دادستان کل کشور درآیین تودیع و معارفه دادستان بندرعباس :

کاندیداهای مجلس نباید سیاه‌نمایی کنند



با حکم رئیس قوه قضائیه، «عارف اکبری» جایگزین «علیرضا احمدی منش» در سمت دادستان بندرعباس شد. مراسم معارفه دادستان جدید بندرعباس پیش از ظهر امروز با حضور دادستان کل کشور، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار هرمزگان، رئیس قوه قضاییه استان و جمعی از مسئولان برگزار شد.

  

به گزارش صبح ساحل، «حجت‌الاسلام محمد موحدی‌آزاد» دادستان کل کشور در این مراسم اظهار داشت: جامعه‌ای که بخواهد به آرامش روانی و سعادت دنیوی و اخروی برسد به عواملی نیاز دارد که یکی از این عوامل قانون و مقررات عادلانه است. وی افزود: دومین عامل مورد نیاز وجود مجری عادل است، مجریان قانون و حاکمیت باید عادل باشند. سومین عامل در رسیدن به سعادت این است که جامعه عدالت پذیر باشد؛ باید مردم عدالت را بپذیرند. جامعه آمادگی پذیرش قانون و مجری عادل را داشته باشد. این سه عامل اگر در کنار هم قرار گرفت جامعه به سمت سعادت، سلامت و آرامش روانی راه پیدا می‌کند. دادستان کل کشور گفت: ما به عنوان یک عمل صالح و کمک به تقوای جامعه باید تلاش کنیم تا شعار سال محقق شود. هرمزگان استان مستعدی است که رشد تولید در آن می‌تواند مصداق داشته باشد. نظارت بر گمرکات مقدمه‌ای برای ایجاد آرامش در مردم و تامین نیاز جامعه است. وی با تاکید بر اینکه تامین معاش و نیازمندی‌های اقتصادی یک وظیفه شرعی و انسانی است، تصریح کرد: گاهی در حوزه گمرکات، برخی وظایف به موقع انجام نمی‌شود لذا نظارت دادستان بر امور گمرکی و واردات در این زمینه الزامی است و نوعی عبادت محسوب می‌شود. موحدی آزاد گفت: تکریم ارباب رجوع یکی از مسائل اصلی و جزو سیاست‌های کلان قوه قضائیه است. ارباب رجوع را باید تکریم کرد؛ این وظیفه اخلاقی و شرعی است. مسئولان در هر رده‌ای باید صعه صدر داشته باشد و از تندی پرهیز و احترام مردم را حفظ کند.

  

کاندیداهای مجلس نباید سیاه‌نمایی کنند

وی تصریح کرد: دادستان باید بر قانون‌مندی تمرکز کند. همه مردم را با قانون آشنا کند و در این زمینه رسانه‌ها نیز یاری گر ما باشند و از ظرفیت آنها استفاده شود. هر چه میزان آشنایی مردم با حقوق و مقررات افزایش یابد آمار ورودی پرونده‌ها به دادگستری کاهش خواهد یافت. موحدی‌آزاد اظهار داشت: امروز مسئولان اجرایی و قضایی انسجام بسیار خوبی در سطح ملی دارند و با همدلی مسائل را بررسی و تصمیم گیری می‌کنند. این همدلی به استان‌ها هم تزریق شده و باید آن را تقویت کرد. وی با اشاره به فرارسیدن انتخابات مجلس خطاب به نامزدهای  انتخاباتی گفت: آنچه امروز نیاز داریم پرهیز از چالش‌آفرینی و سخنان تفرقه‌افکنانه است. کاندیداها نباید سیاه‌نمایی کنند. باید از اقدامات چالش‌برانگیز پرهیز کنند. افرادی که می‌خواهند در مجلس شورای اسلامی باید پیشرفت‌ها را براساس آمارها بیان کنند. موحدی آزاد  گفت: کاندیداها باید صداقت و راستی را در تبلیغات گسترش دهند و از هر نوع تهمت و تخریب و افترا به رقبا بپرهیزند. دادستان کل کشور ضمن تاکید بر اینکه پیگیری حقوق عامه و نظام باید جزو اولویت‌های اساسی باشد درباره فضای مجازی گفت: فضای مجازی مهم است. شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان فرصتی است که می‌توان از آن استفاده و بهره‌برداری زیادی کرد اما آسیب‌های زیادی هم دارد که نظام وظیفه دارد زمینه رشد اخلاقی آحاد جامعه را فراهم و برای جلوگیری از این آسیب‌ها برنامه‌ریزی کند. وی ادامه داد:دولت موظف است فرزندان جامعه را در محیط‌های آموزشی خوب تربیت کند. بایدا برای فراهم آوردن شکوفایی استعداد نهفته در دانش‌آموزان، تربیت فرزندان تلاش کنیم. دادستان کل کشور تهدید فضای مجازی، تولید و طراحی فروش فیلتر شکن  را حرام دانست. حجت‌الاسلام موحدی‌آزاد به دادستان و رییس کل دادگستری هرمزگان توصیه کرد: اگر می‌خواهید دنیا و آخرت شما حفظ شود در رسیدگی به تمامی امور قانون‌مند باشید، مسوول باید سعه صدر و تحمل لازم برای رسیدگی کار مراجعه کنندگان داشته باشند، زیرا تکریم ارباب رجوع یکی از وظایف مهم انسانی و اخلاقی در دستگاه قضا است.وی در ادامه یکی از رسالت‌های مهم رسانه‌ها به عنوان یک عمل صالح را آگاهی بخشی حقوقی به آحاد جامعه دانست و ادامه داد: آگاهی مردم نسبت به حقوق عامه خود یک تکلیف همگانی؛ اجتماعی، اخلاقی و شرعی است زیرا هرچه آگاهی مردم نسبت به حقوق خود افزایش پیدا کند، آمار ورودی شکایات به دادگستری‌ها کاهش پیدا می‌کند. دادستان کل کشور ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی را هم یک فرصت مناسب برای پژوهشگران و محققان دانست که اگر به درستی مدیریت نشود آسیب‌های جدی به دنبال دارد. بنابراین در بحث فضای مجازی باید از جنبه‌های مثبت آن استفاده و از استفاده‌های مخرب جلوگیری شود.

   

دادستان، حلقه اتصال قوه قضائیه با مردم

«حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده»، امام جمعه بندرعباس و نماینده ولی فقیه در هرمزگان در این آیین با بیان اینکه بالاترین تا پایین‌ترین رده مدیریت مسئولیت در جمهوری اسلامی بر پایه توجه به مصلحت عمومی شکل گرفته است، گفت: در قوه قضاییه برجسته‌ترین نقش براساس مصلحت عامه است. نقش اصلی دادستانی ایجاد حلقه اتصال براساس مصالح عامه است. وی افزود: در قوه قضائیه  شاهد رویکرد تحولی در یک دهه اخیر هستیم که امید را به جامعه اسلامی ما زنده کرده  است. بی‌شک تلاش‌های مسئولان گواه این حقیقت است. حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده گفت: دستگاه قضایی و دادستانی به دنبال تامین و تحقق مصالح عمومی عامه و جامعه است. هر کجا احساس شد در این زمینه مشکلی وجود دارد، دادستانی به عنوان مدعی العموم ورود و چالش‌ها را مرتفع می‌کند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه تعریف «دادستانی‌ها» در کشور بر اساس عنصر «مصلحت عمومی» بوده است. خاطرنشان کرد: دادستانی‌ها در قوه قضائیه برجسته‌ترین نقش در انجام وظیفه حفاظت از منافع عمومی را برعهده دارند و به نوعی حلقه اتصال قوه قضائیه با مردم محسوب می‌شود. دادستان‌ آنجایی که مردم نمی‌توانند وارد عرصه شوند باید ورود و ایفای نقش کند. حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده امام جمعه بندرعباس عنوان کرد: این مهم باید به صورت دقیق و گسترده اطلاع‌رسانی شود چرا که برخی از مردم به این حق خودشان اشراف و آگاهی ندارند. اگر این اطلاع‌رسانی تقویت شود مردم هم می‌توانند به دادستان‌ها در تعریف مسئله کمک کنند تا کارهای بر زمین مانده نیز به سرانجام برسد.

«شیخ جمالی»، امام جمعه اهل سنت بندرعباس نیز در این مراسم  شاه کلید تمام فعالیت‌های کشور را در برپایی عدالت دانست و گفت: همه مسئولان مامور هستند این را محقق کنند و در تمام رفتارها و خروجی عملی آنها این امر پدیدار باشد.

   

اعلام جرم برای ترک فعل دستگاه‌های متولی حوزه نفت و حمل و نقل

رییس کل دادگستری هرمزگان در این مراسم با بیان اینکه بیش از دو هزار و 500 اقدام مهم حقوق عامه‌ای در استان  صورت گرفته است، گفت: عدالت اجتماعی از مطالبات جدی رییس قوه است و تحقق آن به عهده همه اجزای حاکمیت است. «مجتبی قهرمانی» ادامه داد: موضوع ساماندهی مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ در کشور به خوبی تبیین و ساماندهی نشده است و گاهی در مسیر درست اقدام نمی‌شود اما در استان هرمزگان این امر مهم از اقدامات ارزشمند دادستانی بوده واقدامات خوبی صورت گرفته است. وی با اشاره به مطالبه گری دستگاه قضایی در مالیات استان گفت: در این رابطه پرونده مالیاتی ۹۲ شرکت بزرگ که در ۱۷ استان دیگر پرداخت می‌شد به استان منتقل و ۴ هزار میلیارد تومان عایدی از محل عوارض این مالیات‌ها نصیب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد. وی با تاکید بر مقابله با قاچاق سوخت اظهار داشت: مسئولان و دستگاه‌های استانی تمام توان خود برای مقابله با قاچاق سوخت پای کار آورده‌اند اما متاسفانه دستگاه‌های متولی حوزه نفت و حمل و نقل در مرکز سیاست‌های دقیقی در این حوزه ندارند و نظارت دقیقی از ناحیه آنها انجام نمی‌شود و ضرورت دارد تا برای آنان در حوزه ترک فعل اعلام جرم شود.

 

قاچاق، تاراج اموال عمومی است

قهرمانی بخشی از مشکلات کنونی را ناشی از سهل انگاری‌های گذشته ذکر کرد و ادامه داد: مبارزه به پدیده قاچاق یکی از وظایف مهم در استان هرمزگان محسوب می‌شد که خوشبختانه تاکنون در این زمینه موفق عمل شده و اقدامات بزرگ و در سطح ملی رقم خورده است. این مقام مسوول افزود: در طرح «نظارت و پایش جایگاه‌ها سوخت»، 16 کارمند به عنوان نماینده دادستان در ۱۶ جایگاه سوخت مستقر شده‌اند که از قاچاق ۴ میلیون لیتر در ۱۶ روز اخیر جلوگیری شده است. وی از قاچاق روزانه  ۲.۵ میلیون لیتر سوخت در هرمزگان سخن گفت و تصریح کرد:  این تاراج اموال عمومی است و این آمار غلو نیست. فقط در یک عملیات ۳ روز پیش فراجا ۱.۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق و ۶۰ هزار متر لوله قاچاق کشف شد. در یک تعویض روغنی ۱۳ روز پیش از ۵ هزار کامیون و خودرو، سوخت قاچاق تخلیه شد. کشتی آریانا که توسط سپاه توقیف شد حاوی ۱۲ میلیون لیتر سوخت قاچاق بود. وی با اشاره به تبعات اجتماعی، مالی و قانونی قاچاق در یک منطقه، عنوان کرد: قانون‌گریزی جوانان، ایجاد فاصله طبقاتی، ناامنی جاده‌ها و ...از جمله آسیب‌های قاچاق در استان هرمزگان بود؛ به همین جهت برنامه‌ریزی دقیق و چند بعدی برای مبارزه با این افراد انجام شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها