صدور اسناد حدنگار ۳۸ هزار و ۴۲۶ هکتار از زمین‌های زراعی هرمزگان



رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: طی یک‌سال گذشته اسناد حدنگار (کاداستر) ۳۸ هزار و ۴۲۶ هکتار از زمین‌های زراعی صادر شده که رشد ۹۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

      

به گزارش صبح ساحل، مجتبی قهرمانی روز سه‌شنبه در این خصوص افزود: باتوجه به منویات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر ضرورت اجرای کامل قانون حدنگار (طرح جامع کاداستر) و تاکید رییس قوه قضاییه، با اقدام ویژه دستگاه قضایی استان برای تکمیل ثبت زمین‌های کشاورزی در سامانه کاداستر و مراجعه مسوولان به مالکان زمین‌های زراعی، شاهد افزایش بی‌سابقه صدور اسناد حدنگار در مناطق مختلف استان هستیم که براین اساس تاکنون برای هفت هزار قطعه از زمین‌های کشاورزی هرمزگان به مساحت بیش از ۶۲ هزار هکتار، سند مالکیت کاداستری صادر شده است.

وی یادآورشد: از (مهرماه ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱) تنها برای چهار هزار و ۱۲۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی هرمزگان، سند صادر شده بود که با اقدامات ویژه دستگاه قضایی استان و اداره‌کل ثبت اسناد از طریق اجرای طرح تسریع در حدنگاری زمین‌های کشاورزی و تعیین قاضی ویژه در این خصوص (از مهرماه ۱۴۰۱ تامهرماه ۱۴۰۲) اسناد حدنگار (کاداستر) بیش از ۳۸ هزار و ۴۲۶ هکتار از زمین‌های زراعی صادر شده که باتوجه به این موضوع، صدور اسناد حدنگار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳۱ درصد رشد داشته است.

رییس کل دادگستری هرمزگان اضافه کرد: باتوجه به مساحت اعلام شده در این بازه زمانی، برای ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه از زمین‌های کشاورزی، سند حدنگار (کاداستر) صادر شده است و تعداد قطعات سنددار شده آمار عملکرد امسال به نسبت سال گذشته، رشد ۳۵۴ درصدی را نشان می‌دهد.

قهرمانی اشاره کرد: تاکنون از مجموع ۱۱۲ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی هرمزگان برای ۶۲ هزار و ۱۲ هکتار، سند حدنگاری صادر شده و باتوجه به تدابیر اتخاذ شده از تیرماه ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۲۰ هزار درخواست مردمی برای ثبت زمین٬های کشاورزی نیز دریافت شده که بخش عمده این درخواست‌ها پس از طی مراحل قانونی و انجام استعلامات لازم منجر به صدور سند شده است.

این مقام قضایی یادآورشد: در حوزه تشریفات ثبتی نیز ضمن انجام استعلام و صدور تاییدیه برای افزون‌بر هشت‌هزار و ۵۰۰ قطعه از زمین‌های کشاورزی به مساحت افزون‌بر ۴۷ هزار هکتار، برای ۱۰ هزار و ۹۶۴ قطعه زمین به مساحت ۶۶ هزار و ۳۴۱ هکتار هم نقشه هوایی تهیه شده است.

وی، تسهیل مراحل «خوداظهاری» و «صحت‌سنجی» را از دیگر تدابیر دستگاه قضایی استان به‌منظور سرعت بخشیدن به اجرای قانون جامع حدنگار عنوان کرد و گفت: باتوجه به تمهیدات اتخاذ شده، فرآیند امور در حوزه ثبت اسناد و املاک به‌گونه‌ای دنبال می‌شود که به محض تعیین محدوده و اعتبارسنجی مدارک، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برای زمین‌های زراعی، سند تک برگ صادر خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها