جلسه دستمزد هفته آینده برگزار می‌شود



نمایندگان کارگری می‌گویند قبل از ورود به جلسات دستمزد 1403، باید مزد امسال ترمیم شود و کارگران با عقب‌ماندگی مزدی وارد مباحث مزد سال آینده نشوند.

     

به گزارش صبح ساحل به نقل از تجارت نیوز: در حالی که قرار بود جلسه شورای عالی کار در روز هشتم آبان ماه به ترمیم و بازنگری دستمزد کارگران اختصاص یابد، این جلسه بدون نتیجه باقی ماند و حالا نمایندگان کارگری خواستار تشکیل نشست دستمزد در هفته آخر آبان ماه شده‌اند.

قرار است هفته آینده جلسه شورای عالی کار با موضوع افزایش دستمزد کارگران و با حضور شرکای اجتماعی متشکل از نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت تشکیل شود. این خواسته به‌حق کارگران است اما به دلیل به درازا کشیدن این ماجرا، آنها امیدی به جلسه بعدی ندارند.

با اینحال انتظار می‌رفت جلسه هشتم آبان ماه به همین موضوع اختصاص یابد اما از همه چیز صحبت به میان آمد الا دستمزد. نمایندگان کارگری در این جلسه خواستار اعطای بن الکترونیکی به جای بن نقدی را شدند و ظاهرا مسکن کارگران هم یکی از مباحث مطرح شده بود. البته از آنجایی که در این جلسه حرفی از دستمزد زده نشد، برخی نمایندگان کارگری به نشانه اعتراض آنجا را ترک کردند.

حالا نمایندگان کارگری می‌گویند قبل از ورود به جلسات دستمزد 1403، باید مزد امسال ترمیم شود و کارگران با عقب‌ماندگی مزدی وارد مباحث مزد سال آینده نشوند.

    

چرا عقب‌ماندگی مزدی شکل گرفت؟

عقب‌ماندگی مزدی به موضوع تورم و سبد معیشت اشاره دارد. از آنجایی که نرخ تورم برای چهارمین سال متوالی بالای 40 درصد باقی مانده، فاصله زیادی بین دستمزد و هزینه‌ها ایجاد شده است. از طرف دیگر هزینه سبد معیشت به میزان 13 میلیون در جلسه شورای عالی کار تعیین شد اما حالا این رقم به 23 میلیون تومان رسیده و باز هم یک فاصله عمیق دیگر را بین حقوق هشت میلیون تومانی و مولفه‌های اصلی تعیین دستمزد نشان می‌دهد.

همین شرایط سبب شده که بسیاری از کم‌درآمدها با فقر دست و پنجه نرم کنند و به گفته برخی اقتصاددانان طبقه مادون فقیر شکل بگیرد. این افراد هویت طبقاتی ندارد و اشتغال‌ناپذیرند. درر عین حال کمک‌های حمایتی دولت از جمله یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی و کالابرگ الکترونیکی جوابگوی نیازهای این افراد نیستند و معنای سابق خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل برخی از کارشناسان، تغییر در چینش فعالان اقتصادی و رفع موانع خلق ثروت را راهکار درست و سنجیده‌ای برای خروج از بن‌بست اقتصادی می‌دانند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها