مدیرکل محیط‌ زیست استان در کارگاه تخصصی مدیریت پسماندهای صنعتی هشدار داد:

بیماری‌های پنهان پیامد پسماندهای پزشکی در هرمزگان



مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان هرمزگان گفت:فقط50درصد از حجم پسماند پزشکی استان بی‌خطرسازی می‌شود.

                                            

به گزارش صبح ساحل، حبیب مسیحی تازیانی در اولین کارگاه تخصصی مدیریت پسماندهای صنعتی ویژه مدیران صنایع استان هرمزگان بابیان تولید  سالانه 2.5میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان افزود:نیمی از حجم تولید  به‌درستی منتقل نمی‌شود و در لند فیلدهایی آهک پاشی و دفن می‌شود که صد درصد استاندارد هم نیستند. وی اذعان داشت: بخشی از پسماندهای پزشکی در روستاها و مراکز پزشکی به مناطق مدیریت پسماند شهري منتقل نمی‌شود که ‌بایستی مسئولان بهداشت و درمان  در این حوزه اقدام کنند و مبدأ و مقصد این پسماندها مشخص شوند.مسیحی تازیانی ادامه داد:پسماندهای پزشکی خطرات زیادی دارد، بی خطرسازی و دفن اصولی آن‌ها یک ضرورت اساسی است و بی‌توجهی به این مسئله، مخاطرات فراوانی به دنبال خواهد داشت.
                                                 

تولید ۵۲۰ هزار تن پسماند عادی در روستاها

                                   

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت:سالیانه بالغ‌بر یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تن پسماند صنعتی  و روزانه بالغ‌بر  ۴۰۰تن پسماند ویژه در استان تولید می‌شود. وی تأکید کرد که بایستی مدیریت صحیح پسماند در استان در دستور کار همه بخش‌های تولیدکننده زباله و ضایعات قرار گیرد و این سیستم مدیریتی  به‌روزرسانی شود.مسیحی تازیانی به تولید بیش از ۵۲۰ هزار تن در سال پسماند عادی در روستاها اشاره و عنوان کرد: اکنون باوجود به‌کارگیری روش‌های نوین برای دفع پسماندهای بیمارستانی به‌ویژه  پسماندهای عفونی، دفع پسماندهای خطرناک در برخی موارد در استان همچنان به روش سنتی و از طریق  دفن و رهاسازی در طبیعت انجام می‌شود. وی از تولید بالغ‌بر یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن ضایعات و پسماند عرصه کشاورزی در سال خبر داد و اظهار داشت: می‌توان این ضایعات را فرآوری کرد که در نیاز به برنامه‌ریزی برای مدیریت و بازیافت و به‌کارگیری آن دارد اما به نظر می‌رسد متولیان امر برنامه‌ای در این حوزه ندارند. مسیحی تازیانی  با اظهار تأسف از انجام مدیریت سنتی پسماند در استان گفت: مدیریت پسماندها و بی خطرسازی زباله‌های خطرناک یک اولویت برای کل دنیا است،هرچند که شاید چند شهر انگشت‌شمار در استان مدیریت پسماند را بروز رسانی کرده باشند، اما مطلوب ما بروز رسانی این امر مهم در تمام شهرهای استان و تفکیک پسماند از مبدأ است.

                                    

مجازات مدیران خاطی

                                         

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تصریح کرد: مدیران صنایع باید توجه ویژه‌ای به مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه‌شان داشته و علاوه بر تولید، به محیط‌زیست و اجرای قوانین جمهوری اسلامی نیز پایبند باشند.مسیحی گفت:قانون‌گذار هم مجازاتی برای مدیرانی که از قانون تخطی کنند درنظرگرفته است، اما اطلاع‌رسانی و آگاهی سازی و آموزش در اولویت قرار دارد.وی گفت:نگاه محیط‌زیست درزمینهٔ صنعتی نیز هدایت واحدهای تولیدی و صنعتی به سمت‌وسوی تولید سبز است و تنها به دنبال اهرم قرار دادن قانون نیستیم؛ بلکه رویکردمان این است که با دانش‌های روز دنیا به مدیران صنعتی در راستای ایفای تعهدات زیست‌محیطی کمک کنیم. مسیحی تازیانی افزود:انتظار داریم در صنایع هم‌راستا با سرعت توسعه، در حوزه زیست‌محیطی نیز اقدامات لازم انجام  تا منابع متعلق به آیندگان حفظ شود.مسیحی تازیانی ایجاد باور در میان مدیران صنعتی و تولیدی در احترام به اکوسیستم را نیز به‌عنوان یکی از رسالت‌های سازمان محیط‌زیست ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر رویکرد حفاظتی محیط‌زیست، تحقق چرخه حیات در کل صنعت است و تلاش بر این است که تولیدات صنعتی منطبق بر فاکتورهای محیط‌زیستی باشد،ازاین‌رو مدیران صنایع باید به این درک برسند که وظیفه آن‌ها تنها تولید نیست، بلکه باید برای اکوسیستم نیز احترام قائل باشند.

                              

 تفکیک زباله از مبدأ با همکاری مردم

                                        

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان بر ضرورت توسعه فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ با همکاری شهروندان تأکید کرد و گفت: درزمینهٔ حفظ محیط‌زیست و استفاده نکردن از پلاستیک برنامه‌ها و فرهنگ‌سازی‌های خوبی شکل‌گرفته است،در همین راستا در مدارس آموزش‌هایی برای دانش آموزان برگزارشده است.مسیحی تازیانی بیان داشت:درزمینهٔ مدیریت پسماند نیز آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های برنامه‌ریزی شد که به‌صورت مستمر در حال انجام است.به گفته وی استان هرمزگان بسترهای مناسبی در جهت توسعه کشور و به‌ویژه اقتصاددریاپایه دارد اما در کنار تمامی موارد توسعه‌ای باید حفظ محیط‌زیست و اکوسیستم در نظر گرفته شود. زیرا با مدیریت صحیح و اصولی محیط‌زیست، برنامه‌های توسعه به موفقیت خواهد رسید.مسیحی تازیانی  افزود: درزمینهٔ مدیریت پسماند شهری، در ۴۸ شهر مطالعات لازم انجام‌شده است. از این ۴۸ شهر، ۴۱ شهر می‌تواند از اعتبارات کشوری مطالبه و درزمینهٔ سیاست‌های تصویب‌شده حرکت کند.

                                   

برگزاری دوره‌های توجیهی برای مدیران صنایع و فعالان بخش خصوصی

                                           

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با قدردانی از مدیرعامل نفت ستاره و مدیرعامل شرکت سپنتامهام ایرانیان برای برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: ارتقای سطحی علمی زیست‌محیطی در جامعه بایستی افزایش یابد .مسیحی تازیانی افزود:پتانسیل‌های خوبی با برگزاری این کارگاه‌ها در استان وجود دارد ،اما بهره مناسبی توسط مدیران صنایع و... برده نمی شودکه انتظار می‌رفت مسئولان صنایع در این کارگاه تخصصی مدیریت پسماندهای صنعتی حضور بیشتری می‌یافتند. وی با تأکید بر برگزاری دوره‌های توجیهی برای مدیران صنایع و فعالان بخش خصوصی اظهار داشت:باید شیوه‌های علمی مدیریت پسماند و جایگاه سیستم‌ها در توسعه پایدار کشور را بایستی در این کارگاه‌ها آموزش داده شود.
گفتنی است:اولین کارگاه تخصصی مدیریت پسماندهای صنعتی ویژه مدیران صنایع استان هرمزگان به همت شرکت سپنتامهام ایرانیان در شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس برگزار شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها