با پیگیری پلیس فتای استان هرمزگان کلاهبرداران اینترنتی به دام افتادند:

زنده شدن 40میلیارد ریال پول مالباختگان سایبری



بیش از 40 میلیارد ریال سرمایه مالباختگان در استان هرمزگان به حسابشان برگشت. کاربران فضای مجازی که لحظه‌ای فریب کلاه‌برداران سایبری خورده بودند و با کلیک کردن لینکی ناشناس و آلوده  تحت عناوین ابلاغیه قضایی سامانه ثنا، قطعی یارانه، واریز سود سهام عدالت، نصب نرم‌افزار بانکی جعلی و...تمام موجودی حساب بانکی‌شان خالی‌شده بود.
            
به گزارش صبح ساحل، بی‌دقتی در انتخاب سایت‌ها و یا آدرس‌های دقیق سایت موردنظر خریدهای آنلاین،اقدامات بانکی  ویا حتی فریب برنامه‌های فروشگاهی واسط با عنوان بیعانه برای خرید خودرو  باقیمت نازل و... باعث می‌شود در دام مجرمان سایبری افتاده و بعد از پرداخت بیعانه فرد فروشنده دیگر پاسخگوی خریدار نمی‌باشد.کلاه‌برداران اینترنتی نیز با سوء استفاده از عدم آگاهی شهروندان،با انواع روش‌ها مختلف ازجمله وعده امتیازات وتخفیفات ویژه  برای فرا رسیدن مناسبات ملی  و مذهبی ویا با عنوان کمک به نیازمندان وبرنده شدن جهت سفرهای زیارتی و... اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد می‌کنند.یکی دیگر از روش‌های کلاه‌برداری ساخت صفحات جعلیِ در پلتفرم‌ها یا سکوهای اینترنتی یا فیشینگ است که از طریق ایمیل‌ها و پیام‌ها صورت می‌پذیرد و قربانیان به‌صورت مستقیم اطلاعات حساس و محرمانه خود را در وب‌سایت‌های جعلی که در ظاهر کاملاً شبیه وب‌سایت‌های قانونی است وارد می‌نمایند.
    
 توصیه پلیس 
سرهنگ احسان بهمنی رئیس پلیس فتا هرمزگان  با تأکید بر اینکه دستگیری کلاه‌برداران اینترنتی و از بین بردن بستر‌های آسیب‌پذیری در اولویت مأموریت‌های پلیس فتا قرار دارد گفت: طی یک ماه گذشته با پیگیری‌های تخصصی کارشناسان پلیس فتا استان هرمزگان  و هماهنگی قضائی بیش از 40 میلیارد ریال وجه مالباختگان جرائم سایبری استرداد شد. وی افزود:متأسفانه علیرغم آموزش‌ها، هشدار‌ها و توصیه‌های پلیس فتا که با همکاری رسانه‌ها به‌صورت مستمر و به اشکال مختلف اطلاع‌رسانی می‌شود، بازهم شاهد هستیم که تعدادی از شهروندان همچنان با کم‌دقتی، فریب کلاه‌برداران سایبری را خورده و بر روی لینک‌های با منابع ناشناس کلیک کرده یا وارد درگاه‌های بانکی جعلی شده و همه یا بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.
سرهنگ بهمنی به مردم توصیه کرد: از باز کردن لینک‌هایی با منابع ناشناس تحت هر عنوانی خودداری کرده و اطلاعات شخصی حساب‌های خود اعم از شماره‌های رمز و ccv۲ را هرگز به دیگران اعلام نکنند.وی عنصر زمان را در بررسی و برخورد با کلاه‌برداران اینترنتی بااهمیت برشمرد و بیان کرد: شهروندان می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز  در صورت مواجه با کلاه‌برداری اینترنتی و یا برداشت‌های غیر‌مجاز از حساب‌های بانکی خود، موضوع را به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به شماره ۰۹۶۳۸۰  گزارش کنند. رئیس پلیس فتا هرمزگان  از شهروندان خواست:هشدار‌های پلیس فتا را جدی گرفته و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی اینترنتی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها