشیم. در عوض با عباراتی شاعرانه و لطیف رو به رو هستیم، که به تمامی می‌توانند احساسات و عواططف ما را به عرصه‌ی کلمات بکشانند. تا کنون نویسندگان زیادی مجذوب آثار و زندگی امیلی دیکنسون بوده‌اند، اما تفسیری که کریستین بوبن حدود یک قرن بعد از مرگ امیلی، از او و زندگی‌اش به دست مخاطب می‌دهد، متفاوت است.
کتاب از سبک داستانی دور است و صحنه‌هایی از زندگی شاعر را به شکل گزارشی عاطفی و شاعرانه ارائه می‌کند. طوری که خواننده به سادگی انزوا و خلوت گزینی که دیکنسون در زندگی خود برگزیده است را درک می‌کند. تعابیر شاعرانه‌ای که بوبن برای توصیف هستی دیکنسون به کار می‌یرد، بدیع و تازه است. طوری احساسات مخاطب را بر می‌انگیزد که خواننده خود را در زمینه‌ی زندگی دیکنسون احساس می‌کند.
کتاب با مرگ امیلی شروع می‌شود و حال و هوای مرگ در سرتاسر کتاب گسترده می‌شود، اما این موضوعی نیست که از جذابیت‌اش بکاهد، بلکه آن را بسیار ملموس‌تر می‌کند. در جای جای داستان همانطور که از بوبن و سبک‌اش انتظار می‌رود، مفاهیمی از کودکی به چشم می‌خورد. چرا که در اندیشه‌ی معنوی بوبن، کودکی نقش بسیار مهمی دارد. در آخر اگر به دنبال کتابی هستید که احساسات شما را بیدار کند و با کلمات خود جادوی‌تان کند، کتاب بانوی سپید انتخاب مناسبی است که در عین کوتاه بودن می‌تواند شگفت‌زده‌تان کند. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها