انتقاد سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس از عدم برخورد با دلالان خاک رنگی هرمزگان:

خاک خواری تزیینی بلای جان هرمزگان



سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از فروش خاک اُخرایی جزیره هرمزگان، گفت: قوانین کارآمدی در خصوص ممانعت از خروج و فروش خاک در مجلس تصویب شده است اما هنوز شاهد خرید و فروش این منبع طبیعی در کشور هستیم این مسئله گویای دو موضوع است یا قوانین اجرا نمی شوند یا قابلیت پیشگیرانه کافی را ندارد، قوه مجریه و قضایی باید در این راستا گزارشات خود را به فراکسیون محیط زیست ارسال کنند.
  
فاطمه محمدبیگی در مورد خروج خاک‌های رنگی هرمزگان توسط گردشگران گفت: زمانی که سخن از طبیعت گردی می‌شود باید مولفه‌هایی همچون حفاظت از طبیعت در کنار فرهنگ‌سازی مد نظر مسئولان و متولیان امر قرار بگیرد؛ از کوه‌ها و جنگل‌ها گرفته تا دریا و صحرا و حتی خاک این سرزمین در زیر مجموعه طبیعت‌ و محیط زیست این کشور قرار می گیرد و هر نوع کوتاهی در حفظ و نگهداری آنها خیانت به ملت است. سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: فارغ از جنگل خواری، زمین خواری، کوه خواری، خشکی تالاب‌ها و دریاها و…. چندسالی می‌شود قاچاق خاک به ویژه خاک‌های رنگی هرمزگان بر سر زبانهاست؛ اما توجه داشته باشیم که  قوانین ممنوعیت فروش خاک به خصوص خاک جزایر خلیج فارس در سال ۹۷ مصوب شد و به تمام ارگان‌ها و نهادها برای اجرایی شدن، ابلاغ شد.
   
 خاک خواری تدریجی هرمزگان در برابر قوانین بی اعتنایی به قوانین 
وی در ادامه یاد آور شد: خرید خاک اُخرایی هرمز با قیمت‌های کلان در ایام نوروز عکس‌العمل کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت، تخریب و نابودی بخشی از طبیعت که مدت‌ها زمان می‌برد احیا شود البته اگر این احیا رخ دهد. پیش از این، خرید و فروش خاک را در شبکه‌های اجتماعی در قالب گروه‌های تلگرامی و اینستاگرامی شاهد بودیم اما گویا مجازات‌ها و قوانین در این راستا به درستی اجرایی نمی‌شود که هنوز شاهد چنین مسائلی هستیم. آنچه در قالب خرید و فروش تزئینی خاک هرمزگان شاهد هستیم خاک خواری تدریجی است.
   
 خلاء فرهنگ‌سازی در کنار مسائل معیشتی بلای جان هرمزگان
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس خلاء فرهنگسازی را عمده دلیل فروش خاک دانست و گفت: تلاش‌های گسترده برای بهره برداری از خاک هرمزگان از ابعاد مختلف معیشتی اهالی منطقه تا فرهنگ‌سازی برای حفاظت از طبیعت باید مد نظر قرار بگیرد، در واقع توسعه اقتصادی اهالی جزیره دستاویز تاراج خاک جزیره شده است که در کنار وضعیت اقتصادی اهالی منطقه باید مورد توجه قرار بگیرد.
   
 پارادوکسی از فرصت‌ها و تهدیدها در میان خاک‌های اُخرایی هرمزگان
محمدبیگی با انتقاد از عملکرد دو وزارتخانه کار و رفاه و وزارتخانه گردشگری در بی توجهی به ظرفیت جزیره هرمزگان؛ تاکید کرد: با وجود ظرفیت بی بدیل گردشگری هرمزگان امروز شاهد نرخ بالای بیکاری در این سرزمین هستیم؛ پارادوکسی از  فرصت‌ها و تهدیدها را می‌توان نظاره‌گر بود که قربانی اصلی آن طبیعت این استان جنوبی کشور است که در سایه بی توجهی دو وزارتخانه کار و رفاه و گردشگری بازار داغ خرید و فروش خاک اُخرایی به واسطه دلالان را فراهم کرده است. قوانین کارآمدی در خصوص ممانعت از خروج و فروش خاک در مجلس تصویب شده است اما هنوز شاهد خرید و فروش این منبع طبیعی در کشور هستیم. 
وی با بیان نبود اقدامات پیشگیرانه در جهت حفاظت از طبیعت بکر هرمزگان، گفت: قوانین کارآمدی در خصوص ممانعت از خروج و فروش خاک در مجلس تصویب شده است اما هنوز شاهد خرید و فروش این منبع طبیعی در کشور هستیم این مسئله گویای دو موضوع است یا قوانین اجرا نمی شوند یا قابلیت پیشگرانه کافی را ندارد، قوه مجریه و قضایی باید در این راستا گزارشات خود را به فراکسیون محیط زیست ارسال کنند.
   
 فرهنگ‌سازی برای حفظ طبیعت کارآمدتر از تمام قوانین است
محمدبیگی ادامه داد:  تمام خلاءهای نگهداشت محیط زیستی به عملکرد مسئولان باز نمی‌گردد، تصور کنید هر گردشگری که به هرمزگان مسافرت می‌کند، فقط راضی به برداشت ذره‌ای از خاک این سرزمین باشد چه آسیبی به اکوسیستم آن وارد می‌کند. فرهنگ‌سازی برای حفاظت از آب، خاک و سایر منابع طبیعی این سرزمین می‌تواند کارآمدتر از تمام قوانین باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها