اذعان مشاور قالیباف به شکست نسخه پیچی در پایتخت؛

راه‌حل بومـی بهتــر است



مشاور قالیباف و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی سفر خود به بندرعباس و در پاسخ به این سؤال که اندیشکده‌های حکمرانی تا چه اندازه می‌توانند در حل مسئله‌ی نادیده‌گیری نیروهای بومی یک استان تأثیرگذار باشند، گفت: مبنای شکل‌گیری اندیشکده‌های استانی حکمرانی و قانون‌گذاری توجه به نیروهای نخبه بومی استان است. فلسفه وجودی تشکیل اندیشکده‌های استانی حکمرانی و قانون‌گذاری این است که از نیروهای بومی استفاده کند. مسائل محلی و بومی را ساکنان محلی هر نقطه از کشور بهتر از سایرین می‌دانند.
  

راه‌حل‌های بومی برای مسائل بومی بهتر جواب می‌دهد

«سید موسی پور موسوی»، بابیان اینکه ایران کشوری متکثر و متفاوت از حیث فضاهای جغرافیایی است، اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال در استان خراسان شمالی ویژگی‌هایی وجود دارد که این ویژگی‌ها تنها در این استان بارز و برجسته است و نسبت به ویژگی‌های هرمزگان به‌غایت تفاوت دارد. ۳۱ استان ایران هرکدام یک کشور یا چند کشور است. هدف ما این است که بتوانیم از ظرفیت نیروهای بومی در هر استانی بهره‌مند شویم و استفاده کنیم؛ آن‌هم به دلایل گوناگون ازجمله اینکه نیروهای بومی در هر استانی میزان دلسوزی‌شان برای مسائل و مشکلات استان بیش از دیگران و مهاجرین است؛ با حفظ احترام همه‌کسانی که از نقاط مختلف کشور برای حل مسائل هر استان وارد یک استان به‌عنوان مهمان می‌شوند اما بومیان و ساکنان اصلی آن استان نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در استان حساسیتشان بیشتر است. دوم اینکه باید بپذیریم که راه‌حل‌های بومی برای مسائل بومی بهتر جواب می‌دهد.به گفته‌ی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، حل مسئله یکسان برای کشور جواب نمی‌دهد و نمونه بارز عدم توفیق نسخه واحد برای حل مشکلات کشور، سند برنامه‌های توسعه پنج‌ساله است.پور موسوی افزود: سند برنامه‌های توسعه ۵ ساله نمونه بارز شکست در برابر مسائل و مشکلاتی است که نسخه واحد در کشور برای آن تهیه‌شده است. نظام سیاسی در ایران تک ساخت، بسیط و متمرکز است؛ این نظام تک ساخت، بسیط و متمرکز قادر به حل مسائل کشور نخواهد بود. راه‌حل برون‌رفت از مشکلات موجود در کشور تقسیم کردن مسائل کشور به دو سطح ملی و محلی است؛ یعنی جداسازی مسائل ملی از مسائل محلی راه‌حل منطقی برای پرداختن اصولی به مشکلات استانی است. برای حل مسائل محلی، اصلح‌ترین و شایسته‌ترین افراد، بومیان ساکن هر استان هستند. امیدواریم که اندیشکده‌های استانی حکمرانی و قانون‌گذاری بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های بومی در حل مسائل بومی استان نقش داشته باشند.
  

 اندیشکده‌های حکمرانی برای مرکز پژوهش‌ها مرجع هستند

مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس بابیان اینکه یک سلسله مسائل استانی وجود دارد که بعد ملی دارند، افزود: در استان هرمزگان مثلاً مسئله دریا، بنادر، مسئله اجتماعی ناشی از اقتصاد دریا، تردد دریایی، مسائل زیست‌محیطی خلیج‌فارس و دریای عمان، مسائل دوجانبه و چندجانبه بین ایران که در شمال خلیج‌فارس واقع‌شده و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس؛ این‌ها مسائلی است که مسائل خاص استان هرمزگان است. امیدواریم با تکیه‌بر توان علمی نخبگان و خبرگان استانی بتوانیم مسائل استان را کاهش دهیم و درعین‌حال از نخبگان استانی برای حل مسائل ملی هم بهره‌مند شویم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی اندیشکده‌های استانی حکمرانی درباره مسائل استانی منبع خواهد شد؟ اظهار کرد: در وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور، قطبی کردن فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در حال اجرا است؛ مثلاً دانشگاه‌های جنوب شرق کشور در حوزه‌های خاصی فعالیت کنند یا همین دانشگاه هرمزگان که دانشگاه مادر است رسالت اصلی‌اش پرداختن به مسائل دریا پایه است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز همین رویکرد را دارد.
پور موسوی با تأکید بر اینکه برای هر استان دو تا سه مأموریت اصلی و متناسب با ظرفیت آن استان تعریف می‌کنیم، گفت: اندیشکده‌های حکمرانی می‌توانند پیرامون هر مسئله‌ای در کشور اظهارنظر کنند اما زمانی که مأموریت اصلی استان هرمزگان اقتصاد دریا پایه تعریف‌شده است مرکز پژوهش‌های مجلس از این به بعد مرجعیت مسائل مربوط به اقتصاد دریا پایه را از استان هرمزگان می‌خواهد. همان‌طور که مسائل مربوط به حوزه صنعت را از استان مرکزی می‌خواهیم. یک نوع تقسیم‌کار عاقلانه بین فضاهای زیستی در ایران در حوزه‌های مختلف انجام‌شده و هر استانی در یک تا سه محور اصلی کار می‌کند.
مشاور قالیباف در پایان عنوان کرد: علاوه بر این به بسته‌های سیاستی هم نیاز داریم مثلاً در حوزه حکمرانی کلان کشور به یک سری توصیه‌های سیاسی، بسته‌های سیاست‌گذاری نیاز داریم که توسط نخبگان استانی در استان هرمزگان می‌تواند تهیه شود و ملاک عمل مسئولان کشور قرار گیرد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها