معاون بهداشت وزارت بهداشت در نمایشگاه رسانه‌های کشور مطرح کرد؛

هر ایرانی یک کد ملی سلامت/ واکسن پونوموکوک کودکان در مدار واکسیناسیون کشور قرار می‌گیرد



حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری خود که ظهر امروز در حاشیه سومین روز از نمایشگاه رسانه‌های کشور در تهران برگزار شد، از آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک در شهرستان بندرخمیر واقع در استان هرمزگان خبر داد.

      

به گزارش صبح ساحل، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری خود که ظهر امروز در حاشیه سومین روز از نمایشگاه رسانه‌های کشور در تهران برگزار شد با اشاره برنامه واکسیناسیون پنوموکوک گفت: تزریق واکسن پنوموکوک از دیروز در شهرستان خمیر شروع شده و بعد از یک هفته کل استان هرمزگان و بعد از آن ظرف یک تا دو ماه آینده کل کشور را پوشش می دهیم. این واکسن برای پوشش مناسب‌تر برای کاهش عفونت‌های مربوط به پونوموک در کودکان در برنامه و مدار واکسیناسیون کشور خواهد بود با اجرای عمومی واکسن تعداد زیادی از عفونت‌های تنفس تحتانی، ذات‌الریه کودکان، عفونت‌های سینوسی و عفونت‌های گوش میانی و ممنژیت در کودکان به صورت چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

 بر اساس آمار سازمان پزشکانی در سال‌های اخیر ۳۰ درصد از پنوموکوک‌هایی که در دنیا وجود دارند نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم شدند بنابراین بهترین راه عدم ابتلا به این بیماری استفاده از واکسن پنوموکوک است. این واکسن در مدار واکسن کشور قرار گرفته و بیشترین بهره رو دارد.  این واکسن به صورت ۴ دوزی تزریق می‌شود. که انشالله همکاران ما در مجموعه بهداشتی که انجام بدن تعداد افرادی که نباید این واکسن را دریافت کنند بسیار اندک است که پزشکان اطفال یا مراقبین بهداشتی ما اطلاعات کافی رو در این زمینه را دارند. بنابراین از همه مردم درخواست داریم برای استفاده از واکسن پنوموکوک به‌خصوص در سنین پایین‌تر مشارکت بیشتری داشته باشند.

  

 فرشیدی با اشاره به اجرای طرح ارجاع و سلامت خانواده گفت: از سال ۹۱ برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع مصوب و به صورت پایلوت در استانهای فارس و مازنداران اجرا شد و قرار بود بعد از دو سال در سراسر کشور اجرایی شود اما گسترش به سایر استان‌ها صورت نگرفت با شروع دولت جدید برای اجرای این طرح ما در سال اول اشکالات و نقص ها را مشخص کردیم تا بتوانیم در آینده این طرح را گسترش دهیم.

   

وضعیت پوشش دهی سلامت در روستاها قابل قبول است

حسین فرشیدی با اشاره به وضعیت پوششی سلامت در روستاها و شهرهای کوچک کشور کرد: ما کمتر از ۳۰ میلیون جمعیت در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر داشتیم و همچنین ۱۸ هزار خانه بهداشت در این مناطق داشتیم. بنابراین وضعیت پوشش دهی در روستاها و شهرهای کوچک قابل قبول بود اما هرچه شهرها پرجمعیت تر باشند، استفاده از خدمات بهداشتی در شهرهای بزرگ کمتر بود. لذا تصمیم گرفتیم برای پوشش بهتر دسترسی مردم به خدمات سلامت کادر سلامت را بیشتر کنیم.

 

۲۷ میلیون نفر تا پایان سال تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

معاون بهداشت وزارت بهداشت در بخشی از صحبت‌ خود در این نمایشگاه گفت: هر ایرانی باید کد ملی مراقب سلامت خود را داشته باشد. اکنون به ازای هر ۱۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در نظر گرفتیم و الان بیش از ۴۶ میلیون نفر در طرح پویش ملی سلامت مشارکت داشته اند. ما در حال حاضر ۱۹۵ شهر بالای ۲۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه قرار داده‌ایم و برنامه داریم تا پایان سال ۲۷ میلیون نفر در کشور تحت پوشش کامل این طرح قرار می گیرد. 

وی درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: هر سویه ای که در هر جای دنیا هم پیدا شود باید بدانیم که این سویه ها منتقل خواهند شد اگرچه ابتلا را افزایش می دهد اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که هیچ گونه تغییری در بروز آن در جامعه را نمی بینیم.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برنامه بین المللی سلامت خانواده با حضور کشورهای مختلف در کشور و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار خواهد شد تا یکبار این برنامه بازبینی و یافته های جدید را به آن اضافه کنیم.

   

واکسن پنوموسیل اس در سه دوز در گروه‌های سنی کودکان ۲ ماهه، کودکان چهار ماهه و کودکان ۱۲ ماهه تزریق می‌شود و قرار است این واکسن وارد برنامه ایمن ‎سازی کودکان شود. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها