بیش از هزار نفر از محکومان جرائم مختلف در هرمزگان مشمول عفو رهبری شدند



رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: یک‌هزار و ۶۲ نفر از محکومان جرائم مختلف ‌در زندان‌های این استان مشمول عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند و تا ۲۲ بهمن از زندان آزاد خواهند شد.

به گزارش صبح ساحل، مجتبی قهرمانی روز پنجشنبه با اشاره به اینکه یک سوم از مشمولان عفو رهبرمعظم انقلاب در کشور مربوط به استان هرمزگان، افزود: سه نفر از میان این زندانیان، محکوم به اعدام بودند و ۴۶ نفر هم زندانیان زن هستند که همگی با توجه به عفو مقام معظم رهبری آزاد شده‌اند.

وی بیان کرد: با تاکیدات رییس قوه قضائیه تا پیش از ظهر امروز پنجشنبه، نوزدهم بهمن ماه مراتب در خصوص همه مشمولان عفو به زندان‌های سراسر استان هرمزگان اعلام شد و امیدواریم تا قبل از یوم‌اللّه ۲۲ بهمن همه محکومان و زندانیان واجد شرایط از حلاوت این عفو، بهره‌مند خواهند شد.

رییس‌کل دادگستری هرمزگان در تشریج جزئیات این خبر اظهار کرد: در نتیجه پیشنهاد رییس قوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبری با عفو و تخفیف مجازات محکومان به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی و عید مبعث نبی مکرم اسلام (ص)، یک‌هزار و ۶۲ زندانی در استان مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف مبنی بر لزوم رسیدگی به وضعیت زندانیان و خانواده‌هایشان، از موافقت معظم‌له با پیشنهاد عفو و بخشودگی محکومان که در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی موجب خوشحالی زندانیان و خانواده‌هایشان شده است، تشکر و قدردانی کرد.

رییس کل دادگستری هرمزگان اظهار کرد: در این راستا با اتخاذ تدابیر لازم و بسیج همه امکانات برای سرعت بخشیدن در اجرای فرمان مقام معظم رهبری و دستورالعمل مربوطه در مورد زندانیان واجد الشرایط و آزادی فوری آن‌ها اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه مقدمات شناسایی مشمولان عفو اخیر در جریان سفر هیـات اعزامی کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضاییه به استان هرمزگان فراهم شد، گفت: باتوجه به سیاست‌های رییس قوه قضاییه در جهت کاستن از ضررها و آسیب‌های جدی زندان به افراد و خانواده زندانیان و جامعه، این اقدام ویژه در استان هرمزگان صورت گرفته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از ابلاغ دستورالعمل عفو، ضمن آغاز فرآیند بررسی واجدین شرایط با تشکیل کمیته ویژه‌ای در دستگاه قضایی استان هرمزگان، دستورات مقتضی به روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های حوزه‌های قضایی، همچنین مدیرکل زندان‌های استان به منظور سرعت بخشی در این روند ابلاغ شد.

رییس کل دادگستری هرمزگان بیان کرد: برای سرعت بخشیدن، به فرمان عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی، کارکنان این اداره‌کل در اقصی نقاط استان در محل کارشان حاضر شده بودند و بررسی پرونده مشمولان واجد شرایط و آزادی آن‌ها به صورت شبانه‌روزی و حتی در خارج از وقت اداری ادامه داشته است.

قهرمانی افزود: بررسی عفو به صورت حرفه‌ای، تخصصی و کار کارشناسی ویژه صورت گرفته و ضمن بررسی موارد در شورای طبقه‌بندی زندان، کمیسیون استانی و کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضاییه، اعضای هیات کمسیون مرکزی نیز به مدت یک هفته در استان هرمزگان مستقر شدند و با همه زندانیان به مصاحبه پرداختند و در راستای اجرای ماده ۱۱ آیین نامه عفو و تخفیف مجازات محکومان، ضمن نظارت بر صحت شرایط اعمال عفو زندانیان، گزارش کاملی از وضعیت محکومین استان را به‌طور مستدل و مستند همراه با جمع‌بندی و پیشنهاد به دبیرخانه کمیسیون مرکزی ارائه کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه در بررسی شرایط عفو مددجویان، اصول حقوقی جرم شناسی و کیفرشناسی از جمله بازدارندگی و حتمیت اجرای مجازات‌ها به دقت مورد توجه قرار گرفته است، یادآور شد: ارائه پیشنهاد عفو به هیچ وجه شامل محکومان سابقه دار، مرتکبان تکرار جرم، بزهکاران جرایم خاص و برهم زنندگان نظم و امنیت جامعه نشده است و تنها افرادی که آثار اصلاح و تربیت در آن‌ها مورد تایید کارشناسان قرار گرفته، مشمول عفو قرار گرفته‌اند.

رییس کل دادگستری هرمزگان در پایان تاکید کرد: با اهتمام و جدیتی که در این زمینه از سوی همکاران ما وجود داشته است و با تاکیدات رییس قوه قضائیه تا قبل از ۲۲ بهمن همه این محکومان واجد شرایط از حلاوت این عفو، بهره‌مند خواهند شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها