مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان خبرداد:

اختصاص اعتبار برای بازسازی مناطق زلزله‌زده بندرلنگه


نویسنده: عبداسلام جمالی

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان از اختصاص ۹۳۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار برای بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان بندرلنگه خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، شهریار نوری‌زاده در تشریح این خبر، افزود: دولت اعتبار بازسازی مناطق زلزله‌زده بندرلنگه (سایه خوش) را مصوب کرده و اکنون منتظر اقدام بانک مرکزی برای ابلاغ این اعتبار به بانک‌های عامل هرمزگان هستیم.

وی بیان کرد: هیات وزیران در جلسه ۱۱ آبان به پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان برنامه و بودجه و با استناد به اصل صد و سی و هشتم قانون اساسی، مبلغ ۹۳۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای این منظور اختصاص داد.

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان اضافه کرد: این مبلغ به منظور جبران خسارت‌های ناشی از زلزله نخست و یازدهم تیرماه سال جاری در بخش‌های مرکزی و مهران شهرستان بندرلنگه و بخش مرکزی پارسیان با محوریت سایه خوش هزینه خواهد شد.

نوری زاده بیان کرد: مبالغ شامل کمک بلاعوض برای احداث ۱۵۶ واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض برای احداث یک هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض برای تعمیر ۱۴۲ واحد مسکونی تجاری، شهری و روستایی به ازای هر واحد تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین مبلغی برای مرمت راه‌های روستایی و زیرساخت‌های حیاتی (مرمت پل‌ها و راه‌ها، کانال مسیل روستا) از اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان هزینه می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان خاطرنشان کرد: مبلغ سه هزار و ۸۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری با راهبری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل با معرفی دستگاه اجرایی ذیربط به منظور جبران خسارت‌های ناشی از زلزله نخست و یازدهم تیرماه سال جاری در بخش‌های مرکزی و مهران بندرلنگه و بخش مرکزی پارسیان با محوریت روستای سایه خوش با ضمانت زنجیره‌ای پرداخت می‌شود.

نوری زاده عنوان کرد: بدهی، معوقات و چک برگشتی احتمالی خسارت دیدگان به بانک‌ها مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود و بازپرداخت بازسازی اماکن مسکونی شهری و روستایی ۱۵ ساله شامل سه سال دوران مشارکت مدنی و ۱۲ سال دوران مشارکت اقساطی است.

وی با بیان اینکه بازپرداخت تسهیلات تعمیر اماکن مسکونی و تجاری شهری و روستایی (۱۴۲ واحد) پنج ساله در نظر گرفته شده است و بازپرداخت تسهیلات تامین لوازم معیشتی (لوازم خانگی و سرمایه‌ای) واحدهای مسکونی و تجاری خسارت دیده (یک هزار و ۶۰۶ واحد) هم هفت ساله در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: براساس مصوبه هیات وزیران که از طریق پایگاه اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور هم دردسترس است، سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت یارانه سود (مابه‌التفاوت سود تعیین شده سهم متقاضی تا نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار و مانده مطالبات معوق) شامل اصل و سود تسهیلات اعطایی به خسارت دیدگان موضوع این تصویب‌نامه را تضمین می‌کند.

نوری زاده با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه همچنین تعهد می‌کند هزینه‌های یادشده پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لایحه بودجه سال‌های بعد پیش‌بینی و منظور کند و این تضمین نفی کننده مسئولیت بانک‌های عامل در وصول مطالباتشان نیست، خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان موظف شده‌اند گزارش عملکرد این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه‌ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها