زلزله بزرگ در کشور مغرب؛

بیش از هزار کشته و زخمی در مراکش/ در ۱۲۰ سال گذشته زمین‌لرزه بالای ۶ ریشتر در این منطقه رخ نداده بود


نویسنده: صبح ساحل

زلزله شدیدی، ساعت 23 به وقت محلی جمعه شب (دیشب) / بامداد امروز شنبه به وقت تهران ، در منطقه الحوز در جنوب غرب مراکش (مغرب) روی داد. در ساعات ابتدایی اعلام شد، این زلزله 7 ریشتر و در عمق 18 کیلومتری زمین رخ داده است، در ۱۲۰ سال گذشته زمین‌لرزه بالای ۶ ریشتر در این منطقه رخ نداده بود و هنوز از تلفات دقیق گزارشی در دست نیست.

     

به گزارش صبح ساحل، مرکز ژئوفیزیک مراکش اعلام کرد این زمین لرزه در منطقه ایغیل به بزرگی 7.2 ریشتر بوده‌است. این موسسه توضیح داد که این زمین لرزه در ساعت 11:11:01 به وقت محلی ثبت شده است و بین عرض جغرافیایی 30.9896 و طول جغرافیایی: 8.4140 رخ داده است که نشان می‌دهد زلزله در عمق 10.7 کیلومتری از زمین ثبت شده است.

بر این اساس، منطقه وقوع زلزله در فاصله 368 کیلومتری جنوب غربی شهر رباط، 23 کیلومتری غرب شهر ایجوقاق، 31 کیلومتری جنوب غربی شهر مزمیز، 41 کیلومتری شمال غربی شهر اولوز و 47 کیلومتری جنوب شرقی شهر امینتانوت تعیین شده است.

سازمان زمین شناسی امریکا اما شدت این زمین لرزه را 6.8 ریشتر در عمق 18.5 کیلومتری زمین اعلام کرد.

   

۸۲۲ کشته و ۶۷۲ زخمی بر اثر زلزله

وزارت کشور مغرب اعلام کرد که بر اثر زلزله جمعه شب در این کشور تاکنون ۶۷۲  نفر در مناطق الجوز، مراکش، ورزازات، أزیلال، شیشاوة، تارودانت جان باخته و 329 نفر مجروح شده‌اند که برای درمان به بیمارستان‌های انتقال یافته‌اند.

بر اساس این گزارش، ده‌ها خانه نیز بر اثر این زلزله تخریب شده است.

به گفته یکی از ساکنان مناطق زلزله زده، زمین در حدود ۲۰ ثانیه لرزیده و پس از زلزله اولیه پس لرزه‌هایی هم رخ داده است.

این زلزله شدید در اسپانیا و پرتغال هم احساس شده است.

بنا به اعلام این موسسه، پس از این زلزله، صدها پس‌لرزه‌ که قدرت برخی از آنها به حدود 6 ریشتر می‌رسد، ثبت شده است.

   

بازهم پیش‌بینی جنجالی زلزله‌شناس هلندی

 

پیش‌بینی جدید زلزله‌شناس هلندی جنجال به پا کرد زلزله‌شناس مشهور هلندی فرانک هوگربیتس چند روز پیش توییتی درباره احتمال وقوع زلزله زده بود که حالا با وقوع زلزله ۶.۸ ریشتری مراکش دوباره او را در کانون توجه قرار داده است

در این میان با وقوع این زلزله دوباره نام فرانک هوگربیتس بر سر زبان‌ها افتاده است. او که پیش از این با پیش‌بینی زلزله ترکیه مشهور شده بود حالا با توییت‌ چند روز پیشش که احتمال زلزله در مناطقی نزدیک به مراکش را مطرح کرده بود دوباره سر زبان‌ها افتاده است

او با انتشار عکس هایی از احتمال وقوع زلزله در مناطق مشخص شده در نقشه خبر داده بود

فرانک هوگربیتس چهره‌ای سرشناس در فضای مجازی شده که صفحه توییترش به تنهایی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد

گاو مدعی است که در زمینه ارتباط بین همترازی اجرام آسمانی با فعالیت لرزه‌ای در زمین پژوهش می‌کند و ادعاهایش بر اساس این پژوهش‌هاست. در حقیقت به باور هوگربیتس همترازی زمین با دیگر سیاره‌ها جاذبه‌ای کافی برای ایجاد زمین‌لرزه در زمین‌ ایجاد می‌کند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها