اخطار سازمان آتش‌نشانی بندرعباس به بیمارستان‌های شهر؛

بیم از بیمارستان‌های ناایمن


نویسنده: سامیه طهورنیان

آتش‌سوزی گسترده بیمارستان گاندی که در تهران رخ داد، مردم ایران را در شوک فروبرد. این حادثه در حالی رخ داد که بیماران بسیاری در این بیمارستان بستری بودند. هم‌زمان هم اعلام شد که این ساختمان به‌دلیل عدم رعایت ایمنی از آتش‌نشانی، 4 بار اخطار ناایمن بودن را دریافت کرده؛ اما مدیران آن اقدام خاصی را انجام نداده بودند. به گفتهٔ مسئولان، نمای کامپوزیت عامل مهم آتش‌سوزی گاندی بود؛ زیرا طبق قانون استفاده از نمای کامپوزیت برای بیمارستان‌ها و اماکن دولتی ممنوع است و در برابر گسترش آتش بسیار ناامن است. رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز همان زمان اعلام کرد که اگر نمایی غیر از کامپوزیت به کار گرفته بودند، آتش به هیچ‌یک از طبقات نفوذ نمی‌کرد. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا مراکز درمانی کلان‌شهری چون بندرعباس، ایمن هستند و آتش‌نشانی تمهیدات ایمنی بیمارستان‌ها را تأیید می‌کند؟ با پیگیری‌های صبح ساحل از سازمان آتش‌نشانی بندرعباس و بررسی میدانی، مشخص شد که بیمارستان‌های بندرعباس ایمنی کامل را ندارند و بیشتر آن‌ها نامه اخطار را دریافت کرده‌اند. نکته جالب اینکه اکثر بیمارستان‌های بندرعباس از نمای کامپوزیت استفاده می‌کنند. مشخص نیست چند درصد این نماها مورد تأیید استاندارد و آزمایشگاه‌های مربوطه آن است اما به تمام مراکز درمانی ناامن سطح شهر بندرعباس نامه اخطار ارسال‌شده است.

  

 طبق قانون، نامه اخطار زدیم

«محمدامین لیاقت»، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس  در گفتگو با صبح ساحل گفت: در خصوص بررسی ایمنی مراکز درمانی بندرعباس، برگزاری جلسات متعدد در استانداری هرمزگان و مدیریت بحران در خصوص نبود ساختمان‌های ایمنی و پیشگیری‌ها لازم انجام‌شده است. لیاقت ادامه داد: برخی از بیمارستان‌های سطح شهر بندرعباس که در دهه‌های قبل احداث‌شده‌اند، نیاز است که تجهیزات ایمنی بیشتر و جدیدتری برای آن‌ها پیش‌بینی شود. 
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس افزود:  در خصوص خروجی‌های جلسات، مکاتبه با مراکز درمانی از طرف آتش‌نشانی بندرعباس نیز انجام‌شده است و درنهایت یک نامه به‌نظام مهندسی استان ارسال کردیم و تأکید کردیم که تمهیدات لازم را انجام دهند و ایمنی در ساخت بیمارستان به جد دنبال شود.
لیاقت تأکید کرد: سازمان آتش‌نشانی یک سازمان سلبی نیست و نمی‌توانیم جلوی پروانه ساخت یک مجتمع یا بیمارستان را بگیریم تنها می‌توانیم نامه اخطار را صادر کنیم.
گفتنی است، تبصره ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به‌صراحت از «وظیفه شهرداری برای تدبیر مؤثر و اقدام برای حفظ شهر از خطر حریق و رفع خطر از بناها و فضاهای عمومی» سخن گفته است و هیچ کجای این قانون، صحبتی از «اخطارنامه‌» نکرده بلکه  «تدبیر مؤثر و اقدام» بایستی انجام دهند. با این تفاسیر و تبصره، شهرداری‌ها می‌توانند جلوی مراکز ناامن و خطرناک را از طریق قانون بگیرند.
  

 اظهارات مسئولان شهری تهران

  
به‌نقل از رئیس شورای شهر تهران، موضوع عدم استفاده از نماهای کامپوزیت در ساختمان‌های شهر سال‌ها پیش عنوان‌شده و با فشارهای اعمال‌شده، بود که متأسفانه در آن مقطع زمانی با فشار بسیار زیادی در خصوص این مصوبه مواجه شدیم؛ اما بر سر استفاده از چنین نماهایی نه‌تنها برای خانه‌های مسکونی کوتاه نیامدیم؛ بلکه در استفاده از چنین مواردی به لحاظ نداشتن ایمنی هشدار داده بودیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد که در همین آتش‌سوزی اخیر، نمای کامپوزیت ساختمان موجب شعله‌ور شدن آتش شده بود. وی گفت: ما از همان ابتدا در جریان آزمایش‌های مختلف فنی، تهدیدات استفاده از این نوع نما را مطرح کرده بودیم، اما برخی‌ها عنوان کرده بودند که این ورق‌های کامپوزیت ضد آتش است. علاوه بر تغییر ظاهری چنین نماهایی طی مرور زمان، ما نمونه دیگری در مشهد دیدیم که هتلی با همین نمای کامپوزیتی دچار حریق شد و کاملاً از بین رفت.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز پس از حادثه گاندی به رسانه‌ها گفت: کدام آزمایشگاه کامپوزیت را تأیید کرده بود؟ چرا آتش به دست‌اندازهای ۱۸ طبقه نفوذ کرده بود؟ اگر نمایی غیر از کامپوزیت به کار گرفته بودند، آتش به هیچ‌یک از طبقات نفوذ نمی‌کرد.محمدی بابیان اینکه ما سایت بیمارستان را نجات دادیم، گفت: اگر بخش دیگری از بیمارستان نیز آتش می‌گرفت، عملاً قابل‌استفاده نبود. 
وقتی آتش‌نشانان مراجعه کردند، دیدند جعبه‌های فایرباکس بیمارستان آب ندارد. علیرغم اهمیت موضوع، ایمنی اولویت آخر بود.وی افزود: اگر دوربین نظارت و اعلام حریق وجود داشت در اولین لحظه متوجه می‌شدند. اولین شهروندی که متوجه آتش‌سوزی شده بود قطعاً ۲۰ دقیقه بعد بود و بیمارستان متوجه این حادثه نشده بود.رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بابیان اینکه همه جای دنیا از نمای کامپوزیت استفاده می‌کنند اما نه به این شکل، گفت: ۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی ناایمن هستند اما هیچ اهمیتی در بودجه برای ایمنی ساختمان‌ها داده نشده است.
 شرکت‌های بیمه می‌توانند به ما کمک کنند. چرا این شرکت‌ها ساختمان‌هایی که تأییدیه ایمنی ندارند، بیمه می‌کنند؟

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها