معدوم‌سازی لاشه گوشت ۲۱ راس گوسفند فاقد مجوز بهداشتی در قشم



 رییس اداره دامپزشکی قشم از کشف و معدوم سازی لاشه گوشت ۲۱ راس گوسفند فاقد مجوزهای بهداشتی و حمل از دستگاه های ذیربط در سطح این شهرستان خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، محمد صدیق ارم افزود: در بازرسی و بازدید ماموران شبکه دامپزشکی قشم در سطح شهرستان این تعداد لاشه گوشت به وزن ۶۰۴ کیلوگرم کشف و با هماهنگی با دادستانی و دریافت حکم قضایی ضبط شد.  

وی توضیح داد: این محموله کشف و ضبط شده بعد از انجام اقدامات اولیه و با رعایت مسایل بهداشتی در سایت زباله طولا معدوم شد و از ورود گوشت این لاشه ها به سفره غذایی مردم جلوگیری شد.

رییس اداره دامپزشکی قشم اضافه کرد: قشموندان از خرید گوشت قرمز در محل های نامناسب فاقد مجوز و همچنین لاشه های فاقد مهر بازرسی دامپزشکی به طور جد خودداری کنند.

ارم مهم‌ترین علت بروز تب کریمه کنگو را کشتار خارج از کشتارگاه عنوان و اظهارکرد:‌ کشتار دام باید در کشتارگاه و با رعایت دستور العمل‌ های بهداشتی انجام شود.

 

گفتنی است که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه بیماری تب کنگو کریمه همچنان در کمین است گفت: در هفته اخیر دو بیمار مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان‌های استان بستری شدند که یک مورد آقای ۳۵ ساله از قشم  با حال عمومی بد بود که متاسفانه جان خود را از دست داد و مورد دوم یک خانم ۵۵ ساله از سیریک است که در حال حاضر با حال عمومی نامساعد در بخش مراقبت های ویژه بستری است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه افزود:  توصیه اکید می شود در زمان تماس با دام حتماً از دستکش و چکمه استفاده شود
دام و دامداری تحت نظارت دامپزشکی باشد و در صورت مشاهده کنه با کمک دامپزشکی کنه را از بین ببرند.
در زمان سلاخی و قصابی از شیلد صورت ، دستکش و چکمه استفاده کنند و خانم های خانه دار دقت نمایند که از جاهای مطمئن که تحت نظارت دامپزشکی است گوشت تهیه کنند و  قبل از تکه کردن گوشت حتماً ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس گوشت را تکه و مصرف یا فریز نمایند.

 

همچنین رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۸ بیمار مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور شناسایی شده اند

لازم به ذکر است که رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  اعلام کرد که در فاز حاد بیماری، بین ۱۰ تا ۴۰ درصد احتمال دارد که بیمار فوت کند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری تب کریمه کنگو (CCHF)، اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور ما تایید و شناسایی شد. از جمله  روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو را نام برد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها