کتاب یار؛

مشکل همیشه افسردگی نیست


نویسنده: محیا تکنده

همه‌ی ما می‌دانیم که این‌ روزها استفاده از مفهوم و برچسب افسردگی شدیدا بالا گرفته و عادت کرده‌ایم برای توصیف هر حالت ناخوشایندی اذعان کنیم که مشکل افسردگی است، در حالی که بخش زیادی از حالات منفی ما اساسا ارتباطی با افسردگی ندارد.
هیلاری جیکوب هندل، رواندرمانگر و نویسنده‌ی آمریکایی در کتاب " مشکل همیشه افسردگی نیست: کاربرد مثلث تغییر در گوش دادن به تن، کشف احساسات و پیوند با اصل خود" در مورد دلایل و شیوه‌های تجربه‌ی احساسات ناخوشایند و نحوه‌ی عملکرد ما در مقابل آن‌ها به تفصیل توضیح می‌دهد و خواننده بعد از خواندن این کتاب می‌تواند به شیوه‌ی جدیدی به هیجانات خود نگریسته و تجربیات خود را دگرگون کند. جیکوب هندل در این اثر برای بهبود بخشیدن به هیجانات منفی مخاطب از مثلث تغییر استفاده می‌کند که همان روش تحول محور روان‌درمانی پویشی تجربی تسریع کننده است.
اساسا این مثلث از سه بخش تشکیل شده: احساسات اصلی یعنی تمام آنچه واقعا در حال تجربه‌‌اش هستید؛ احساسات ثانویه یا بازدارنده که دربرگیرنده‌ی هر احساسی است که به خود اجازه می‌دهید تجربه کنید تا از احساسات اصلی دور بمانید و دفاع عاطفی یعنی هرکاری که برای پرت کردن حواس خود یا اجتناب از ناراحتی و نگرانی انجام می‌دهید. در این کتاب نویسنده با ادبیاتی غیرداستانی در کنار شما خواهد بود تا بتوانید مثلث مذکور را در خود یافته و درک کنید چه چیزی دفاع است، چه چیزی انکار احساسات واقعی است و دقیقا در حال تجربه‌ی چه احساساتی هستید. در روش روانپویشی تجربی تسریع شده، تحول زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانیم از دفاع و احساسات ثانویه خود عبور کنیم و احساسات اصلی خود را به طور کامل احساس و تجربه کنیم، به طوری که در نهایت بتوانیم با خود اصیل با ذهنی آگاه، مملو از پذیرش و متواضع روبه‌رو شویم.
نکته‌ی قوت این کتاب استفاده‌ی نویسنده از مثال‌های فراوان است که به خواننده این امکان را می‌دهد تا با زبانی به دور از تکلف و غیرتخصصی با مفاهیم مهم و البته تخصصی روانشناسی آشنا شود و بتواند آن‌ها را در زندگی شخصی خود به کار ببندد. ادبیات کتاب ساده، روان و بدون تکلف است که همین باعث می‌شود مخاطب در مواجهه با مطالب احساس کلافگی و خستگی نداشته باشد. در کنار توضیحات مطالب اصلی و ذکر مثال‌ها، تمرین‌هایی برای جا افتادن مطالب در کتاب گنجانده شده که انجام آن‌ها به خواننده در بهبودی یاری خواهد داد.
در کتاب مشکل همیشه افسردگی نیست، خواننده در مسیری قرار می‌گیرد که در نهایت متوجه شود دقیقا در کجای مثلث ایستاده است، چرا که آگاهی در مورد نوع احساسی که داریم و شیوه‌ی مقابله‌ای که در مواجهه با آن استفاده می‌کنیم دقیقا در حجم و اندازه‌ی احساسات ناخوشایند تاثیر مستقیم دارد. در نهایت این کتاب برای کسانی که به خودکاوی نیاز دارند و می‌خواهند در مورد خودشان و احساساتشان به اگاهی برسند بسیار مفید و خواندی خواهد بود.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها