آیا سلبریتی‌های غربی می‌توانند سعودی‌ها را در تحقق چشم انداز اقتصادی2030 یاری رسانند؟



کشور عربستان سعودی چشم اندازی اقتصادی با عنوان طرح توسعه 2030 طراحی کرده است و منابع و سیاست‌های خود را برای دستیابی به آن بسیج کرده است.
هدف آنها تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان سعودی به دور از نفت و ایجاد اشتغال در بخش‌های خصوصی برای جمعیت جوان و در حال رشد آن کشور است، هر چند چشم انداز مزبور با محدودیت هایی رو به رو است اما اجرای آن به عنوان نقطه ثقل دگرگونی عربستان سعودی جدید در دستور کار حکمرانی این کشور می‌باشد.
عربستان سعودی بر پایه طرح توسعه اقتصادی 2030 ، خالص سرمایه گذاری مستقیم خارجی به میزان 100 میلیارد دلار و سرمایه گذاری داخلی در حدود 450 میلیارد دلار را هدف گذاری کرده است و جهت تحقق این امر سازمان سرمایه گذاری عمومی خود را به سطح وزارت سرمایه گذاری ارتقاء بخشیده‌اند. در ادامه این سند چشم انداز پس از آنکه باشگاه سلطنتی النصر ریاض با پرداخت هنگفت ۴۰۰ میلیون دلاری خود کریستیانو رونالدو یکی از بهترین بازیکنان فوتبال جهان را به خدمت گرفت اکنون به نظر می‌رسد که دیگر باشگاه‌های سعودی نیز از گردونه رقابت جا نمانده و سیاستی به همین منوال را در پیش گرفته اند.
چرا که بر اساس مقررات لیگ سعودی هر تیم عربستانی می‌تواند در ترکیب خود از ۸ بازیکن خارجی استفاده کند و این دست آن‌ها را برای جذب بازیکنان بزرگ باز می‌کند.بن‌سلمان با جذب این سلبریتی‌ها دو هدف سیاسی و اقتصادی را همزمان دنبال می‌کند. از نظر سیاسی با توجه به دنبال‌کنندگان میلیونی این بازیکنان تلاش می‌کند تصویری تعدیل‌شده و روایتی جدید و متفاوت از سعودی که مردم می‌شناسند را به دنیا عرضه می‌کند. چرا که رونالدو به تنهایی در پلتفرم اینستاگرام حدود ۵۲۸ میلیون فالوور، در توییتر حدود ۱۰۷ میلیون دنبال کننده و در فیس‌بوک ۱۵۹ میلیون دنبال‌کننده دارد.
عمده درآمد این کشور در طی دهه های اخیر از صادرات نفت و گردشگری مذهبی بوده است و به دلیل واقع‌شدن کعبه در این کشور، بسیاری از مسلمانان جهان، به عربستان سفر می‌کنند وعمده‌ترین بازارهای جهانگردی عربستان از اندونزی، نیجریه، هند و پاکستان بوده است. 
اما حالا سران این کشور در پنج سال گذشته و به خصوص پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی بر روی گردشگری "غیر مذهبی" سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده‌اند و از این رو برای تقویت صنعت گردشگری بر روی سلبریتی‌های خارجی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، سعودی از طریق جذب این سلبریتی‌ها قصد دارد این پیام را مخابره کند که خانواده‌های غربی می‌تواند آزادانه در این پادشاهی اقامت کند. سرمایه‌گذاری ورزشی از طریق خرید باشگاه‌های مطرح دنیا در اروپا و آمریکا در سال های اخیر به یکی از برجسته‌ترین ارکان کانال‌های سرمایه‌گذاری کشورهای جنوب خلیج‌فارس به ویژه سعودی، قطر و امارات تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که این پادشاهی برای تبدیل شدن به یک مرکز منطقه‌ای گردشگری، در میان تلاش‌های موازی برای تبدیل شدن به یک مرکز جهانی تجارت و مالی، از طریق مجموعه‌ای از تسهیلات و مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به شدت وارد فضای رقابت با همسایگان خود یعنی قطر و امارات شده است.
منابع :مرکز مطالعات بین المللی اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها