مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل عنوان کرد

هزینه پایین انبارداری یکی از دلایل اصلی رسوب کالا



تعرفه خدمات انبارداری و نگهداری کالا در بنادر ماه گذشته ۲۵ درصد افزایش یافت که مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان این رقم را ناچیز و یکی از علت‌های اصلی رسوب و دپو حجم سنگینی از کالاها را هزینه‌های نازل انبارداری دانست. حسین عباس نژاد در گفتگو با صبح ساحل با اشاره به تأثیر پایین بودن تعرفه انبارداری در افزایش کالاهای باقی‌مانده در انبارها گفت:این تعرفه مصوبه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده ،باعث شده برخی از صاحبان کالا که با موانع ترخیص کالاها روبرو هستند به‌جای تسریع درروند رفع مشکلات، ترجیح می‌دهند کالاهایشان در بنادر نگهداری شود. وی ادامه داد: به‌طور مثال ، تعرفه انبارداری یک کانتینر برای ۳۰ روز حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. عباس نژاد بابیان اینکه مقرون‌به‌صرفه بودن نگهداری کالا و کانتینر در محوطه‌های بندر شهیدرجایی نسبت به انبارهای بیرون از بندر به دلیل پایین بودن هزینه‌های انبارداری کالا در بندر از مشکلات مهم است تصریح کرد:هر چه محوطه‌ها بنادر پر از کالا باشد، عملیات روند ترخیص و... به‌کندی پیش می‌رود و مشکلاتی در این خصوص برای صاحبان کالا به وجود می‌آید.وی تأکید کرد: بنادر کشور محل دپوی کالا نیست و افزایش روند تخلیه و بارگیری در بنادر نیازمند آن است تا صاحبان کالا در انجام فرآیندهای مربوط به خروج کالای خود از بنادر تسریع کنند .

 

عدم میل ترخیص کالا در بندرعباس

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پاسخ به اینکه چرا صاحبان کالا میل به ترخیص کالا در بندرعباس ندارند و به شهرهای مختلف ترانزیت می‌کنند گفت: تمام امکانات و تجهیزات و همچنین سرعت عملی که برای ترخیص و جابجایی کالاهای مختلف صادراتی و وارداتی و ترانزیت، از کشتی به محوطه و بالعکس نیاز است در بندر شهید رجایی و بنادر استان هرمزگان انجام می‌شود. عباس نژاد ادامه داد:از طرفی درروند ترخیص کالا نیز چندین ارگان، نهاد و سازمان دولتی و غیردولتی تأثیرگذار هستند و ضروری است تا صاحبان کالاهای کانتینری هر چه سریع‌تر نسبت به انجام تشریفات گمرکی و تکمیل اسناد موردنیاز سایر ارگان‌ها جهت خروج کانتینرهای خود از بندر شهیدرجایی اقدام کنند تا درروند پذیرش سایر کانتینرهای ورودی به بندر، خللی ایجاد نشود. وی ادامه داد: بخشی از کالاها اسنادی که با مشکلاتی مواجه می‌شوند در بنادر می‌ماند بدین ترتیب با ازدیاد حجم کالا ، خودبه‌خود محوطه پر می‌شود و سرعت عملیات کاهش می‌یابد که بعضی از تجار می‌خواهند کارشان سریع‌تر انجام شود، برای ترخیص کالا به بنادر شهرهای دیگر می‌روند. عباس نژاد با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی برای ترخیص کالا وجود ندارد و کمتر کشتی در اسکله منتظر بارگیری و ترخیص کالا مانده است افزود: هم اسکله خالی برای پهلو گرفتن کشتی‌های جدید وجود دارد و هم تجهیزات مناسبی برای تخلیه کالاهای اساسی در اختیار بنادر است .

 

نرم‌افزار جامع امور بندری

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص این سؤال که قرار بود اداره بنادر با تجهیز و ظرفیت نرم‌افزارهایی موجب عدم حضور فیزیکی مراجعین به اسکله و تسریع در فرآِیند انتقال و خروج کالاها باشد گفت: اکثر عملیات بندری و دریایی با نرم‌افزارهای مربوطه مانند سامانه جامع گمرکی و بدون حضور فیزیکی اشخاص انجام می‌گیرد اما بعضی از جاها باید اسناد فیزیکی ارائه شود که قانون‌گذار مشخص کرده و باید افراد به بنادر مراجعه کنند.عباس نژاد از نرم‌افزار جامع امور بندری سخن گفت که در حال تکمیل شدن است و با راه‌اندازی آن نواقص نرم‌افزاری دیگر رفع می‌شود .وی در ادامه به افتتاح سالن خدمات در بندر شهید رجایی در آبان ماه سال جاری اشاره کرد که هم‌اکنون بازسازی آن به اتمام رسیده است که در این سالن تسهیلات ویژه‌ ای  به مراجعین اختصاص می‌یابد و تردد در محوطه بندری کمتر می‌شود .

 

 

 

 

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها