آمار نگران کننده خودکشی طی ۱۰ سال گذشته؛

ثبت بیش از ۴۰ هزار مرگ ناشی خودکشی در کشور



نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی ۵.۱ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. 

      

به گزارش صبح ساحل، به نقل از اعتماد: بررسی‌ها از آمار رسمی منتشر شده در نیروی انتظامی نشان می‌دهد؛ در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹؛ هر سال به‌طور متوسط ۴ هزار و ۱۸۳ نفر در ایران به دلیل خودکشی جان‌شان را از دست داده‌اند. با این حساب نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی ۵/۱ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. همچنین بر اساس گزارش شاخص‌های عدالت اجتماعی طی ۱۰ سال، بیش از ۴۰ هزار مرگ ناشی خودکشی توسط نیروی انتظامی ثبت و ضبط شده است.

این رقم بیش از دوبرابر کل آمار قتل در دهه ۱۳۹۰ است که کمتر از ۲۰ هزار نفر گزارش شده است. در آمار‌های نیروی انتظامی تعداد قابل توجهی مرگ تحت عنوان سایر موارد مرگ‌های مشکوک وجود دارد که دقیقا مشخص نیست به چه مواردی اطلاق می‌شود. آمار این مرگ‌های مشکوک در دهه ۱۳۹۰ حدود ۶ برابر آمار کل خودکشی و ۱۲ برابر آمار قتل است.

۱۳۹۱؛ ۳۵۵۹ مرگ مشکوک

۱۳۹۲؛ ۳۵۶۵ مرگ مشکوک

۱۳۹۳؛ ۳۷۲۳ مرگ مشکوک

۱۳۹۴؛ ۳۶۸۳ مرگ مشکوک

۱۳۹۵؛ ۳۷۷۸ مرگ مشکوک

۱۳۹۶؛ ۳۹۳۰ مرگ مشکوک

۱۳۹۷؛ ۴۲۴۰ مرگ مشکوک

۱۳۹۸؛ ۴۱۵۶ مرگ مشکوک

۱۳۹۹؛ ۴۸۱۳ مرگ مشکوک

۱۴۰۰؛ ۵۰۸۵ مرگ مشکوک

بین آمار‌های موجود نهاد‌های رسمی اختلاف قابل توجهی وجود دارد. به‌طور نمونه در اسفند ۱۳۹۹ در گزارشی به نقل از پزشکی قانونی نوشت: در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۵۱۰۱ و ۵۱۴۳ مورد خودکشی کامل رخ داده است. این آمار تقریبا ۲۰ درصد بالاتر از آماری است که نیروی انتظامی با عنوان خودکشی منتشر کرده است. با توجه به آمار خودکشی در سال‌های اخیر نرخ خودکشی در مناطق غربی کشور بالاتر از سایر مناطق بوده که از نظر شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی وضعیت شکننده‌تری نسبت به سایر مناطق کشور داشته‌اند. طبق اعلام مرکز آمار ایران به نقل از نیروی انتظامی میانگین آمار پنج سال خودکشی در ۱۵ استان ۵.۰۹ بوده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها