انتخابات خبرگان رهبری؛

یک داوطلب برای حوزه انتخابیه هرمزگان ثبت‌نام کرد


نویسنده: صبح ساحل

ثبت‌ نام انتخابات خبرگان رهبری از روز یکشنبه 14 آبان ماه آغاز شده است و تاکنون تنها یک نفر برای حوزه انتخابیه هرمزگان ثبت نام کرده است. ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری به صورت حضوری انجام می‌شود و طبق بررسی‌های صبح ساحل تاکنون {ظهر روز دوشنبه 15 آبان ماه} داوطلبی از استان هرمزگان برای ثبت نام حضوری به فرمانداری بندرعباس مراجعه نکرده است. به گفته مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری هرمزگان، تنها یک نامزد مجلس خبرگان رهبری در قم نام نویسی کرده است. 
     
 داوطلبان احتمالی حوزه انتخابیه استان
تجربه هشت سال گذشته استان هرمزگان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخاب «سید روح‌الله صدرالساداتی» و حواشی که پیش آمد، رقابت بین داوطلبان بومی و غیر بومی را در این دور جدی‌تر خواهد کرد. در حال حاضر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از احتمال ثبت نام افرادی چون «آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری»، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و یکی از ائمه جمعه قم، «آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی» نماینده هرمزگان از سال ۸۱ تا ۹۴ در دوره‌های سوم و چهارم مجلس خبرگان و امام‌جمعه بندرعباس، «حجت الاسلام محسن ابراهیمی» امام جمعه شهرستان میناب و «حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی زاده»، امام‌جمعه بندرعباس و نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان برای حوزه انتخابیه هرمزگان خبر می‌دهد. این در حالی است که تاکنون تنها یک نامزد مجلس خبرگان رهبری در قم نام نویسی کرده است و باید دید طی روزهای آینده آیا داوطلبی برای ثبت نام به فرمانداری بندرعباس مراجعه خواهد کرد یا خیر.
     
سازوکار بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان چگونه است؟
بررسی صلاحیت‌ها به این گونه است که از پایان مهلت ثبت‌نام، شورای نگهبان یک‌ماه فرصت دارد تا به صلاحیت‌های داوطلبان مجلس خبرگان رهبری رسیدگی کند. ید صلاحیت علمی و اخلاقی، سیاسی اجتماعی، داوطلبان از مراجع قانونی استعلام شود و بعد از اینکه صلاحیت‌های اولیه غیررسمی تأیید شد نوبت به بررسی صلاحیت‌های علمی داوطلبان می‌رسد. بررسی صلاحیت‌های علمی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری توسط فقهای شورای نگهبان صورت می‌گیرد.داوطلبان از لحاظ علمی به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته فاقد صلاحیت‌های علمی هستند به این معنا که ممکن است حداقل تحصیلات لازم حوزوی را نداشته باشند اما ثبت نام کرده باشند که این افراد برای طی مراحل بعدی دعوت نمی‌شوند. تعدادی هم مسلم الاجتهادند یا اینکه نماینده دوره‌های گذشته این مجلس بودند یا از مدرسان بزرگ حوزه‌های علمیه هستند و کتاب و تالیفات دارند یا این‌که مرجع تقلید ضمناً یا صراحتاً اجتهاد آنها را تایید کرده‌اند.طبق تبصره یک ماده ۳ قانون انتخابات خبرگان رهبری افراد فوق نیاز به تشخیص علمی فقهای شورای نگهبان ندارند.
     
 کدام داوطلبان باید آزمون کتبی بدهند؟
دستهای از داوطلبان هستند که در اجتهاد آنها تردید وجود دارد؛ از این افراد دعوت خواهد شد تا در امتحان علمی که شورای نگهبان در آبان ماه برگزار می‌کند، شرکت کنند. سوالات علمی آزمون کتبی توسط چند تن از فقهای شورای نگهبان طرح می‌شود و این آزمون با رعایت همه مقررات و مسائل حفاظتی به صورت همزمان در یک روز در مدرسه فیضیه قم و تهران برگزار می‌شود. سوالات علمی آزمون کتبی توسط چند تن از فقهای شورای نگهبان طرح می‌شود و این آزمون با رعایت همه مقررات و مسائل حفاظتی برگزار می‌شود.پس از برگزاری آزمون، مانند شیوه تصحیح امتحانات نهایی، سربرگ ورقه امتحانی داوطلبان جدا خواهد شد و برگه‌های آزمون به مصححان بزرگ حوزه برای تصحیح ارجاع داده می‌شود و چنانچه داوطلبان در این مرحله نمره قابل قبول را کسب کنند مثلاً نمره ۱۴ به بالا کسب کنند در یک کمیته سه نفره فقهی ارزیابی شفاهی می‌شوند. در صورتی که در این مرحله قبول شوند به عنوان پذیرفته شده تأیید صلاحیت شده اسامی آنها اعلام می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها