قطر؛ بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان



قطر بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان بخش عظیمی از نیازهای امارات، کویت و عمان را به انرژی از جمله گاز مایع تامین می کند.

 

به گزارش صبح ساحل، به نقل از میدل ایست نیوز: قطر بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان است، با وجود اینکه بازارهای اصلی گاز مایع قطر خارج از منطقه عربی به خصوص چین، هند، ژاپن و اروپا است، برخی کشورهای عضو شورای همکاری بخش عظیمی از نیازهای خود به انرژی را از قطر وارد می کنند.

بر اساس برآوردهای رسمی، ذخایر قطعی گاز طبیعی قطر به 879.9 تریلیون فوت مکعب یعنی معادل 12.9 درصد از کل ذخایر گاز طبیعی در جهان می رسد.

دوحه به سیاست گسترش سرمایه گذاری در بخش انرژی می پردازد و این در حالی است که ذخایر هنگفتی در میدان گاز شمال کشور حاوی 1760 تریلیون فوت مکعب گاز علاوه بر 70 میلیارد بشکه میعانات و مقادیری گاز مایع و اتلین دارد.

قطر به امارات، کویت و عمان حجم زیادی گاز از طریق توافقنامه های طولانی مدت و پروژه های پیشرفته که عملیات بارگیری را تسهیل و هزینه ها را کاهش می دهد، صادر می کند.

با وجود اینکه در سال 2017 بحران شورای همکاری به وجود آمد، اما قطر همچنان در طول این دوران به همسایگان خود مانند همیشه گاز صادر کرد.

در 12 مه 2021 نیز منابعی به رویترز گفتند که یک تانکر گاز طبیعی نخستین محموله گاز از قطر به امارات را پس از پایان بحران شورای همکاری بارگیری کرد.

پروژه گازی دلفین

این پروژه یکی از بارزترین پروژه های گاز طبیعی در قطر، امارات و عمان به شمار می رود و نخستین پروژه انتقال گاز تصفیه شده از طریق مرزهای شورای همکاری و برزگترین پروژه مربوط به انرژی در منطقه است.

خط لوله گاز دلفین در سال 1999 میلادی برای تولید گاز طبیعی و انتقال آن از میدان گازی شمال قطر به امارات و عمان طراحی شد. طول آن 364 کیلومتر است و از راس لفان در قطر به ابوظبی و سپس عمان کشیده می شود.

هزینه کل پروژه 7 میلیارد دلار است که 3.5 میلیارد دلار آن از هزینه های خط لوله دریایی است.

این پروژه شامل توسعه چاه های گاز و نصب دو سکو در میدان شمالی قطر، پردازش گاز و فشرده سازی گاز در راس لفان قطر، علاوه بر خطوط لوله دریایی از راس لفان تا الطویله در امارات متحده عربی و تأسیسات دریافت گاز در الطویله است.

علاوه بر این، تأمین گاز از قطر به سلطنت عمان از طریق خط لوله العین-فجیره که به طور رسمی پروژه جداگانه ای در نظر گرفته شده، برنامه ریزی شده است.

صادرات به امارات

سهم دولت ابوظبی از مالکیت خط لوله 51 درصد است و سهم باقیمانده آن به دو شرکت اکسیدنتال امریکا و توتال فرانسه متعلق است.

این خط لوله نزدیک به 2 میلیارد فوت مکعب گاز قطر را به صورت روزانه انتقال می دهد و 30 درصد از ذخایر امارات از انرژی را تشکیل می دهد.

امارات از این گاز در به راه انداختن چندین نیروگاه تولید برق و نیروگاه شیرین سازی آب استفاده می کند.

صادرات به کویت

کویت نزدیک به 283 هزار متر مکعب گاز طبیعی در ماه از سال 2016 از قطر وارد می کند اما در مه 2020 بزرگترین توافق با قطر را در چارچوب روابط راهبردی بین طرفین امضا کرد.

طبق توافقنامه امضا شده بین شرکت نفت قطر و شرکت نفت کویت، کویت سالانه نزدیک به 3 میلیون تن گاز طبیعی مایع از قطر وارد می کند.

براساس این توافقنامه که به مدت 15 سال بسته شده است، محموله های گاز طبیعی مایع از سال 2022 به بندر الزور کویت خواهد رسید.

صادرات به عمان

عمان از تولید کنندگان محلی گاز است که روزانه نزدیک به 96 میلیون متر مکعب برای تامین نیاز محلی خود تولید می کند و به واردات نفت از قطر از طریق خط دلفین نیاز دارد.

براساس توافقنامه ای که تا سال 2032 ادامه خواهد داشت، عمان نزدیک به 5.66 میلیون مترمکعب در روز واردات خواهد داشت.

عمان اما حجم بیشتری از گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند که براساس توافقنامه موجود به 30 میلیون مترمکعب در روز می رسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها