زدن واکسن ضروری است؟

آنفلوآنزا در یک قدمی پاییز!


نویسنده: بهاره جلالوند

کم کم با آمدن پاییز و زمستان، شیوع برخی بیماری‌ها مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر از قبل می‌شود و افراد زیادی به این بیماری‌ها دچار خواهند شد. ابتلا به سرماخوردگی به اندازه آنفلوآنزا برای بسیاری از افراد نگران کننده نیست اما آنفلوآنزا در برخی از افراد می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند و حتی در مواردی باعث مرگ شود. شاید به همین دلیل است که تا صحبت از بیماری آنفلوآنزا مطرح می‌شود، نام واکسن آن نیز به میان می‌آید. تزریق این واکسن برای برخی از افراد ضروری است اما نکاتی را باید در رابطه با آن دانست که «دکتر پیمان لسان پزشکی»، کارشناس پیشگیری از بیماری‌ها، به این موارد می‌پردازد.  

 

 نمای نزدیک بیماری
آنفلوآنزا، در واقع یک بیماری عفونی حاد تنفسی است که عامل ابتلا به آن یک ویروس محسوب می‌شود. سیستم تنفسی در این بیماری، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و علائمی چون بدن درد، تب، عطسه، گلودرد، حالت تهوع، آبریزش بینی، استفراغ، سرفه و بی‌حالی به همراه دارد. افراد با سن بالا، در اثر ابتلا به این بیماری ممکن است علائم شدیدتری داشته باشند. در سنین پایین‌تر مثلا در کودکان، احتمال بروز تهوع و استفراغ نیز وجود دارد. چنانچه افراد با سن بالا مثلا سنین 60 تا 70 سال به این بیماری دچار شوند، ممکن است از دست دادن هوشیاری هم برای‌شان اتفاق بیفتد. با توجه به شبیه بودن بعضی از علائم سرماخوردگی به آنفلوآنزا، برخی از افراد تصور می‌کنند این دو بیماری به یکدیگر مرتبط هستند در حالی‌که بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا، ارتباطی وجود ندارد. 
 
 هر چه سردتر، شیوع بیشتر
بیماری‌های تنفسی، با سرد شدن هوا شیوع بیشتری دارند که این مسئله با پایین آمدن سطح ایمنی مرتبط است. همچنین افراد در محیط‌های بسته تجمع بیشتری دارند در نتیجه ذرات ناشی از عطسه و سرفه در هوا به حالت معلق باقی می‌ماند و منجر به ابتلای افراد خواهد شد. به طور کلی، بیماری‌های تنفسی مثل آنفلوآنزا از پاییز شایع می‌شوند و در برخی موارد تا بهار نیز ادامه پیدا می‌کنند. آنفلوآنزا می‌تواند زندگی برخی افراد را به خطر بیندازد به همین دلیل زدن واکسن برای پیشگیری از ابتلا در برخی از افراد ضروری است.
 
 زمان طلایی برای واکسن
برای اینکه واکسن آنفلوآنزا موثر باشد، باید واکسیناسیون زود انجام شود. به طور کلی، واکسیناسیون از اواسط شهریور انجام خواهد شد و بهترین زمان برای انجام این کار، مهرماه محسوب می‌شود. چنانچه فردی واکسن را دیرتر بزند، فایده چندانی نخواهد داشت. افراد باید توجه داشته باشند که بعد از تلقیح واکسن، در حدود 2 هفته زمان لازم است تا در بدن آنتی بادی (پادتن) ساخته شود و تا زمانی که آنتی بادی در بدن ساخته نشده باشد، نباید انتظار چندانی برای پیشگیری از ابتلا داشت. آن دسته از افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند و در گروه خطر قرار دارند باز هم باید زیر نظر پزشک واکسن بزنند (پس از بهبود و با دستور پزشک) چون واکسن آنفلوآنزا چند ظرفیتی است و بدن را در برابر چند نوع ویروس آنفلوآنزا محافظت می‌کند. یکی دیگر از دلایل این کار، شباهت برخی از علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا به یکدیگر است در واقع این احتمال وجود دارد که فرد به سرماخوردگی مبتلا شده باشد ولی تصور کند به آنفلوآنزا مبتلا شده است. 
 
 واکسن به روز باشد
شاید برخی از افراد تصور کنند که زدن یک‌بار واکسن کافی است در حالی‌که واکسن آنفلوآنزا را باید هر سال زد به این دلیل که ویروس آنفلوآنزا دائما دچار تغییر و تحول می‌شود. با توجه به موارد یاد شده، واکسن باید جدید باشد چون هر سال ساخت واکسن با توجه به تغییرات ویروس در سال‌های قبل، به روز می‌شود. با توجه به محدود بودن واکسن، بهتر است برای انجام واکسیناسیون با پزشک مشورت شود. سالمندان و افراد بیمار، نسبت به افراد سالم برای واکسیناسیون در اولویت قرار دارند.
 
 نکات مهم پیش از واکسیناسیون
برای ساخت واکسن آنفلوآنزا از ویروس کشته شده استفاده می‌شود در نتیجه افراد نباید برای زدن این واکسن نگرانی داشته باشند چون ایمنی این واکسن تایید شده است. واکسیناسیون بنا بر نظر پزشک، از سن 6 ماهگی به بعد می‌تواند انجام شود. معمولا واکسن آنفلوآنزا در سنین 6 ماه تا 8 سال، در دو دوز تزریق خواهد شد. به طور کلی، تزریق دوز دوم را با فاصله یک ماه تا 45 روز بعد از تزریق دوز اول، انجام می‌دهند. البته در برخی موارد که نوع ویروس‌ از سال قبل تغییری نکرده باشد، زدن یک دوز کافی است به شرط اینکه کودک در سال گذشته واکسن آنفلوآنزا را زده باشد. واکسن آنفلوآنزا برای خانم‌های باردار منع مصرف ندارد ولی باید حتما زیر نظر پزشک این کار انجام شود و بهتر است که انجام این کار در سه ماهه دوم و سوم باشد. در دوران شیردهی نیز زدن این واکسن منع خاصی ندارد ولی باید در این دوران نیز تحت نظر پزشک واکسیناسیون صورت بگیرد. 
 
 وقتی واکسن ممنوع است!
به طورکلی، به همه افراد توصیه می‌شود که واکسن آنفلوآنزا را زیر نظر پزشک تزریق کنند چون پزشک وضعیت جسمی افراد را پیش از واکسیناسیون در نظر می‌گیرد. علاوه بر این، تعیین دوز برای این واکسن از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از خرید این واکسن باید تزریق را سریعا انجام داد و برای حمل یا نگهداری تا وقت تزریق، باید از بسته یخ کمک گرفت و آن را در کنار بسته یخ مخصوص قرار داد. واکسیناسیون نباید در منزل انجام شود تا در صورت بروز هر نوع مشکل احتمالی، امکان انجام اقدامات اورژانسی وجود داشته باشد. توصیه می‌شود واکسیناسیون در یک مرکز درمانی معتبر و عمومی انجام شود. با توجه به اینکه واکسن آنفلوآنزا در تخم مرغ کشت داده می‌شود، افرادی که به تخم ‌مرغ حساسیت دارند باید از زدن آن خودداری کنند. همچنین افراد حساس به فرمالدئید نیز باید از زدن این واکسن اجتناب کنند. واکسیناسیون در زمان ابتلا به عفونت حاد تب‌دار در هیچ فردی نباید انجام شود. علاوه بر این، زدن واکسن آنفلوآنزا برای مبتلایان به سندروم گلین باره، ممنوع است.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها