حوزه واردات نیازمند ثبات در سیاست های تجاری و ارزی



واردات نقش مهمی در تعیین استراتژی توسعه اقتصادی دنیا  دارد.این مقوله از یک طرف بعنوان یکی از عوامل موثر بر رشد و تولید ناخالص داخلی و از طرف دیگر، به عنوان یکی از اقلام مهم تر از پرداخت های کشور محسوب می شود از این رو هر تغییر و تحولی که در واردات کشور رخ دهد در فرآیند تولید، رشد و توسعه تاثیر به سزایی خواهد داشت؛ لذا اتخاذ سیاست های مناسب برای واردات حائز اهمیت است.
طبق آمارهای تجارت خارجی ایران درسال 1401 نشان می دهد که واردات از کشورهای هدف از لحاظ وزنی کاهش پیدا کرده است اما برعکس آن از لحاظ ارزش، افزایش قابل توجهی داشته است که این نشان از تراز منفی تجاری ایران ناشی از افزایش حجم واردات آن نبوده و از گران شدن واردات در این سال حکایت دارد.
موضوع دیگری که در بررسی سیاست های واردات کشور مهم است کشورهای هدف می باشند؛کشور ایران درچندسال اخیر خود را به تجارت با برخی از کشورها از جمله چین، امارات و ترکیه محدود کرده است که همین موضوع باعث کاهش واردات کشور از لحاظ وزنی و افزایش ارزش کالاهای واردات گردیده است. حال پیشنهاد می شود ایران سیاست های وارداتی خود را تغییر و با سایر کشورها وارد تجارت بین المللی شود تا تراز وارداتی کشور بهبود یابد.
باتوجه به موارد فوق باید نگاهی به انتظارات و پیشنهادات فعالان حوزه تجارت انداخت.تجار از جمله افرادی هستند که همواره نسبت به تغییر مداوم مصوبه ها و بخشنامه ها معترض بوده و هستند. به عنوان مثال ممنوعیت به یکباره کالاها و یا حتی صادرات آن، تغییر در قیمت انواع تعرفه ها و عوارض رفع شده موجب می شود که واردات یا صادرات کالا از لحاظ اقتصادی توجیح خود را از دست بدهد و برنامه ریزی و پیش بینی های صورت گرفته توسط یک تاجر برای صادرات و واردات محصولات خود را به هم بریزد.
اکنون با ایجاد قوانین تسهیل گر، تعیین انواع معافیت ها و عدم دخالت بی رویه دولت در سیاست های ارزی می توانند به حوزه تجارت کمک شایانی کند به عنوان مثال تک نرخی شدن واحد ارزی کشور همراه مورد تاکید بخش خصوصی بوده است که این اقدام  بسیاری از رانت ها حذف می گردد.بخشنامه های متعدد در روند بازار و تعیین نرخ ارز و سیاست های ارزی کشور نه تنها به شرایط اقتصادی کشور کمک نمی کند بلکه موجب به هم ریختن بازار تجاری کشور می گردد. در این شرایط دولت باید اجازه دهد در چارچوب یک تعامل بین عرضه و تقاضا نرخ ارز در بازار مشخص گردد.
واردات کشور به میزان قابل ملاحظه ای تحت تاثیر نوسانات قیمت های نسبی نیست و باتوجه به نقش ارز در جریان تجاری، لازم است با داشتن یک ترکیب بهینه از واردات، سیاست های پولی، مالی و تجاری در هماهنگی کامل با یکدیگر عمل کنند، حساسیت واردات در مقابل درآمد های نفتی نشان می دهد محدودیت ارزی از عوامل مهمی است که روی تقاضای واردات اثر می گذارد. درنهایت آن چه در مسیر تجارت به ویژه واردات اهمیت دارد، اتخاذ یک سیاست خارجی بر پایه منافع ملی و حمایت همه جانبه از واردات در مسیر رونق بخشیدن به تولید و تقویت صادرات غیرنفتی می تواند منجر به شکوفایی اقتصاد کشور و محقق شدن شعار مهار تورم،رشد تولید گردد. 

  

نویسنده: فرامرز گودرزی، رئیس انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی استان هرمزگان

  

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها