دروس عمومی عملاً از کنکور حذف می‌شود



نائب رئیس دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به اینکه شورای نگهبان مسکوت ماندن سه ساله تاثیر معدل در کنکور را رد کرد گفت: دروس عمومی عملاً از کنکور حذف می‌شود.
    
   
به گزارش صبح ساحل، محمد وحیدی نماینده بجنورد، جاجرم و سملقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رد مصوبه مجلس مبنی بر مسکوت ماندن سه ساله تاثیر معدل در کنکور از سوی  شورای نگهبان، گفت: طبق مصوبه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری که تاثیر قطعی کنکور بر سوابق تحصیلی وجود دارد، میزان تاثیر قطعی کنکور در سوابق تحصیلی هر ساله توسط شورای سنجش و پذیرش قبل از برگزاری کنکور و یا یک سال قبل از کنکور سال بعد اعلام می‌شود.

وی افزود: این مصوبه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در صحن  علنی با ابهامی که مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد تبدیل شد به مصوبه جدیدی به معنای سه سال مسکوت گذاشتن تاثیر قطعی شورای عالی انقلاب فرهنگی که عملاً دیگر مصوبه‌ای در مجلس برای کنکور وجود ندارد و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع تاثیر قطعی به میزانی که شورای انقلاب عالی فرهنگی مطرح کرده، مورد اجرا قرار می‌گیرد.

نائب رئیس دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میزان تاثیر قطعی معدل شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب شورای سنجش و پذیرش رسانده شده است، تصریح کرد: با این طریق دروس عمومی عملاً از کنکور حذف می‌شود و مثل سال قبل دروس تخصصی در کنکور در نظر گرفته می‌شود. تأثیر سوابق نیز به صورت قطعی توسط آموزش و پرورش سالانه برگزار می‌شود انجام می‌گیرد.

وحیدی گفت: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد تغییراتی هم داشته باشد با تصویب شورای سنجش و پذیرش قابل انجام است.

وی با بیان پیشنهاد شخصی خود برای این تاثیر قطعی معدل به شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاطر نشان کرد: اگر این تاثیر قطعی معدل را برای سال‌های آینده کنکور افزایش ندهند یعنی تا زمانی که آموزش و پرورش به اطمینان بخشی سوابق تحصیلی نرسیده است این تاثیر قطعی را افزایش ندهند و در یک عدد ثابتی حفظ کنند.

وحیدی ادامه داد: حتی اگر در توان شورای عالی انقلاب فرهنگی است، عدد تاثیر معدل سوابق تحصیلی بر کنکور را از ۴۰ درصد سال قبل هم کاهش دهند، قطعاً برای مناطق محروم مفید خواهد بود.

وی با اشاره به پیشنهاد کاهش تاثیر معدل، خاطرنشان کرد: در مناطق محروم به دلیل نبود دبیران تخصصی دانش‌آموزان قادر به کسب معدل بالا نیستند.

طرح اصلاح تبصره (5) ماده (5) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در خصوص شیوه برگزاری کنکور سراسری که در صحن مجلس مصوب شد، در جلسه اخیر شورای نگهبان بررسی و مغایر با قانون اساسی شناخته شد.

این مصوبه به شرح زیر است:

وزارت آموزش و پرورش مکلف است تمام زیرساخت‌های لازم جهت اِعمال تأثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت‌کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یاد شده کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال کنکور سال‌های قبل از سال‌ ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها