معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد:

61 درصد بارداری ها درهرمزگان پرخطر است



صبح ساحل، حوادث _ "تولد کمتر از سه سال  با 36 درصد یکی از مهمترین عوامل موثر بر وقوع مرگ مادر باردار طی سال گذشته در هرمزگان به ثبت رسیده است".  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این مطالب را در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی هرمزگان که در سالن جلسات معاونت سیاسی استانداری این مطلب را بیان کرد و افزود: سن بالای 35 سال با 19 درصد، بیماریهای زمینه ای 18 درصد، بارداری بیش از پنج بار، تاخیر در رسیدن به تسهیلات زایمانی، زایمان توسط فرد دوره ندیده را هر کدام با شش درصد از دیگر عوامل موثر بر وقوع مرگ مادر باردار عنوان کرد. دکتر محمودحسین پور اظهارداشت: همه ساله در جهان بیش از نیم میلیون و در هر دقیقه حداقل یک نفر، زن جوان بر اثر عوارض ناشی از حاملگی و زایمان می میرد که 99 درصد این مرگها در کشورهای در حال توسعه است.وی با بیان اینکه بیش از 10 میلیون زن در سال از زایمانهای سخت و ناتوانی های حاصل از بارداری و زایمان رنج می برند، افزود: احتمال مرگ مادر در کشورهای در حال توسعه 38 برابر بیشتر از مرگ مادر در کشورهای توسعه یافته است.حسین پور اظهارداشت: سالیانه بیش از 11 میلیون کودک کمتر از پنج سال در کشورهای در حال توسعه می میرند در حالی که با فاصله گذاری بین فرزندان میزان مرگ و میر آنان 25 درصد تقلیل می یابد. وی با اظهار اینکه کودکان مادران با سن کمتر از 20 سال 1.5 برابر بیش از کودکان مادران 29 - 30 ساله در معرض خطر مرگ و میر قرار دارند. گفت: مرگ ناشی از بارداری و زایمان در خانم های سنین 44 الی 40 سال پنج برابر مرگ در خانم های سنین 20 الی 30 ساله است.

 

61 درصد بارداریها در  هرمزگان بارداریهای پر خطر

 

دکتر حسین پور با اشاره به آمار زنان پرخطر از نظر بارداری در سال گذشته گفت:61 درصد بارداریها در استان هرمزگان در معرض  بارداریهای پر خطر است که این آمار خطرناک و بحرانی است. وی تصریح کرد: 74 هزارو 12 نفر زنان 10 تا 49 ساله  هرمزگانی در معرض بارداری پرخطر هستند. دکتر حسن پور همچنین  از 10 هزارو 31 نفر زن باردار پر خطر که 52 درصد بارداریها پر خطر را شامل می شود سخن گفت.این مقام مسوول ادامه داد: 2هزارو 334 زن باردار هرمزگانی مبتلا به بیماری های زمینه ای هستند که 12 درصد بارداری پرخطر تشکیل می دهد.

 

زایمان های در خانه

 

رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان با اشاره به زایمانهای در خانه توسط اشخاص غیر آموزش دیده، اظهارداشت: در سال 89 این امار در کشور 1.92 زایمان بوده است در حالی که این آمار در هرمزگان 5.25 زایمان است. حسین پور،  سطح سواد مادر و اگاهی خانواده، دسترسی به خدمات و فوریتهای درمانی و هزینه آن، وضعیت راههای روستایی و وضعیت اقتصادی، اجتماعی خانواده هاعوامل موثر بر مرگ و میر مادران و کودکان در استان را بیان کرد.وی با اشاره به دموگرافیک زنان در حین ازدواج در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در سال 90 طبق بررسی ها و آمار موجود 15.24 درصد ازدواجها زیر 18 سال بوده است. همچنین سطح سواد 33 درصد ازدواجها در هرمزگان در مقطع ابتدایی و راهنمایی و 2.22 درصد هم بیسواد گزارش شده است.

 

حوادث ترافیکی با 31 درصد

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان 29 درصد علل مرگ و میر کودکان یک الی 59 ماهه طی سال 90 در هرمزگان مربوط به سوانح و حوادث غیر عمدی دانست و ادامه داد:حوادث ترافیکی با 31 درصد و آسپیراسیون با 25 درصد در صدر علل مرگ و میر قرار دارند و مسمومیت های دارویی و برق گرفتگی هر کدام با 10 درصد،خفگی درآب و  عقرب زدگی هر کدام 7 درصد، علل نامشخص 4 درصد، سوختگی و سقوط از ارتفاع  3 درصد از جمله عوامل منجر به مرگ کودکان یک الی 59 ماهه به شمار می رود.  دکتر حسین پور با اشاره به مقایسه درصد علل مرگ ومیر کودکان یک تا 59 ماهه استان در سال گذشته گفت:  بیماریهای عفونی انگلی و ناهنجاریها با 16 و 15 درصد،  بیماری تنفسی با 15 درصد ، بیماری های متابولیک با 7درصد، بیماریهای قلبی و خونی  با 2  و 1 درصد   بیماری های رفتاری  با 4 دهم درصد  از دیگر علل مرگ و میر کودکان گزارش شده است.

 

کم وزنی کودکان هرمزگانی  در رتبه اول کشوری

 

وی  با بیان اینکه درمقایسه با آمار سایر استانها از لحاظ شاخص های تن سنجی در کودکان زیر 5 سال در سال 89 ، کم وزنی در رتبه اول کشوری قرار داریم و در کوتاهی قد و لاغری در رتبه دوم هستیم اظهار داشت:کم وزنی، کوتاهی و لاغری هم از دیگر مسائل موارد مورد توجه در نوزدان متولد شده در استان هرمزگان است که 12 درصد کودکان متولد شده در استان کم وزن هستند این آمار در کشور 4 درصد است. دکتر حسین پور درصد کوتاه قدی در هرمزگان را 11 درصد و در کشور 7 درصد دانست و ادامه داد: درصد لاغری در کشور 4 درصد اعلام شده این درحالی که آمار لاغری در هرمزگان 12 درصد نشان می دهد.

 

مرگ کودکان زیر پنج سال

 

این مقام مسوول میزان مرگ کودکان زیر پنج سال به ازای هر هزار تولد زنده در هرمزگان طی سال 89، هفت مورد مرگ نسبت به پنج مورد آمار کشوری ذکر کرد و افزود:  میزان بروز مرگ کودکان زیر پنج سال به ازای هر هزار تولد زنده ناشی از سوانح و حوادث کشور را 10 مورد در مقابل 14 مورد در هرمزگان به ثبت رسیده است.

 

علاقمندی کم زوجین ساکن شهرها به بچه دار شدن

 

دکتر حسین پور در مورد بیانات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت اظهارداشت:  این موضوع شاید در تفکر بعضی   این طور نمایان شده که باید تنها به فکر افزایش جمعیت بود در حالی که گفته مقام معظم رهبری هدایت و رشد جمعیت با حفظ سلامت مادر و کودک همراه با منحنی های علمی و بهداشتی جمعیت است.ویبا بیان اینکه رشد جمعیت در کشور قابل قبول است و در برخی از مناطق بالا و برخی مناطق کشور این رشد کم است که با یک برنامه مدون و اصولی می توان رشد جمعیت پایدار و سالمی را داشت افزود: متاسفانه علاقمندی زوجین ساکن شهرها نسبت به بچه دار شدن بسیار کم است و هر چه سطح تحصیلات بالاتر باشد این معضل بیشتر نمود دارد، در حالی که در روستاها به دلیل اموزش کم و سطح سواد همچنان شاهد زاد و ولد و خانوارهای پر جمعیت هستیم.وی عنوان کرد: باید سعی شود تا زوجی جوان را در سالهای ابتدای متقاعد به بچه دار شدن کنیم.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها