جوانان هرمزگان، نیروی محرکه توسعه



استان هرمزگان که از آن به‌عنوان پایتخت اقتصادی کشور یاد می‌شود علاوه برداشتن پتانسیل‌های مختلف در بخش‌های گونا گون دارای جوانان تحصیل‌کرده و بااستعدادی است.

جوانان شایسته‌ای که هم در اینجا وهم درجای جای کشور و در استان‌های مختلف در رده‌های مدیریتی مشغول انجام‌وظیفه هستند. در مرکز کشور نیز هرمزگانی‌های کار بلد و بادانش، ردای خدمت بر تن کرده‌اند. این مهاجرت کردن‌ها نشان‌دهنده غنی بودن استان هرمزگان از افراد توانمند، جوانان شایسته و مدیران خوش‌فکر است که می‌توانند در وزارتخانه‌های مختلف در کنار وزرا به این مملکت خدمت کنند.

 این را باید پذیرفت که هرمزگان امروز، دیگر استان محروم دیروز نیست. استان هرمزگان نیز مانند دیگر مناطق کشور، معضلات و مشکلات خاص خود را دارد و به‌صرف وجود این مشکلات، نباید آن را محروم تلقی کرد استانی که نبض اقتصاد کشور در فعالیت‌های مختلف آن می‌زند، دیگر نباید عنوان محروم را با خود به همراه داشته باشد. استان هرمزگان سرشار از جوانان مستعد، توانمند و متعهدی است که می‌توانند در پست‌های مهم و کلیدی عرضه اندام کنند.

باید جوانان این استان را باور کرد باید راه را برای پیشرفت این جوانان که آینده این استان را می‌سازند، هموار کرد. باید همه نیروهای بومی این استان چه آنکه پشت میز ریاست یک اداره کل، شرکت و ... نشسته و چه آن نیروی تحصیلکرده‌ای که در رده‌های پایین به مردم خدمت می‌کنند، در اندیشه ارتقای سطح مدیریتی خود باشند تا مسئولان رده‌بالای کشور را مجاب کنند که نیروهای بومی هرمزگان، توانایی اداره یک تشکیلاتی در یک وزارتخانه رادارند.

آنچه مهم است، اینکه هر استانی از کشور که در وزارتخانه‌های مختلف، نماینده‌ای یا نیرویی دارند، در تخصیص و جذب اعتبارات و امکانات با آقایان بالادست بهتر چانه‌زنی می‌کنند. این را باید باور داشت که نسل جوان و تحصیلکرده هرمزگان، بزرگترین سرمایه کشور و این استان است. می‌توان از تخصص، توانمندی و اندیشه آنان برای آبادانی و توسعه ایران سربلند و هرمزگان سرافراز بهره گرفت. انتظار مردم هرمزگان از مدیران بومی و دلسوز استان که اینک برای خدمت به پایتخت نقل‌مکان کرده‌اند، این است که استان را به حال خود رها نکنند و حال که فرصت خدمت‌گزاری برای آنها در مرکز کشور فراهم‌شده، تمام تلاش خود را به کار ببندند تا چرخ‌های توسعه استان در بخش‌های مختلف با سرعت به‌پیش رود.

متأسفانه هستند امروز مدیران بومی استان که در وزارتخانه‌های مختلف دارای پست و مقام هستند، اما هیچ سودی به این استان نداشته و ندارند، گویی پاسخ خوش‌خدمتی به آقایان، انتقال آنان به مرکز است. پرسش مهمی که اینجا مطرح می‌شود اینکه چرا برخی از دستگاه‌های استان هرمزگان از وجود مدیران توانمند بومی استان بی‌بهره‌اند به‌گونه‌ای که مدیرعامل، مدیرکل و ... این دستگاه‌ها که بیشتر منطقه غرب بندرعباس و جزایر قشم و کیش را شامل میشود، مدیران پروازی هستند. قصد نفی توانمندی برخی از این دسته مدیران را نداریم بلکه براین باوریم، استانی که از نیروهای توانمند و متخصص بومی غنی است، گماردن مدیران پروازی در رأس یک شرکت، ارگان، نهاد یا اداره کل، جفا به سرمایه‌های انسانی این استان است.

مدیران پروازی، اصطلاحی است خاص برای کسانی که پست و مقامشان جای دیگری است و خانه و خانواده‌شان جای دیگر! همه واقعیت را می‌پذیرند که یک مدیر باید ۱۰۰ درصد در محدوده کاری‌اش سا کن باشد و این‌یک نیاز و شرط الزامی است. موضوع پروازی بودن مدیران یکی از معضلات مدیریتی هرمزگان است. پروازی بودن یعنی ً فکر رفت‌وآمد بودن! یعنی خالف خط‌مشی مدیریت دائما اسلامی! صاحب‌نظران علم مدیریت؛ پدیده مدیران پروازی را پدیدهای زشت، ناعادلانه، غیرقانونی و فساد آور دانسته و بر ضرورت حذف این پدیده ناعادلانه و زشت تا کید دارند.

مدیران پروازی در ذهن مردم القاء كننده مدیریت اشرافی و همچنین بیانگر این است كه كار اداری مدیر، اولویت اول او نیست. همین امر باعث می‌شود تا تمام‌روزهای هفته را در دیار محل خدمت خود نباشد و این یعنی؛ مسئول موردنظر، از تمام‌وقت خود برای خدمت به مردم من بهره نمی‌برد. مردم استان هرمزگان از کسانی که بارأی آنان وارد خانه ملت شده‌اند و آنان را وکیل خود می‌دانند انتظار دارند در انتصاب افراد شایسته برای پست مدیریت در دستگاه‌های مختلف استان، اولویت‌شان نیروهای بومی دلسوز بوده و به هر خواسته‌ای تن ندهند. جوانان و فرزندان بااستعداد این استان را دریابید. لطفا هرمزگانی‌ها نیازمند بهره‌مندی از توانمندی و دانش نیروهای بومی در بخش‌های مختلف هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها