مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان هزینه‌های انبارداری را پایین اعلام کرد

بنادر کشور محل دپوی کالا نیست



تعرفه خدمات انبارداری و نگهداری کالا در بنادر ماه گذشته ۲۵ درصد افزایش یافت که مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان این رقم را ناچیز و یکی از علت‌های اصلی رسوب و دپو حجم سنگینی از کالاها را هزینه‌های نازل انبارداری دانست.حسین عباس نژاد در نشست با خبرنگاران با اشاره به تأثیر پایین بودن تعرفه انبارداری در افزایش کالاهای باقی‌مانده در انبارها گفت:این تعرفه مصوبه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده ،باعث شده برخی از صاحبان کالا که با موانع ترخیص کالاها روبرو هستند به‌جای تسریع درروند رفع مشکلات، ترجیح می‌دهند کالاهایشان در بنادر نگهداری شود. وی ادامه داد: به‌طور مثال ، تعرفه انبارداری یک کانتینر برای ۳۰ روز حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. عباس نژاد بابیان اینکه مقرون‌به‌صرفه بودن نگهداری کالا و کانتینر در محوطه‌های بندر شهیدرجایی نسبت به انبارهای بیرون از بندر از مشکلات مهم است تصریح کرد:هر چه محوطه‌های بنادر پر از کالا باشد، عملیات روند ترخیص به‌کندی پیش می‌رود و مشکلاتی در این خصوص برای صاحبان کالا به وجود می‌آید.وی تأکید کرد: بنادر کشور محل دپوی کالا نیست و افزایش روند تخلیه و بارگیری در بنادر نیازمند آن است تا صاحبان کالا در انجام فرآیندهای مربوط به خروج کالای خود از بنادر تسریع کنند .

   

     
 بی میلی به ترخیص کالا در بندرعباس
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پاسخ به اینکه چرا صاحبان کالا میلی به ترخیص کالا در بندرعباس ندارند و به شهرهای مختلف ترانزیت می‌کنند گفت: تمام امکانات و تجهیزات و همچنین سرعت عملی که برای ترخیص و جابجایی کالاهای مختلف صادراتی و وارداتی و ترانزیت، از کشتی به محوطه و بالعکس نیاز است در بندر شهید رجایی و بنادر استان هرمزگان انجام می‌شود. عباس نژاد ادامه داد:از طرفی در روند ترخیص کالا نیز چندین ارگان، نهاد و سازمان دولتی و غیردولتی تأثیرگذار هستند و ضروری است تا صاحبان کالاهای کانتینری هر چه سریع‌تر نسبت به انجام تشریفات گمرکی و تکمیل اسناد موردنیاز سایر ارگان‌ها جهت خروج کانتینرهای خود از بندر شهیدرجایی اقدام کنند تا درروند پذیرش سایر کانتینرهای ورودی به بندر، خللی ایجاد نشود. وی ادامه داد: بخشی از کالاهایی اسنادی که با مشکل مواجه می‌شوند در بنادر می‌ماند بدین ترتیب با ازدیاد حجم کالا، خودبه‌خود محوطه پر می‌شود و سرعت عملیات کاهش می‌یابد که بعضی از تجار می‌خواهند کارشان سریع‌تر انجام شود، برای ترخیص کالا به بنادر شهرهای دیگر می‌روند. عباس نژاد با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی برای ترخیص کالا وجود ندارد و کمتر ِکشتی در اسکله منتظر بارگیری و ترخیص کالا مانده است افزود: هم اسکله خالی برای پهلو گرفتن کشتی‌های جدید وجود دارد و هم تجهیزات مناسبی برای تخلیه کالاهای اساسی در اختیار بنادر است .
  
 نرم‌افزار جامع امور بندری
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص این سؤال که قرار بود اداره بنادر با تجهیز و ظرفیت نرم‌افزارهای موجب عدم حضور فیزیکی مراجعین به اسکله و تسریع در فرآِیند انتقال و خروج کالاها باشد گفت: اکثر عملیات بندری و دریایی با نرم‌افزارهای مربوطه مانند سامانه جامع گمرکی و بدون حضور فیزیکی اشخاص انجام می‌گیرد اما بعضی از جاها باید اسناد فیزیکی ارائه شود که قانون‌گذار مشخص کرده و باید افراد به بنادر مراجعه کنند.عباس نژاد از نرم‌افزار جامع امور بندری سخن گفت که در حال تکمیل شدن است و با راه‌اندازی آن نواقص نرم‌افزاری دیگر رفع می‌شود .وی در ادامه به افتتاح سالن خدمات در بندر شهید رجایی در آبان ماه سال جاری اشاره کرد که هم‌اکنون بازسازی آن به اتمام رسیده است که در این سالن تسهیلات ویژه‌ ای  به مراجعین اختصاص می‌یابد و تردد در محوطه بندری کمتر می‌شود .
   
 آغاز عملیات سرمایه‌گذاری و توسعه بنادر نخل ناخدا، شهید حقانی و هرمز
مدیرکل بنادرو دریانوردی هرمزگان در ادامه سخنان به امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه توسعه گردشگری دریایی بنادر نخل ناخدا، شهید حقانی و هرمز با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استانداری هرمزگان به نمایندگی وزارت کشور اشاره کرد که  با افتتاح این ۳پروژه در سال‌های آینده ،استان ازلحاظ گردشگری با توسعه و تحول قابل‌توجهی روبرو خواهد شد. عباس نژاد از آغاز عملیات سرمایه‌گذاری و توسعه این  ۳ پروژه  در سفر آینده رئیس‌جمهوری به استان خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها  در سال‌های آینده شرق شهر بندرعباس ازلحاظ زیباشناسی و رونق گردشگری و اقتصادی با تحول قابل‌توجهی روبرو خواهد شد.وی از انجام هماهنگی‌هایی برای طرح توسعه زیرساخت‌های بندر شهید حقانی به‌عنوان مصوبه هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با استانداری نیز مطالبی بیان کرد. 
  
 افتتاح بندر سیریک در سفر رییس جمهور به هرمزگان 
مدیرکل بنادرو دریانوردی هرمزگان در خصوص بهره‌برداری از پروژه  توسعه بندر بوموسی، کلنگ زنی مجتمع بندری مکران و افتتاح بندر سیریک در سفر ریاست جمهوری  گفت: بهره‌برداری از پروژه‌های  توسعه بندر بوموسی برای فراهم کردن رفاه مردم جزیره و ارتباط و اتصال بهتر به سرزمین اصلی را  در دستور کارداریم، همچنین عملیات اجرایی مجتمع بندری مکران که بزرگ‌ترین مرکز اقتصادی کشور بعد از بندر شهید رجایی خواهد شد آغاز می‌شود . وی افزود:بندر چندمنظوره سیریک که در معیشت مردم شرق استان تأثیر زیادی خواهد داشت، آماده افتتاح در سفر دور دوم رئیس‌جمهور به هرمزگان است.
   
 ایجاد  پایانه کانتینری مجهز 
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با اشاره به  اجرای طرح‌های بزرگ دریایی و بندری در دولت سیزدهم گفت:  علیرغم فشارهای تحریمی طرح‌های توسعه در بحث فیزیکی ،فاز ۳بندر،۵اسکله نفتی اجراشده یا در حال اجراست و تلاش کرده‌ایم کمبودی در صنعت حمل‌ونقل دریایی ایجاد نشود. عباس نژاد افزود: هرمزگان به‌عنوان قطب اقتصادی و بندر شهید رجایی قطب اقتصاد دریایی کشور است که  ما نیز باید با اجرای سیاست‌های دولت ادامه مسیر می‌دادیم و در این راستا در دو سال گذشته طرح‌های بزرگی انجام‌شده است. وی در خصوص توسعه بندر شهید رجایی نیز گفت: بعد از سال‌ها زیرساخت‌های مرحله سوم بندر شهید رجایی به بهره‌برداری رسیده و با در اختیار قرار داشتن سه پست اسکله و ۵۱ هکتار زمین در آینده‌ای نزدیک با سرمایه‌گذاری که در بخش تجهیزات صورت خواهد گرفت، یک پایانه کانتینری مجهز ایجاد خواهد شد.عباس نژاد اضافه کرد: با توجه به شرایط کشور در بحث عملکرد با ۸۰ میلیون تن ظرفیت در بندر شهید رجایی توانسته‌ایم نیازهای کشور را برطرف کنیم و امیدواریم باهمت دولتمردان در آینده‌ای نزدیک و با افزایش ظرفیت ترانزیت به اهداف پیش‌بینی‌شده در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور دست پیدا کنیم. وی با افزود: بندر شهید رجایی محصول انقلاب اسلامی است و امروز با ۲۴۰۰هکتار وسعت ،۳حوضچه  با ظرفیت پذیرش کشتی‌هایی ۱۷۳۰۰tu ، ۴۵پست با ظرفیت ۱۴۵میلیون تن (۳/۶میلیون TU)نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند .
  
 بهره‌برداری از بندر چندمنظوره خمیر
مدیرکل بنادرو دریانوردی هرمزگان از افتتاح و بهره‌برداری از بندر چندمنظوره خمیر در سفر سال گذشته وزیر راه و شهرسازی، به‌عنوان مهم‌ترین طرح دریایی و بندری این اداره کل در این دولت نام برد گفت: افتتاح بندر خمیر نیز از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در این دولت است که این پروژه  در راستای توسعه موقعیت حمل‌ونقل و همچنین صادرات و واردات موادمعدنی موجود در معادن غرب استان هرمزگان صورت گرفت تا با راندمان  یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن، بتواند اقتصاد کشور را در وضعیت بهتری هدایت کند. عباس نژاد همچنین به افتتاح ساختمان مرجع دریایی در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: در راستای تقویت ایمنی بنادر با افتتاح برج کنترل جدید که مرتفع‌ترین برج کنترل بنادر سراسر کشور است، نظارت خود را بر فعالیت‌های دریا محور گسترده‌تر کرده‌ایم.
  
 رویه پیله بری و ملوانی 
ناظر گمرکات استان هرمزگان در این نشست بابیان اینکه  گمرکات هرمزگان به‌تبع فعالیت سازمان بنادر در بندر شهید رجایی بیش از ۵۰ درصد فعالیت‌های گمرکی کشور را دربر دارد افزود: گمرکات استان پنج اداره کل و ۲۶ دفترخانه گمرکی را شامل می‌شود که این ادارات کل در بندر شهید رجایی ، شهید باهنر بندرعباس، بندرلنگه ، قشم و کیش مستقر هستند . حسین سعیدی تصریح کرد: یکی از مشکلات درگذشته این بود که بازرگانان مجبور بودند برای اظهار کالاهای خود به بندرلنگه مراجعه کنند اما اکنون این مشکل برطرف شده است. وی در رابطه با اسکله بندر خمیر گفت:با تلاش سازمان بنادر، اسکله‌ای در بندر خمیر ایجادشده و درنتیجه آن گمرک بندر خمیر نیز کار خود را آغاز کرده است و رویه پیله بری و ملوانی نیز که تنها در بندر خمیر فعال بود، از سال گذشته با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در بندر تیاب و سیریک هم فعال شد. این مقام مسئول اظهار داشت:گمرکات بسیاری در استان وجود دارند که فعالیت‌ها و رویه‌های محدودی دارند و موفق شدیم یک سال گذشته در گمرکات سیریک و پارسیان، تمامی رویه‌های موجود را فعال کنیم.
سعیدی ادامه داد:در مکران تفاهم‌نامه انبار اختصاصی و انتقال کالاها به‌صورت کانتینری را منعقد کردیم تا بخشی از چرخه اقتصاد کشور را جلو ببریم. ناظر گمرکات استان افزود:لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در صحن مجلس قرار دارد و تصویب آن موجب بهره‌مندی ملوانان از مزایای این قانون می‌شود، البته در کنار آن اصلاح برخی رویه‌های مرزنشینی در دستور کار قرارگرفته است .سعیدی از صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان در مدت مشخص اشاره‌ای داشت و گفت : ازاین‌پس در راستای ترخیص کالاهای اظهاری ضمانت‌نامه‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان از ۶ ماه تا یک سال صادر می‌شود. 
گفتنی است؛ در ابتدای این نشست خبرنگاران از ظرفیت‌های بندری و دریایی ازجمله ساختمان مرجع دریایی بندر شهید رجایی بازدید کردند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها