ورود مجلس به ماجرای فیلترشکن‌‌ها/ تحقیق و تفحص از VPNهای پولی کلید خورد



فیلترینگ و استفاده از فیلترشکن، دردسرهای زیادی برای مردم ایران ایجاد کرده‌است. مردم ماهانه هزینه‌های زیادی برای خرید فیلترشکن پرداخت می‌کنند و بازار خرید و فروش فیلترشکن رونق دارد. حالا عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از کلید خوردن تحقیق و تفحص برای فیلترشکن‌های پولی در مجلس شورای اسلامی خبر می‌دهد.

به گزارش صبح ساحل، جواد نیکبین گفت: متأسفانه یک گردش مالی عجیب در فروش فیلترشکن‌ها در کشور وجود دارد و مجلس شورای اسلامی برای این که دریابد چه‌کسی و چه‌کسانی از فروش این فیلترشکن‌ها سود می‌برند قصد دارد تحقیق و تفحصی را در این حوزه رقم زند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تمام اقدامات اولیه تحقیق و تفحص از فیلترشکن‌های پولی صورت گرفته است و به‌زودی به کمیسیون مربوط ارسال خواهد شد تا بعد از تصویب در کمیسیون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

نیکبین تصریح کرد: احتمالاً شهریورماه تحقیق و تفحص از فیلترشکن‌های پولی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

 

فروش وی پی ان به ۵۰۰ میلیارد تومان در ماه هم رسیده است

مهدی مصلحی، کارشناس امنیت فضای مجازی، درباره وضعیت فعلی فیلترشکن‌ها در ایران گفت: آمار دقیقی که متاسفانه از فیلترشکن ارائه نمی‌شود و آمار‌های فعلی فقط تخمین است. مثلا گفته اند تا سال ۹۷ تراکنش فروش وی پی ان در ماه ۵۰ میلیارد تومان بوده است و با توجه به وضعیت سال گذشته این عدد به نزدیکی ۵۰۰ میلیارد تومان هم رسیده است و این هزینه خیلی از شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا به سمت ساختار‌های وی پی ان بروند. بستر فیلترشکن یک بستر امن ارتباطی است و خیلی وقت ها برای دور زدن فیلترینگ استفاده نمی شود اما در کشور ما خیلی از مردم برای دور زدن فیلترینگ استفاده می کنند. مثلا یکی از مسئولین سازمان تنظیم مقررات گفته بود از 80 میلیون مخاطب، نزدیک 80 درصد از وی پی ان استفاده می کنند. این نشان می دهد که چه عدد بزرگی از نظر مصرف اینترنت و هزینه ای که این وسط جا به جا می شود نصیب کسانی می شود که کار وی پی ان می کنند.

گردش مالی ماهانه 4500 میلیارد تومانی فیلترشکن‌ در ایران

چندی پیش تجارت‌نیوز در گزارشی از گردش مالی فیلترشکن در کشور سخن گفته بود.

حداقل 60 میلیون ایرانی از شبکه‌های اجتماعی فیلترشده استفاده می‌کنند. با احتساب فروش ماهانه 150هزار تومانی هر نسخه فیلترشکن و در نظر گرفتن یک جمعیت 30 میلیون نفری، این رقم طی یک ماه به بیش از 4 هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد. این امر نشان می‌دهد که گردش مال هنگفتی در فروش فیلترشکن‌ها وجود دارد.

 

سابقه خرید فیلترشکن در ایران

تجارت پرسود فروش وی‌پی‌ان در ایران فقط به سال‌‏های اخیر محدود نمی‌‏شود. سال ۹۲ ایسنا گزارشی منتشر کرده و در آن گفته بود، درآمد حاصل از فروش فیلترشکن در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است. چندی پیش هم محمدحسن آصفری، نماینده مجلس بدون اینکه نحوه محاسبه گردش مالی فیلترشکن‌‏ها را روشن کند، درآمد حاصل از آنها را 50هزار میلیارد تومان تخمین زد.

در سال 1387 و پیش از انتخابات دهمین دوره ریاست‌ جمهوری، اولین موج گسترده فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گریبان‌گیر یوتیوب و توئیتر شد. فیلترینگ این شبکه‌ها در حالی صورت گرفت که شرایط کشور آرام بود و بحرانی برای بهانه فیتلرشدن تا آن لحظه وجود نداشت.

در حالی که فیلترینگ شدید و محدودیت‌های گسترده اینترنت در ایران، باعث رشد تصاعدی استفاده کاربران از ابزارهای فیلترشکن شده است، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در مهرماه سال گذشته گفته بود فروش فیلترشکن باید جرم تلقی شود. البته آن حرف زارع‌پور را باید گذاشت کنار اظهار نظر چند روز پیش او در خصوص کندی اینترنت که به مردم تاکید کرد از فیلترشکن رایگان خارجی استفاده نکنید!

البته وزیر ارتباطات ایران هرگز مسئولیت فیلترینگ گسترده اینترنت در ایران به گردش نگرفته است و همواره از اینکه او و وزارتخانه مطبوعش در این زمینه تصمیم‌گیر نیستند، حرف زده است. در این میان این کاربران ایرانی هستند که ماهانه بیش از 4 هزار و 500 میلیارد تومان برای برقراری ارتباط با دنیا، به دولت خود هزینه پرداخت می‌کنند.

 

فروشندگان فیلترشکن و وی‌پی‌ان مجازات می‌شوند

دی ماه سال گذشته اعلام شد که تولید کنندگان، فروشندگان و توزیع کنندگان  وی پی ان ها و فیلتر شکن‌های غیر مجاز از این پس مشمول مجازات ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی گردیده و در مورد اشخاص حقوقی علاوه بر مجازات مندرج در ماده ۷۵۳،  نسبت به شرکت تجاری یا موسسه متخلف، لغو امتیاز و تعطیلی نیز رقم خواهد خورد.

همچنین وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات مکلف است به طور مستمر نرم افزارهای موضوع این مسئله را شناسایی و از دسترس خارج کرده و متخلفین را به دستگاه قضائی معرفی نماید و قوه قضائیه نیز با متخلفین طبق مجازات پیش بینی شده در ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی برخورد خواهد کرد.

در ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی آمده است که هر شخصی که مرتکب تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله نرم افزارهای غیر قانونی شود به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

 

منابع: تسنیم، انتخاب، تجارت نیوز، ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها