رویایی دست نیافتنی به نام تنظیم بازار



صبح ساحل، اقتصادی _ این روزها نظارت بر بازار ، تنظیم بازار، کنترل بازار و .... تنها یک رویایی دست نیافتنی است و باید این را پذیرفت که بازاری که الان حدود یک سال است که این چنین با هرج و مرج روبه رو بوده است به این راحتی و با دادن شعار نمی تواند تنظیم شود.

کره شده، نه کم نشده گران شده، افزایش 45 درصدی انواع روغن در بازار، به زودی روغن در بازار به نرخ تعادلی می رسد، گران شدن گوشت امری منطقی است، به زودی با واردات گوشت قیمت به تعادل می رسد، گوجه فرنگی گران شده، کالاهای اساسی در گمرک خوابیده، شاید خوابیده باشد، اگر خوابیده باشد تقصیر ما نیست، ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی حذف شد، بیش از 120 هزار موبایل چینی با ارز مرجع وارد کشور شد، تکذیب می کنیم، تایید می کنیم، اما، اگر، در آینده و...

اینها واژه های گفتمان غالب مدیران دخیل در امر تنظیم بازار كالاهای مختلف بویژه كالاهای اساسی است. گفتمانی سراسر تناقض، وعده به آینده و سرانجام متفاوت با آنچه به عنوان واقعیت روزمره در بازار قابل لمس و مشاهده است.

به راستی باید علت این گونه تناقض گویی ها با واقعیتی که در بازار وجود دارد را در کجا جست و جو کرد و برای حل این گونه نابسامانی ها دست به دامن چه کسی شد؟

مگر غیر این است که در این شرایط و با وجود بازار کاملا بی ثبات تنها کسانی که آسیب می بینند مردم هستند مردمی که حقوقشان هیچ گاه کفاف این هزینه های سرسام آور را نمی دهد حقوقی که سالی ازش می گذرد و تنها 25 درصد  اضافه می شود اما تمامی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بیش از 100 درصد تنها در دو ماه افزایش داشته است.

کمتر از یک ماه نمی گذرد که وزارت صنایع و معادن خبر از حذف ارز مرجع از واردات کالاهای اساسی داد و اعلام کرد که از این پس کالاهای اساسی با ارز مبادله ای وارد می شوند اما به تازگی شنیده می شود که تا اطلاع ثانوی ارز مرجع برای کالاهای اساسی و برخی دارو ها همچنان ادامه دارد.

جالب است که وقتی به خبرها و گفت و گو های مسوولان گوش می دهی به این باور می رسی که به زودی با بازاری با ثبات و کنترل شده رو به رو می شوی اما وقتی برای خرید به بازار می روی می بینی واقعیت کاملا با گفته ها و تصمیمات انها متفاوت است.

با نگاهی به کوتاه به بازار خودرو نیز در خواهیم یافت که با وجود برگزاری جلسات و مصوبات متعدد که توسط شورای رقابت گرفته شد اما در بازار آزاد خودرو همچنان نرخ های نجومی دیده می شود و هیچ کس حاضر نیست ماشینش را با نرخی پایین تر از نرخهای قبل بفروشد پس تنظیم بازار خودرو و کنترل آن کی و چگونه صورت خواهد پذیرفت؟

بر اساس تازه ترین خبرها ، با تصویب مجلس شورای اسلامی علاوه بر افزایش 38 درصدی قیمت فراورده‌های نفتی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، باز هم نرخ سوخت مایع افزایش می‌یابد البته با این تفاوت که درآمد حاصل از افزایش قیمت دوم صرف بخشی از طرح های توسعه‌ای وزارت نفت خواهد شد.

مسلما با اجرایی شدن این مصوبه باید شاهد شوک جدید تورمی باشیم زیرا افزایش حامل های انرژی بدون شک روی بیشتر هزینه ها در جامعه تاثیر گذار خواهد بود.

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار صبح ساحل با بیان این که مسوولان باید با مردم صادق باشند گفت: چنین گفتمانی به اعتماد مردم آسیب ها می زند و مخل تنظیم بازار است. چرا كه تا اعتقاد و همكاری و اعتماد مردم وسط نباشد، سیاست های لازم برای تنظیم رفتار مصرف كننده قابل پیاده شدن نیست.

رضا مرادی اضافه کرد: باید به مسوولان گفت که مردم بهتر و بیشتر از ما مشكلات و تنگناها را درك می كنند، مسائل ناشی از تحریم و كمبودهای ارزی و محدودیت ها را می دانند اما از بی صداقتی ها گلایه مندند.

وی ادامه داد: در صورتی که با مردم صادق باشیم و انها را با واقعیاتی که در حال رخ دادن است آگاه کنیم بدون شک خود مردم بیشترین کمک را می توانند در امر کنترل بازار انجام دهند.

این کارشناس اقتصادی می افزاید: شك نكنید اگر با مردمی چنین صبور، صادق باشید بهتر و موثرتر از شما، بازار را به گونه ای مدیریت و هدایت خواهند كرد كه فكرش را هم نمی كنید.

مرادی اظهار داشت: لذا به نظر می رسد مدیران اقتصادی این روزهای كشور باید رمز آن تحمل و ناشكیبایی امروز را در كنار متغیرهای اقتصادی در كمرنگ شدن صداقت كه زاییده همكاری و همراهی مردم است بجویند و برای تقویت آن، روش های كنونی خود را اصلاح كنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها