معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد؛

افزایش بارداری پرخطر در هرمزگان



صبح ساحل، حوادث _ یکی از شاخص های مهم توسعه، بررسی میزان مرگ مادران بارداری های پر خطر در هر کشور است چرا که مرگ سالانه بيش از 500 هزار مادر باردار و يا مرگ يک مادر در هر دقيقه در جهان بر اثر عوارض ناشي از حاملگي و زايمان است.

 

دوران بارداری برای زوجین یکی از حساس ترین مقاطع زندگی آنها محسوب می شود به خصوص مادر برای اولین بار تجربه ای را طی می کند که اگر در طی کردن این تجربه ناموفق باشد ممکن است آینده آنها تحت تاثیر قرار بگیرد در این دوران به سبب آنکه اغلب پدران و مادران جوان هستند توصیه های مختلفی از سوی دوستان، اقوام و آشنایان به آنها می شود که در برخی از موارد علم پزشکی ثابت کرده است که سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد. تأمين، حفظ و ارتقاء سلامت مادران درخدمات بهداشتي جايگاه خاصي دارد.توجه به بهداشت مادران باردار در خلال حاملگی يکی از اساسی ترين و مطمئن ترين راه های حفظ سلامت مادر و جنين است لذا شناسايی هر چه زودتر گروه پر خطر، اساس مراقبت های پيش از زايمان است.

 

 به گفته معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بررسی آماری در هرمزگان  نشان می دهدکه میزان زنان در معرض بارداری پرخطر در سال جاری نسبت به سال قبل، پنج درصد افزایش یافته است و این میزان در سال 89 ،35/53 درصد بوده که این آمار در سال 90 به 53/58 افزایش داشته است.

 

دکتر محمود حسین پور در این مورد گفت: از هر 100 نفر زن باردار 53/58 نفر دارای بارداری پرخطر می باشد.

 

در استان هرمزگان یکی از مشکلات عمده تعداد زیاد زنان بارداری پر خطر برای زنان همسردار می باشد طبق تعریف بهداشت جهانی زنان 10 تا 49 سال  همسردار باشند وی از عواملی که باعث به خطر افتادن سلامت مادر و جنین می شود سخن به میان آورد و یادآور شد: بارداری در سنین زیر 18 و بالای 35 سال نیز به دلیل احتمال مسمومیت حاملگی کم خونی، زایمان سخت و تولد نوزاد کم وزن، بارداری های پر خطر محسوب می شوند.

 

دکتر حسین پور عواملی که باعث به خطر افتادن سلامت مادر و جنین می شود را بیماری های زمینه ای (مثل بیماری های قلبی ،کلیوی، ریوی، صرع و...)، سابقه عارضه در بارداری قبلی (مرگ جنین ، ناهنجاری، تاخیر رشد داخل رحمی جنین ، زایمان زودرس ، خونریزی و ....) و همچنین  بارداری با فاصله کمتر از 3 سال از زایمان قبلی، به دلیل عدم آمادگی مادر ذکر کرد.

 

این مقام مسوول گفت:سابقه ابتلا به برخي از بيماري‌ها و مصرف برخي از داروها، مي‌تواند بارداري را خطرساز کند همچنين برخي از خانم‌ها مستعد ابتلا به برخي از بيماري‌ها در دوران بارداري هستند بنابراين با يک مشاوره مي‌توان از بسياري از خطرات پيشگيري کرد. معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: خانواده ها جهت فرزند دار شدن باید با پزشک مشورت کرده و پس از اینکه مادر از لحاظ شرایط جسمی و روحی در شرایط مناسبی قرار گرفتند، برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

 

دکتر حسین پور از زنان خواست قبل از تصمیم به بارداری جهت انجام مشاوره و انجام مراقبت های لازم در روستاها به خانه های بهداشت، مراکز درمانی روستایی، یا در شهرها به مرکز بهداشت شهری مراجعه کنند و خدماتی شامل مشاوره، مراقبت، معاینه و انجام برخی آزمایشات به صورت رایگان دریافت کنند.

 

وی اظهار داشت: چنانچه زنان باردار در مراجعه اولیه نیاز به معاینه تخصصی و اقدامات تشخیص باشد توسط سیستم بهداشتی، به سطح بالاتر جهت خدمات تخصص تر آنها ارجاع می شود.

 

دکتر حسین پور این را هم اضافه کرد که با توجه پيشرفت هاي پزشكي و علمي و افزايش آگاهي مادران باردار در ايران ميزان و مرگ و مير مادران باردار كاهش يافته اما مشاهده شده است كه در برخي مواقع بيماران براي درمان دير مراجعه مي‌كنند.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها