شیلات هرمزگان امکانات و نیروی انسانی کافی برای مقابله با صید غیر مجاز را ندارد

هجوم شبانه به ته‌مانده ذخایر خلیج‌فارس



صید غیرمجاز در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان؛ برخی صیادان شبانگاه به دریا می‌روند و با استفاده از نورافکن‌های پرقدرت، آبزیان را به سمت تشتک قایق کشانده و به دام می‌اندازند. این صید به «شب چراغی» معروف است. در صید شب چراغی با ایجاد تغییرات در اندازه، ابعاد چشمه تور و با استفاده از تابش شدید نور در شب، ماهیان را به سمت نور هدایت و محاصره می‌کنند؛ انواع آبزیان در این صید شکار می‌شوند. رواج بی‌سابقه صید پرساین (شب‌چراغی) موجب اعتراض صیادان و اتحادیه صنایع شیلاتی شده و از قوه قضایی و مسئولان مربوطه خواستند در این خصوص چاره‌ای بیاندیشند و این  صید غیرقانونی متوقف شود؛ چراکه این معضل علاوه بر خسارت سنگین به زیستگاه، موجب بیکاری عده زیادی از صیادان قانونی نیز می‌شود.
  

 لزوم پای کارآمدن  مسوولان  در توقف صید شب چراخی 

به تازگی ویدیویی از صید  شب‌چراغی  به دست ما رسیده که مطابق آن بیش از 10شناور در حال انجام صید مذکور هستند. در این رابطه با مدیرکل شیلات هرمزگان گفتگو کردیم. وی برخورد با صید مخرب و ویرانگر شب‌چراغی را نیازمند یاری و حمایت همه بخش‌ها ذکر کرد. «مسعود بارانی»  به اهمیت صید و صیادی اصولی و پایدار و همچنین بقای ذخایر ارزشمند آبزیان برای نسل‌های آینده پرداخت و افزود: شیلات هرمزگان با استفاده از تمام توان خود و یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان همواره در حال مقابله و برخورد با این روش صید است. وی کمبود شدید نیروی انسانی، گستردگی سودجویان و متخلفین این حوزه، وسعت آب‌های استان، مشکلات لجستیکی و اعتباری یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان را در عدم  برخورد و مقابله  قاطع  با صید غیرمجاز اعلام کرد و افزود: همواره از همه ارگان‌های همکار درزمینهٔ کنترل و  نظارت بر دریا (نیروی دریای سپاه و مرزبانی و...) می‌خواهیم  یاری گرما باشند وبی شک مشارکت و همکاری جامعه صیادی و مردم  نیز می‌توانند نقش بسزایی دراین‌بین داشته باشد.مدیرکل شیلات هرمزگان در رابطه با این صید مخرب گفت: اخیراً صید و صیادی و همچنین ذخایر آبزیان ارزشمند در آب‌های هرمزگان با مشکل و پدیده شومی به نام صید شب‌چراغی روبرو است. وی با  تأکید بر اینکه روش صید شب‌چراغی، یکی از روش‌های صید مخرب و غیراصولی است  که آسیب جبران‌ناپذیری به ذخایر و محیط‌زیست وارد می‌کند ادامه داد: شناورهای غیرمجاز اقدام به صید انواع آبزیان بالغ و نابالغ می‌کنند، دراین‌بین تمامی استانداردهای ادوات و میزان برداشت نادیده گرفته می‌شود و علاوه بر برداشت بی‌رویه از ذخایر در بیشتر مواقع به دلیل حجم صید بالا، میزان زیادی از صید تلف‌شده، در دریا رهاسازی و یا به دلیل نابالغ بودن صید و عدم امکان مصرف انسانی به کارخانه‌های تولید پور تحویل داده می‌شود. بارانی  یادآور شد: این موضوع باعث بروز نگرانی در جامعه صیادی و کوچک‌تر شدن سفره صیادان شده  است.
 

 نسل کشی دریایی

  
مدیرعامل اتحادیه صنایع شیلاتی شهرستان قشم با تأکید بر اینکه با عزم قاطع و جدی می‌شود از این نسل‌کشی دریایی جلوگیری کرد گفت: صید به روش‌های مخرب با ادوات غیراستاندارد نابودگر ذخایر هستند که شیوع پدیده مخرب صید شبانه توسط پرساین از استان‌های هم‌جوار در غرب استان بوده و هم‌اکنون کل استان را فرا گرفته است.
«علی اسلامی رمچاهی» بابیان اینکه صید شب‌چراغی یعنی نسل‌کشی موجودات دریایی اظهار داشت: برخورد با این صید نیازمند پای‌کار آمدن همه دستگاه‌های مربوط است. شیلات استان به‌تنهایی با این امکانات کم و کمبود نیرو نمی‌تواند بر وسعت ساحلی هرمزگان نظارت و با صیدهای مخرب ترال کف و شب‌چراغی برخورد کند. وی  تصریح کرد:صیادان قشری زحمت‌کش و پرتلاش هستند که به دلیل عدم برخورد جدی با این روش‌ها، آن‌ها نیز متضرر می‌شوند، صیادان ما با تلاش‌های شبانه‌روزی از دریا رزق حلال خود را کسب می‌کنند. اسلامی رمچاهی ادامه داد: صیادان پُرشمار هرمزگان انتظار دارند دستگاه قضایی و نیروهای نظامی، دریایی، دریابانی، بسیج و نیروی دریایی سپاه برای توقف صید غیرقانونی شب‌چراغی به شیلات استان کمک کنند. مدیرعامل اتحادیه صنایع شیلاتی شهرستان قشم با گریزی به توقیف شناورهای متخلف گفت:  این شناورها پس از توقیف به مراجع قضایی معرفی و دستگاه قضایی تخلف آن‌ها را بررسی می‌کند. وی در خصوص سؤالی مبنی بر فعالیت تعداد زیاد اتباع غیرمجاز در صید شب‌چراغی گفت:به‌کارگیری اتباع غیرمجاز بیگانه  در صید و صیادی موجب افزایش تخلف می‌شود.
 وی با اشاره به اینکه صیادان این صید بی‌رحمانه و ریشه انداز پس از غروب و تاریکی آفتاب تا برآمدن صبح مشغول صید هستند، نحوه  انجام صید شب‌چراغی را بیان کرد:صید شب‌چراغی توسط دو شناور انجام می‌شود و از پروژکتورهای قوی و قدرتمند که چندین متر در زیرآب فرستاده می‌شود که در مغازه‌ها و فروشگاه‌های صیادی به‌آسانی و راحتی در دسترس همه قرار دارد. 
وی افزود: شناور اول با چراغ و روشنایی زیرآب در نقطه موردنظر قرار می‌گیرد و پس‌ازاینکه ماهیان ریزودرشت به دور روشنایی حلقه می‌زنند ،شناور عملیاتی محدوده‌ای که شناور اول نورافشانی کرده با شناور اول محاصره نموده و سپس پایین تور را می‌بندند این روش در لنج‌ها هم فراگیر شده است.  به گفته اسلامی رمچاهی در این صید، هیچ‌گونه شانسی برای فرار ماهی‌ها وجود ندارد و آن‌ها به شکل غیرقابل‌باور به دام می‌افتادند. صید بدون رعایت فصل تخم‌ریزی و بدون رعایت و لحاظ نمودن قوانین و ملاحظات دریا، زنگ خطری جدی برای بقای نسل تمامی  گونه‌های  آبزیان است. 
  

 ناامید از امداد مسوولان

 
صیادان سنتی  مدت‌هاست با صید شب‌چراغی گلاویزند و خواستار ممانعت از ادامه فعالیت آن‌ها هستند، از تور‌هایی که همچنان در آب‌های خلیج‌فارس پهن هستند گله‌دارند و از امداد مسئولان ارگانهای مختلف و نمایندگان مأیوس و دلسرد  شدند. آن‌ها با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مشکلاتی که  صیادان شب‌چراغی با صید بی‌رویه و گَله‌ای ماهیان، سفره آن‌ها  را نشانه گرفته‌اند. اغلب مواقع ترجیح می‌دهند خود به میدان بروند و با این صیادان متخلف روبه‌رو شوند که نتیجه آن جز درگیری چیز دیگری نیست.مانند درگیری مابین  صیادان صید سنتی و صیادان صید پرساین در اردیبهشت‌ماه امسال. در ۲۵ اردیبهشت سال جاری کلیپی از درگیری صیادان روستاهای بریزگ و گز سیریک در سایت صبح ساحل با عنوان "اعتراض صیادان محلی به صید پرساین در سیریک" منتشر  شد. صیادان معترض  عنوان می‌کنند که عده‌ای به روش پرساین، شبانه گله‌های ماهی را صید می‌کنند که این مسئله موجب اعتراض صیادان سنتی شده است و چندین بار صیادان محلی از مراجع ذی‌ربط خواسته‌اند که نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و برخورد قاطعی داشته باشند اما اقدام مؤثری انجام‌نشده است که در این مورد بالاخره صیادان محلی خودشان دست‌به‌کار شدند و برای حفظ ذخایر آبزیان و جلوگیری از صید بی‌رویه آبزیان به مقابله با این قایق‌های غیرمجاز برخاستند. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها