چرا این روزها بی‌انگیزه و بی‌حوصله هستم؟‌


نویسنده: محیا تکنده

در این مدت اخیر با اکثر کسانی که به شکل روزمره برخورد داشته‌ام، همگی از بی‌حوصلگی، رخوت و بی‌انگیزگی این روزهایشان شاکی بودند. برخی از آن‌ها مدام از من درباره‌ی راهکاری برای بهتر شدن می‌پرسیدند و مایل بودند نسخه‌ای برای بهبود فوری بی‌حالی و بی‌انگیزگی‌شان دریافت کنند.
نکته‌ی دلخراشی که اکثر ما میلی به شنیدنش نداریم، این است که هیچ راهکار فوری و چسب زخمی برای رنج‌ها و رخوت‌های اساسی ما وجود ندارد. بیشتر این بی‌انگیزگی‌ها و ناخوشنودی‌ها دارای عواملی ریشه‌دار و عمیق هستند. مهم‌ترین و پررنگ‌ترین دلیلی که موجب نارضایتی و خمودگی می‌شود، دلایل اجتماعی و اقتصادی است. شرایط ناهموار و سخت معیشتی، می‌تواند ما را از نظر روانی زمین‌گیر کند و هنگامی که تاثیر شرایط اقتصادی بر سلامت روان انکار شود یا نادیده گرفته شود، به صورت پنهان می‌تواند باعث خستگی روانی و ناتوانی عملکردی شود. اما درصورتی که افراد بر این دلایل و راه برون رفت از آن‌ها آگاهی داشته باشند، بخشی از فشار و خودسرزنش‌گری کمتر شده و باعث کاهش تنش شود.
در قدم بعدی و در سطح اجتماعی و ارتباطی، وجود روابطی که دائما باعث خودکم‌بینی، احساس گناه، مسئولیت افراطی و خودسرزنش‌گری هستند، می‌تواند زندگی روزانه‌ی ما را فلج کرده  و چنان سیلی از اضطراب و هیجانات منفی را به سمت ما روانه کند که از هر عملی ناتوان شویم و هر روز احساس کنیم دیگر مایل به انجام هیچ کاری نیستیم. نکته‌ی بعدی نقش فعالیت‌های فیزیکی در زندگی روزانه است. هرچه بیشتر در جهان سرمایه‌محور پیش می‌رویم، بدن و ذهن ما بیشتر مسخ می‌شود. اکثر فعالیت‌هایی که در طی روز انجام می‌دهیم، در واقع بی‌فعالیتی محض است.
روزانه ساعات بسیاری را صرف ادامه‌ی زندگی از طریق تلفن همراه می‌کنیم و بدن ما بیشتر و بیشتر دچار خمودگی می‌شود، حتی پانزده دقیقه فعالیت فیزیکی و هوازی در طی روز، می‌تواند احساس بی‌حوصلگی را به شکل شگرفی کاهش دهد. از طرف دیگر اهمال‌کاری و عدم توجه به اولویت‌های روزانه می‌تواند تاثیر منفی بسیاری بر ذهن ما داشته باشد. اگر کارهای ضروری و وظایف مهم خود را مدام به زمان دیگری موکول کنیم، احساس بی‌کفایتی، استرس و ناامیدی بر ما چیره شده و انگیزه‌یی برای ادامه‌ی مسیر باقی نمی‌ماند. برای غلبه بی‌حوصلگی و بی‌انگیزگی، منتظر اتفاقات خارق‌العاده نباشید. از تصمیمات کوچکی مانند روزانه پانزده دقیقه ورزش کردن، ده دقیقه کتاب خواندن، فعالیت‌های اجتماعی و ارتباط بیشتر با دیگران شروع کنید و استمرار خود را در مسیر حفظ کنید. استمرار به معنای هر روز مقدار ثابتی از وظایف را انجام دادن نیست، بلکه به معنای کم و زیاد شدن، آهسته پیش رفتن، گاهی عقب افتادن و ناامید شدن است، اما مهم‌ترین مساله این است که به یاد داشته باشید جسته و گریخته به تصمیم خود پایبند بمانید.
در افراد مختلف بی‌انگیزگی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما دلایل ذکر شده از نظر آمار بعد از افسردگی و سایر اختلالات جدی حیطه‌ی روانشناسی، در صدر جدول قرار دارند و گام‌های کوچک برای غلبه بر این عوامل بسیار موثر و کارگشا است. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها