«رهایم کن»؛ رها شد؟!


نویسنده: مصطفی قلندری

 به بهانه سر و صدا های رسانه ای پیرامون فیلم منتشر شده در شبکه نمایش خانگی و توقیف یا ادامه پخش؛ جمع آوری بیلبوردهای تبلیغی و واکنش منتقدان به سریال «رهایم کن» ؛ به یک مسئله مهم فرا متن این موضوع خواهیم پرداخت.چرا سریال ها در شبکه نمایش خانگی با اقبال بیشتری مواجه و مرجعیت رسانه ای صدا وسیما در حال افول است؟! 
ساخت شناختی و ادراکی مخاطب با واقعیت ها شکل تطبیقی می گیرد. وقتی رسانه انعکاس حقیقی اجتماع و جامعه نباشد، بلادرنگ مرجعیت خود را از دست خواهد داد. عقب ماندگی از روند تحولات اجتماعی و عدم شناخت ذائقه ی محتوایی مخاطب و تک ساحتی بودن رسانه ی ملی ؛ باعث نزول تعداد مخاطب آن شده است. هر چند مبتنی بر نظر سنجی های صورت گرفته میزان اقبال به صدا وسیما دوره های فراز و فرود داشته است. باید اذعان نمود که رسانه ملی در بخش فیلم و سریال در حال بلعیده شدن توسط شبکه نمایش خانگی بوده است. از وقتی صدا وسیما دچار خودسانسوری اجتماعی شد و با کوچ برخی از کارگردان های مشهور مانند مهران مدیری و سریال هایی مانند قهوه تلخ ؛ روند اقبال عمومی به سمت فیلم های نمایش خانگی افزایش یافت. تا امروز که ژانرهای مختلف برنامه های تلویزیونی در شبکه نمایش خانگی ارائه می گردد. تا جایی که به موج سازی اجتماعی با سریال هایی مانند« یاغی» و در آخرین اثر در حال پخش در فیلیمو به سریال «رهایم کن» رسیده است. فارغ از تحلیل مضمون و نگاه منتقدانه به سریال رهایم کن ؛ به این نکته باید توجه نمود که بخش خصوصی و اسپانسرهای تهیه کنندگان بخش نمایش خانگی در حال ذائقه سازی برای مخاطب و نه صرفا نگاه و رسالت فرهنگی داشتن ،بلکه یک نگاه اقتصادی و کالایی به هنرمطرح است. باید گفت که دانشگاه عمومی(صدا وسیما) در برخی حوزه ها در حال تعطیل شدن و جای خود را به دانشگاه های خصوصی داده است!
 انحصار پلتفرم های نمایش خانگی و درآمدهای نجومی یک موقعیت همردیفی برای تحمیل گفتمانی خود به جایگاه های حاکمیتی مانند وزارت ارشاد و نهادهایی مانند ساترا به وجود آورده است. آنچه که درمورد سریال رهایم کن مطرح است ،بیانگر اینست که بعد از اعتراضات به هنجارشکنی های صورت گرفته؛ تبلیغات محیطی این فیلم متوقف گردیده است!
گزارش عملکرد شرکت «فناوران ایده پرداز صبا» نشان می‌دهد فیلیمو طی شش ماه نخست سال گذشته (۱۴۰۱)بیش از ۵۷۴ میلیارد تومان درآمد داشته که بخش اعظم آن از فروش اشتراک بوده است. میانگین تعداد کاربران سالانه فیلیمو تا شش ماه ابتدایی سال گذشته حدود یک میلیون و هشتاد هزار کاربر گزارش شده و این آمار نشان از ۱۵۴ برابر شدن کاربران این پلتفرم از سال ۹۵ تا امروز دارد.  
در رابطه با مرجعیت خبری صدا وسیما هم ؛ آمارها بیانگر روند کاهشی عدم ارجاع عمومی به اخبار صدا وسیما می باشد. 
این گزارش منتشر شده توسط مرکز نظرسنجی ایسپا می باشد: به منظور بررسی نحوه پیگیری اخبار روز جامعه به شیوه تلفنی از پاسخگویان بالای 18 سال کل کشور پرسیده شد «شما اخبار روز جامعه را بیشتر از چه طریقی پیگیری می‌کنید؟»
 پاسخگویان فقط می‌توانستند یک گزینه را انتخاب کنند. ۴۲.۱ درصد پاسخگویان در پاسخ به این سوال صداوسیما، ۴۱.۴ درصد فضای مجازی (رسانه‌های اجتماعی و سایت‌‌های خبری)، ۵.۱ درصد شبکه‌های ماهواره‌ای، ۲ درصد دوستان و آشنایان، ۰.۲ درصد روزنامه‌ها و ۶.۹ درصد سایر موارد را انتخاب کرده‌اند. ۲.۳ درصد نیز به این سوال پاسخ ندادند. 
مقایسه این نتایج با یافته‌های پیشین ایسپا نشان می‌دهد پیگیری اخبار روز از طریق صداوسیما در شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۷، ۱۵.۶ درصد کاهش یافته است. در مقابل استفاده از فضای مجازی به عنوان منبع کسب خبر در این بازه زمانی بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است. به نظر می رسد که تلویزیون؛ خود ، دیوارتلویزیون شده است.
اما «پیمان جبلی» که هدایت این سازمان بزرگ را بر عهده دارد، از ریزش مخاطب سخن گفته است. پیمان جبلی در مصاحبه ای در سال گذشته ، گفت: «همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صداوسیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ 
چرا بعضی آثار که در گذشته با هزینه‌های کمتر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه ما مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم.» به راستی راز این شکست در چیست؟!
  
 
 صبح ساحل// مصطفی قلندری

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها