افزایش تعداد مبتلایان به بیماری وبا در کردستان به 39 نفر رسید



معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری وبا در استان به 39 نفر خبر داد.

           

به گزارش صبح ساحل، فرزام بیدارپور، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان  اظهار داشت: در پی تشدید غربالگری افراد دارای علایم بیماری‌های روده‌ای و اسهال، 3 مورد دیگر بیمار مبتلا به وبا در کردستان شناسایی شد.

به گزارش فارس، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان آمار مبتلایان قطعی به وبا در مریوان را 31 نفر، سقز 2 نفر، سنندج 3 نفر، سروآباد 2 نفر و کامیاران یک نفر اعلام کرد.

بیدارپور اذعان داشت: افراد مبتلا به وبا در استان به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی افزود: اقدامات مداخله‌ای و پیشگیرانه و تقویت زیرساخت‌های حوزه آب شرب به ویژه در مبادی ورودی استان از طرف کشور عراق توسط همکاران دانشگاه در حوزه بهداشت و با همکاری ارگان‌های مرتبط با جدیت کامل در حال انجام است که به ویژه به نصب دستگاه‌های کلریناتور در پایانه‌های مرزی می‌توان اشاره کرد.

بیدارپور اظهار داشت: مهم‌ترین راه مقابله با بیماری و کنترل پیشرفت وبا، رعایت بهداشت فردی و پرهیز از خوردن و آشامیدن غذا و آب مشکوک است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن اعلام اینکه تاکنون در استان مورد فوتی در اثر ابتلا به وبا وجود نداشته است، به مردم استان توصیه کرد: هشدارهای بهداشتی را جدی گرفته و رعایت نمایند.

   

گفتنی است که، یک منبع در ولایت زابل می‌گوید که نزدیک به ۳۰۰ تن در روستای دوزی شهرستان دای‌چوپان این ولایت به بیماری کولرا یا وبا مبتلا شده‌اند.
به گفته منبع، شمار بیماران کولرا در حال افزایش است و بیم وقوع یک فاجعه نیز می‌رود.
مسئولان بهداشتی در زابل نیز این آمار را تأیید می‌کنند.
تا کنون در ولایت زابل در مجموع ۹۰۰ تن به بیماری کولرا مبتلا شده‌اند و دست‌کم تا کنون نزدیک به ۲۰ تن در اثر این بیماری جان باخته‌اند.
پیش از این منابع گفته‌ بودند که ۱۵۰ باشنده منطقه شیخال شهرستان شاه جوی ولایت زابل به یک نوع بیماری ناشناخته شبیه به وبا (کولرا) مبتلا شده اند.

     

علائم بیماری وبا

علائم بیماری شامل تهوع، اسهال، استفراغ، کم آبی بدن، تب و ضعف عمومی دانست و گفت: برخی از علائم موجود در اسهال وبایی آن را از سایر اسهال ها متمایز می کند برای نمونه فرد بیمار، دل پیچه و درد شکمی (کرامپ شکمی) ندارد.
فرد مبتلا به اسهال وبایی بدون پیچش و درد شکمی احساس نیاز به دفع پیدا می کند و در این زمان حجم زیادی از بدنش خارج می شود بنابراین این طیف بیماران اغلب به علت کم آبی بدن به مراکز درمانی مراجعه می کنند.
متخصص بیماری های عفونی در این مورد گفته از دیگر موارد و وجه تمایز اسهال وبایی با سایر اسهال ها این است که ماهیت دفع فرد، نمایی سفید و شیری رنگ شفاف دارد که در اصطلاح پزشکی از آن به عنوان اسهال با نمای لعاب برنجی یاد می شود.
ترکمان اسدی گفت: در اسهال وبایی به علت بالا بودن حجم دفع آب از بدن احتمال می رود بیمار دچار عطش، خشکی دهان، بیقراری، ضعف و بی حالی، چروک پوست و حتی کاهش حجم ادرار شود.
وی جایگزین کردن مایعات و املاح دفع شده را مورد تاکید قرار داد و افزود: در غیر اینصورت فرد بیمار با افت فشار خون، بالا رفتن ضربان قلب، قطع شدن ادرار، پایین آمدن هوشیاری و در نهایت رفتن به حالت کما به ویژه در افراد مسن و کودکان مواجه می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها