مریخ نورد ناسا از خاک مریخ نمونه برداری کرد



 مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا از زمانی که در سال ۲۰۲۱ روی سیاره سرخ فرود آمد، به طور فعال در حال جمع آوری مواد گرانبها بوده است. اخیراً، این دستگاه یک لوله نمونه را در جایی که ناسا آن را اولین انبار نمونه در سیاره ای دیگر می نامد، قرار داده است. برخی از این نمونه ها در این انبار ممکن است توسط فضاپیمای دیگری برداشته شوند و برای تجزیه و تحلیل عمیق به زمین بازگردانده شوند.

   

به گزارش صبح ساحل، مریخ نورد استقامت در حال حاضر ساخت اولین انبار نمونه را آغاز کرده است که انتظار می رود در مجموع ۱۰ لوله پر از مواد ارزشمند گرفته شده از دهانه Jezero باشد. این موضوع یک گام مهم در کمپین بازگشت نمونه ها از مریخ (MSR) NASA-ESA است که هدف آن بازگرداندن تکه ‌هایی از سیاره سرخ به زمین تا پایان دهه فعلی است.

این ماموریت شامل فضاپیماهای متعددی است که با هم کار می کنند تا نمونه ها را جمع آوری کرده و ایمن به زمین منتقل کنند. استقامت یکی از نقش آفرینان اصلی این ماموریت است. وظیفه آن انتقال نمونه ها و همچنین ذخیره آنها در انبار خواهد بود. طی چند ماه آینده، مریخ نورد مشغول ساخت انبار در منطقه ای عاری از صخره به نام سه چنگال (Three Forks) خواهد بود.

مریخ نورد استقامت تاکنون دو نمونه از هر یک از اهداف سنگی خود جمع آوری کرده است. نیمی از هر جفت در درون این مریخ نورد نگهداری می شود، در حالی که نیمی دیگر به عنوان یک مجموعه پشتیبان در Three Forks رها می شود. گفتنی است که این مریخ نورد در حال حاضر مجموعه ای از ۱۷ نمونه دارد.

 آن لوله هایی که در داخل مریخ نورد باقی می مانند به یک فرودگر تحویل داده می شوند. به نوبه خود، فرودگر از یک بازوی رباتیک برای قرار دادن آنها در یک کپسول و بارگیری آنها در یک موشک کوچک استفاده می کند. این موشک کپسول را به مدار مریخ خواهد برد، جایی که فضاپیمای دیگری آن را بازیابی کرده و با خیال راحت به زمین منتقل خواهد کرد.

اگر مریخ نورد نتواند نمونه های خود را به فرودگر تحویل دهد، انبار به عنوان یک پشتیبان عمل می کند. در این صورت، هلیکوپترهای کوچکی برای تصاحب نمونه ها به مریخ نورد فرستاده می شوند. این ماموریت  بسیارچالش برانگیز است، به همین دلیل است که ناسا و آزانس فضایی اروپا قبلاً برنامه های خود را به مرحله اجرا گذاشته اند.

جالب اینجاست که انداختن این نمونه روی Three Forks تقریبا یک ساعت طول کشید. این امر به این دلیل است که مریخ نورد مجبور بود از سیستم نمونه برداری و ذخیره خود استفاده کند تا آن را از داخل بدنه بیرون بیاورد و آن را با دوربین Sample Caching System (CacheCam) بررسی کرده و سپس آن را روی یک تکه مشخص از خاک مریخ قرار دهد.

به گزارش سیناپرس، هنگامی که مریخ نورد نمونه را با خیال راحت رها کرد، دانشمندان همچنین باید مطمئن می شدند که لوله به طور تصادفی در مسیر مریخ نورد قرار نگرفته است، بنابراین آنها از دوربین WATSON دستگاه استفاده کردند تا بررسی کنند که آیا همه چیز درست است یا خیر. انتظار می ‌رود در هفته ‌های آینده، نه لوله دیگر نیز همین روند را دنبال کنند.

   

منبع: autoevolution

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها