مدیر کل بهزیستی استان خبر داد:

افزایش 16 درصدی کودک آزاری در هرمزگان




«کودک‌آزاری در هرمزگان در سال گذشته نسبت به  سال 96،  16درصد افزایش داشته است».
مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان بابیان این مطلب گفت: پارسال393تماس برقرارشده با اورژانس اجتماعی 123 مربوط به کودک‌آزاری بوده ، این در حالی است که آمار سال 96، 339 مورد تماس کودک‌آزاری را نشان می‌دهد.
غلامحسین رنجبر در خصوص آمار زنان خشونت دیده در استان اظهار داشت: آمار تماس‌گیرنده در رابطه با زنان خشونت دیده با شماره 123 اورژانس اجتماعی ، 10 درصد رشد داشته است .وی  ادامه داد: 240 مورد زن خشونت دیده در سال 96 داشتیم که در سال بعد به 265 نفر رسیده است. رنجبر که در نشست خبری سخن می‌گفت  با برشمردن فعالیت‌های اورژانس اجتماعی در حوزه‌های کودک‌آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری و خودکشی اظهار داشت:اورژانس اجتماعی در 10 شهرستان به‌غیراز سیریک، بشاگرد و بوموسی فعال است. وی  از خدمات‌دهی به 8 هزار 898 نفر اورژانس اجتماعی بهزیستی در سال ۹۷  خبر داد.


 تلفن  1480
مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان با اشاره به افزایش پرونده‌های طلاق در استان گفت:  در سال 97  حدود 7هزار و ۶۳۶ پرونده طلاق تشکیل‌شده که همه‌ساله این آمار در حال افزایش است و با سامانه تصمیم تمام این آمار تجزیه‌وتحلیل می‌شود.این مقام مسئول از شماره تلفن  1480 که در37 مرکز مشاوره تلفنی به مردم  می‌دهد مطالبی بیان کرد و این را افزود که طرح مشاوره ژنتیک که به‌صورت رایگان با اولویت خانواده‌های دارای عضو معلول اجرا می‌شود طرح مهمی است که باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا حداقل از تولد کودک معلول دیگر در خانواده‌ها جلوگیری کند.


 راه‌اندازی سامانه تسنیم
مدیرکل بهزیستی استان بابیان اینکه  سازمان بهزیستی هم در بحث درمان و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی وارد کارشده است،از راه‌اندازی سامانه تسنیم با مشاركت دستگاهای در رأس كار سازمان بهزیستی درزمینهٔ پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی نیز خبر داد و گفت: اورژانس اجتماعی از صفرتا صد خدمات را به خانواده می‌دهد برای مثال در موارد همسر آزاری با اجازه دادگاه می‌توان همسر فرد موردنظر را در مراکز آسیب‌های اجتماعی تحت درمان قرار دهیم.


 وجود 8 پایگاه اجتماعی
رنجبر در ادامه به بحث مواد مخدر و مراکز نگهداری معتادان پرداخت و بابیان اینکه اعتیاد  یكی از آسیب‌های شاخص شناخته‌شده است كه سر منشا تمام آسیب‌های اجتماعی است گفت: در کل استان هرمزگان،  8 پایگاه اجتماعی وجود دارد که بیشتر در محلات پرآسیب و حاشیه‌ای سطح شهرها راه‌اندازی شده‌اند.
وی از  مراکز ماده 16 محل نگهداری معتادین متجاهر سخن گفت و افزود:تنها در ۱۷ استان این مرکز وجود دارد که در استان هرمزگان راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کند. مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان یکی از اولویت‌های مهم این اداره کل را بحث پیشگیری دانست و عنوان کرد:سازمان بهزیستی استان هرمزگان، بحث مهم پیشگیری را پیگیری می‌کند و در همین راستا 39 مرکز درمان سرپایی و30کمپ اقامتی را راه‌اندازی کرده‌ایم.


 مراکز توانمندسازی معتادین
مدیرکل بهزیستی استان در خصوص  راه‌اندازی مراکز توانمندسازی معتادین در استان نیز گفت: در این مرکز، معتادین ماده 16 که بهبودیافته‌اند توانمندسازی می‌شوند و باتدبیری که استاندار هرمزگان اندیشیده، مقررشده بعد از بهبودی، زمینه را برای جذب و اشتغال در مراکز و شرکت‌ها فراهم شود. وی افزود: در این رابطه با صنایع غرب استان وارد مشاركت شده كه افراد تحت درمان بعد از بهبودی جذب این صنایع بزرگ شوند.


 سرپناه شبانه معتادین
مدیرکل بهزیستی استان در ادامه از راه‌اندازی سرپناه شبانه معتادین خبر داد و افزود: نیاز است در این مسئله فرهنگ‌سازی شود زیرا مردم محلات به این مسئله اعتراض دارند و باید توجیه شوند که این مراکز برای محلات موردنیاز است. این مقام مسئول از اجرای برنامه مصون‌سازی خانواده‌ها در 30مهدکودک در سال گذشته خبر داد و گفت: طرح حفاظت و پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان نیز در 60 محله اجراشده است.رنجبر تأکید کرد: متأسفانه امروزه بحث اعتیاد دامنگیر شده و منشاء بسیاری از آسیب‌هاست که باید فرهنگ‌سازی شود.وی  خاطرنشان کرد و در راستای جلوگیری از اعتیاد کودکان دو طرح «خانه و مدرسه» و «مهد و مدرسه» را دنبال می‌کند.مرکز شبانه(شلتر)  برای زنان و مردان معتاد نیز در حال فعالیت است فرد معتاد با مراجعه به این مراکز یک وعده صبحانه و شام دریافت می‌کند.


 ورود خیران به بهزیستی
قبل از این نشست ، خبرنگاران از مرکز نگهداری معلولین ذهنی حبیب بن مظاهر بازدید کردند و مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در حاشیه این بازدید از نیاز به ورود خیران به این حوزه تأکید کرد و گفت: قسمتی از ساختمان این مرکز فرسوده است و ازلحاظ مالی مشکلات فراوانی وجود دارد زیرا با توجه به یارانه‌ای که دولت در اختیار بهزیستی قرار می‌دهد نمی‌توان تمام نیازهای معلولین را برطرف کرد ازاین‌رو نیاز است خیرین در این حوزه به کمک بهزیستی بیایند.
رنجبر افزود: یارانه‌ای که دولت در اختیار بهزیستی قرار می‌دهد کفاف رسیدگی به معلولین را ندارد و نیاز است که خیرین به این حوزه ورود کنند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها