آیا شهرت یک روانشناس برابر با کارآمدی خدماتش است؟


نویسنده: محیا تکنده

همانطور که فضای مجازی و الگوریتم پلتفرم‌های ارتباطی و اجتماعی، شاکله و چهارچوب مشاغل و خدمات بسیاری را تغییر داده‌اند؛ دستی هم به کلیت خدمات رواندرمانی و روانشناسی کشیده‌اند. می‌توان گفت این روزها اگر یک روانشناس بخواهد مراجعان خودش را داشته باشد یا شهرتی برای خود دست و پا کند، باید دستی هم در بلاگری و محتواگذاری داشته باشد. از همین رو تعداد روانشناس‌هایی که با وعده‌های زندگی بهتر و آسوده‌تر در مسیر گشت و گذار روزمره در اینترنت می‌بینیم، روز به روز در حال افزایش است. طوری که دیگر نمی‌توانیم بگوییم، کدام یک از آن‌ها می‌تواند ما را در رسیدن به آنچه وعده می‌دهد، واقعا همراهی کند. متاسفانه روانشناسی این روزها بیشتر از آن‌ که یک خدمت در راستای بهزیستی افراد جامعه باشد، ابزاری برای یکسان سازی جمعیت و صنعتی برای تولید سود بیشتر است و پلتفرم‌های موجود هم مصرف‌کنندگان‌شان را در برداشت سودهای روزافزون یاری می‌دهند. یک روانشناس که اینستاگرام را فرصتی برای کسب سود و شهرت می‌بیند، ناچار است مطابق الگوهای این فضا عمل کند.

به این معنی که تصویرمحور باشد، اطلاعات تخصصی را در حجم کم و به صورت فست‌فودی ارائه کند، مداوما تولید محتوا کند و مضامین علمی را به صورت جذاب و شسته رفته به مخاطب تحویل دهد و به طور کلی در جهت جلب توجه مخاطب گام بردارد. با گذشت یک مضمون از تمام این صافی‌ها جز یک شکل کلی، مبتذل و همه پسند چه چیز دیگری از روانشناسی باقی خواهد ماند؟ آیا در چنین فضایی شهرت لزوما به معنای ارائه خدمات مناسب است؟ چند درصد از ما به هوای این شهرت و به بهای پرداخت هزینه‌های گزاف در جلسات درمان این روانشناسان شرکت کرده‌ایم و به نتیجه‌ای نرسیدیم؟ آیا این خدمات بیش از آنکه در جهت بهزیستی ما باشد در جهت استثمار نیست؟ متاسفانه امروزه روانشناسی آن مامن امنی نیست که بتوان آن را عاری از بازی‌های نه چندان دلچسب سود و بازار دانست.

اما می‌توان به سختی کسانی را پیدا کرد که واقعا دغدغه‌مند باشند و بیشتر از آنکه به فکر انباشت سرمایه باشند، «مردم» و آنچه برای «مردم» کارآمد است را در نظر بگیرند. هدف این نوشته، این است که به شما بگوید، شهرت و رنگ و لعاب‌های وسوسه‌انگیز فضای مجازی برای انتخاب یک درمانگر کافی نیست. اگر صرفا در پی تعداد دنبال کنندگان و شکل کلی صفحه‌ی یک روانشناس باشید، در نهایت یک بلاگر خوب را انتخاب خواهید کرد، که در توزیع نابرابر قدرت در مقابل شما خواهد نشست. نوع محتوا، احترام فرد به شما، زمان و هزینه‌ی پرداختی‌تان، عدم موج‌سواری بر روند اتفاقات جامعه و در نهایت تخصص یک روانشناس است که برای انتخاب باید مد نظر داشته باشید.

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها