برنامه اتمی اسرائیل خطر بالقوه منطقه


نویسنده: مصطفی دولخانی

رژیم صهیونیستی به همراه سه قدرت اتمی دیگر یعنی هند، پاکستان وکره شمالی به پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای یا به اختصارNPT  نپیوسته است. این درحالیست که بعد از افشا شدن برنامه نظامی اش که نشان از گسترده بودن برنامه تسلیحات اتمی این رژیم دارد، تخمین زده می شود این رژیم دارای80 تا200 کلاهک اتمی باشد. علاوه بر اینها برآوردها حکایت ازآن دارد که اسرائیل دارای حجمی گسترده از تسلیحات کشتار جمعی دیگر مثل سلاح های شیمیایی و بیولوژیک و... اعلام نشده باشد. حال آنکه باوجود این واقعیات، ضمن آنکه فشار ملموس گسترده‌ای ازطریق سازمان‌های نظارتی بین المللی چون آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان ملل و به طور مشخص شورای امنیت برآن وارد نمی شود، اما در رویکردی ناعادلانه، درمورد برنامه صلح آمیز کشورمان باوجود پذیرش NPT، تحت شدیدترین رژیم های بازرسی قراردارد و باسوءاستفاده از هنجارهای بین المللی توسط اسرائیل و متحد درجه یکش یعنی آمریکا به امنیتی سازی ازاین برنامه صلح آمیز هم اقدام شده است.
ازسوی دیگر درحالی که شاهد روند عادی سازی روابط بین کشورهای عربی به ویژه اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در چارچوب پیمانی به نام «ابراهیم»هستیم، که البته هنوز درمورد مهمترین کشور عرب این حوزه یعنی عربستان سعودی و کشور کم اهمیت تر کویت، این اتفاق روی نداده است. اما این روند عادی سازی درآینده و بنا براظهار نظر کارشناسان نخواهد توانست به سطح ملت ها تسری یابد چون ملل عرب منطقه به درستی به اسرائیل به عنوان دولتی اشغالگر می نگرند.
 البته این عادی سازی پاشنه آشیل بزرگ دیگری هم دارد و آن هم برنامه گسترده تسلیحات اتمی اسرائیل است. ازآنجا که ساختار حکومت اسرائیل که مبتنی ایده ئولوژی صهیونیستی وخوی اشغالگریست و آنگونه که در تحولات سیاسی داخلی اخیر این رژیم هم مشخص شد، از ویژگی های ساختاری این رژیم است که قدرت به راحتی می تواند به دست افراطی‌ترین عناصر این رژیم بیفتد، پس باید دانست که برنامه هسته ای تسلیحاتی پنهانی اش حکایت قرار گرفتن شمشیرآخته در دست زنگی مست است و دولت‌هایی که بدون نگاه به منافع بلندمدت خود قصد عادی سازی با این رژیم رادارند در واقع دست به قماربزرگی می زنند.شاخص ترین کشور منطقه یعنی عربستان تحت فشارهای فزاینده آمریکا برای عادی سازی روابطش با اسرائیل درکنار وعده هایی چند، خود را در معرض انتخابی دشوار می ببیند، کشوری که خود را داعیه دار رهبری جهان عرب می داند و آگاه به این سطح بالا از نگرش منفی به اسرائیل درمیان افکار عمومی اعراب، همینطور اکثر روشنفکران این کشورها که ناشی از سطح گسترده جنایات رژیم علیه فلسطینی هاست، بین منفوریت و روابط با این رژیم خود را بلاتکلیف می بیند.
براساس جدیدترین نظرسنجی ها سطح منفوریت اسرائیل با افزایش شدیدی مواجه شده است چه آنکه موسسه تحقیقاتی مشهور آمریکایی موسوم به موسسه «واشنگتن» گزارش کرده که سطح مخالفان پیمان عادی سازی رابطه با اسرائیل موسوم به «ابراهیم» که در دوران ترامپ پایه گذاری شده بود با افزایشی چشمگیر به دو سوم شهروندان سه کشور بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی درسال 2022 رسیده است.
این نظر مردم منطقه در اظهارات کارشناسان حوزه سیاسی و امنیتی هم منعکس شده و لزوم این خطر بالقوه که هر روز می تواند به بالفعل تبدیل شود بیش ازپیش منطقه را تهدید می کند. از این رو دولت‌های منطقه ضمن اهتمام جدی به روند توسعه کشورهای خود و تقویت پشتوانه های مردمی و سرمایه های اجتماعی شان، باید با گفتگو و انعقاد پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه بلند مدت و محکم بین خود به طراحی و اجرای راه‌های مقابله با این تهدید جدی بپردازند.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها