مرمت ماهانه ۱۰۰ قلم شی تاریخی در استان فارس



سرپرست امور موزه‌های فارس گفت: با گسترش شبکه‌ها و آزمایشگاه‌های حفاظت و مرمت موزه‌های بخش دولتی و خصوصی طی سه ماه گذشته ۳۰۰ قلم شی تاریخی در کارگاه‌های این استان مرمت شد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، محمدمهدی نجفی با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه مرمت و بازآفرینی آثار افزود: تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه و کارگاه مرمت پایگاه پژوهشی تخت جمشید ازجمله برنامه‌های مهم این حوزه بود که امسال محقق شد.

وی اضافه کرد: کارگاه مرمت و آزمایشگاه ارگ کریم‌خانی نیز امسال راه‌اندازی شد که با آن بخش مهمی از دغدغه رسیدگی، مرمت و حفاظت میراث ارزشمند فارس مرتفع شده است.

سرپرست امور موزه‌های فارس گفت: مرمت مسکوکات فلزی با خرید تجهیزات و جعبه‌های حافظتی مخصوص در فارس مهیا شده است.

نجفی ادامه داد: سکه‌ها در برابر آسیب‌هایی از قبیل پوسیدگی، خوردگی، شکنندگی، شکستی و ساییدگی نیازمند مرمت هستند و نسخه‌های خطی نیز علاوه بر این مشکلات براثر گذشت زمان، با آسیب‌های بیولوژیکی مانند قارچ، کپک و یا جویده شدن از سوی حشرات و جوندگان مواجه ‌شوند که با اقدامات تخصصی مرمتی مانند اسیدزدایی، قارچ زدایی، پاک‌سازی آلودگی سطحی، برداشت تداخل رنگ‌ها ، مرکب‌ها وموزن سازی و تثبیت اثر بر روی انها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: آسیب‌شناسی و مستند نگاری آثار و تهیه فرم‌های فن شناسی و تعیین اولویت مرمتی میراث فارس انجام شده و دستورالعمل نگهداری آثار مجموعه داران نیز تدوین شد و در اختیار آن‌ها قرارگرفت.

نجفی با اشاره به مشارکت و سرمایه‌گذاری موزه‌ داران و مجموعه داران خصوصی فارس، بیان کرد: درمان و موزون سازی آثار فرهنگی و تاریخی گردآوری‌شده در خزانه‌های خصوصی در شرایطی روی ‌داده که اعتبارت اختصاص یافته بخش دولتی ناکافی است و با مشارکت بخش خصوصی شده پذیرفته که شایسته تقدیرست.

وی اظهار کرد: این آثار هر یک شناسنامه وهویت تاریخی مردم این سرزمین هستند و با تمام تلاش در راستای حفاظت از آن‌ها اقدام می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها