گیاهان لمس‌ شما را می‌فهمند!



یافته‌های یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن انجام شده است، نتایج جالبی را نشان داده : گیاهان با اینکه فاقد مغز یا سیستم عصبی مرکزی هستند، می‌توانند لمس را احساس کنند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته خبرگزاری صدا و سیما، محققان در این مطالعه، با انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌ها روی گیاهان دریافتند: سلول‌های گیاهی با ارسال امواج آهسته سیگنال‌های کلسیم به سلول‌های گیاهی مجاور، به لمس، واکنش نشان داده و وقتی این فشار آزاد می‌شود، امواج بسیار سریع تری را ارسال می‌کنند.

 

احساس لمس توسط گیاهان

یافته‌های مطالعه اخیر نشان داد:سلول‌های گیاهی، سیگنال‌های مختلفی را هنگام آغاز و توقف لمس ارسال می‌کنند. پژوهشگران گفته اند: این شگفت انگیز است که گیاهان می‌توانند فشار را حس کنند و این کار را به روشی بسیار متفاوت از حیوانات، بدون سلول‌های عصبی و در سطح بسیار خوبی انجام می‌دهند.

تیم تحقیقاتی آزمایش‌هایی را بر روی سلول‌های گیاهی انجام دادند. در حین لمس سلول گیاهی، محققان، امواج آهسته یون‌های کلسیم را مشاهده کردند که از طریق سلول‌های گیاهی مجاور حرکت می‌کردند و حدود ۳ تا ۵ دقیقه ادامه یافتند. پس از توقف لمس، مجموعه‌ای تقریباً فوری از امواج سریعتر مشاهده شد که در عرض یک دقیقه از بین رفتند.

دانشمندان معتقدند: دلیل فرستادن این امواج، احتمالاً به تغییر فشار داخل سلولی برمی گردد. برخلاف سلول‌های حیوانی که دارای غشای نفوذپذیری هستند، سلول‌های گیاهی، از دیواره‌های سلولی قوی تری برخوردارند که به راحتی شکسته نمی‌شوند؛ بنابراین فقط یک لمس سبک، باعث افزایش موقت فشار در سلول گیاهی می‌شود.

یافته‌های تحقیقاتی این مطالعه در مجله Nature Plants منتشر شده اند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها