کلاهبرداری زوج جوان از طریق کپی‌برداری اطلاعات کارت بانکی؛

تضرر میلیونی به دلیل اعلام رمز به فروشنده



زوج کلاهبرداری که در پوشش فروشنده تنقلات در دکه‌ای شهری، میلیاردها ریال به جیب زدند،‌ دستگیر شدند. این زن و شوهر جوان با قرار دادن دستگاه اسکیمر در دکه خود اقدام به کپی برداری از کارت بانکی شهروندان بندرعباس کردند که توسط پلیس فتای استان هرمزگان شناسایی شدند. یکی از جرایم رایانه‌ای که با رواج استفاده از کارت های بانکی، به جای پول نقد، بسیار شایع شده و افراد بسیاری، قربانی آن می شوند و موجودی های بانکی بعضا کلان خود را بر اثر آن از دست می‌دهند جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر است . افراد سودجو، با استفاده از دستگاهی به نام اسکیمر، به اطلاعات کارت بانکی قربانی، دست پیدا کرده و با کپی کردن اطلاعات بر روی یک کارت بانکی خام و با استفاده از رمز کارت، موجودی حساب کارت قربانی را برداشت می کنند. یکبار کشیدن کارت روی دستگاه اسکیمر کافی است تا تمام اطلاعات آن ثبت و به لپ تاپی که به آن متصل است منتقل شود. سپس مجرم با دریافت رمز کارت از خریدار تمام اطلاعات لازم برای سوء استفاده را در اختیار دارد. هر چند بعضی از مجرمان با شکایت مالباختگان دستگیر و به مراجع قضایی منتقل می‌شوند اما به گفته پلیس، رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان در هنگام استفاده از دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، بهترین راهکار برای پیشگیری از قربانی شدن توسط افراد سودجو است.
  

انکار فروشنده 

مرد جوانی پس از تهیه تنقلات از دکه‌ای در سطح شهر، ازمحل دور شد. ساعاتی بعد وی که قصد خرید محصول دیگری  را داشت متوجه مفقود شدن کارت‌ش شد و دریافت که کارت را درون دکه جا گذاشته است، سپس به محل مورد نظر مراجعه، اما فروشنده از وجود کارت، اظهار بی‌اطلاعی کرد. مدتی بعد 50 میلیون تومان از حساب این فرد  برداشت شد، مالباخته که شوکه شده بود به پلیس فتا مراجعه و در طرح شکایت‌، اعلام کرد مبلغی به‌صورت غیرمجاز از حساب بانکی وی برداشت شده  است. 
رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در این خصوص گفت: کارشناسان پلیس فتا پس از مطالعه اظهارات شاکی پرونده تحقیقات سایبری خود را آغاز کردند و با اقدامات فنی و تخصصی متوجه شدند مالباخته این پرونده بعد از کپی اطلاعات کارت‌اش در یکی از دکه‌های سطح شهر مورد سرقت قرار گرفته است. سرهنگ بهمنی افزود: ماموران در جریان رسیدگی پرونده، سرنخ‌های بیشتری در این خصوص کشف و در نهایت با استفاده از روش‌های فنی و پلیسی زوج کلاهبردار را شناسایی کردند. وی ادامه داد: همچنین مشخص شد شکات زیادی در این خصوص به پلیس آگاهی مراجعه کرده‌اند و میلیاردها ریال ضرر کردند، پرونده جهت تکمیل به پلیس فتا ارسال شد.
  

اعلام رمز با صدای بلند و ضرر میلیونی

مدتی قبل مرد میانسالی در بندرعباس متوجه برداشت حدود 10 میلیون تومان از حسابش شد.  پس از شکایت این مرد مالباخته و انجام تحقیقات پلیس فتا، روشن شد این فرد در سوپرمارکت پس از خرید اجناس و اعلام رمزکارت با صدای بلند، متوجه افتادن کارت نشده و از آنجا خارج شده است، یکی از مشتریان که پشت سر این مرد میانسال بوده، پس از مشاهده  کارت آن را برداشته و حساب فرد را خالی کرده است.
 

هشدار پلیس 

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان با تاکید بر اینکه  دستگاه کارتخوان باید در اختیار خریدار باشد تا خودش کارت را کشیده و باید دستگاه در جایی نصب شده باشد که قابل مشاهده بود و امکان سوء استفاده را به حداقل برساند گفت:  شهروندان جهت پیشگیری از سرقت‌ به‌ صورت اسکیمینگ، انجام عملیات بانکی و وارد کردن رمز کارت حساب بانکی را شخصا انجام دهند چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت‌خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب شهروندان امکان‌پذیر نخواهد بود.
سرهنگ بهمنی  تاکید کرد: پلیس‌فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان و کاربران بوده و شهروندان می‌توانند مشکلات خود را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری به پلیس فتا و یا استفاده از سایت پلیس‌فتا به نشانی cyberpolice.gov.ir و تماس با مرکز فوریت‌های سایبری به شماره 096380 با ما در میان بگذارند.
روزنامه صبح ساجل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها