جزئیات توزیع شیر در مدارس ابتدایی/ بازگشت شیر دانش‌آموزی پس از ۱۰ سال با دستور رئیس‌جمهور



معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: قرار است در مدارس ابتدایی دولتی که دارای حدود هشت میلیون دانش آموز است، در هر هفته دو وعده شیر توزیع شود.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، علی فرهادی با اشاره به اینکه جامعه هدف ما هشت میلیون دانش آموز در مقطع ابتدایی و در مدارس دولتی است؛ گفت: توزیع شیر رایگان حدود ۱۰ سال متوقف شده بود و به همین خاطر زیرساخت‌های تولید و توزیع شیر دانش‌آموزی هم منحل شده بود. زیرساخت‌های اداری آن در وزارتخانه و استان‌ها دیگر وجود نداشت و تولیدکنندگان شیر هم دیگر متناسب با نیازهای خانوار و یا با هدف صادرات تولیدات خود را آماده می‌کردند. شرکت‌های لبنی تولید خود را از شیر یک نفره ۲۰۰ سی‌سی به اشکال دیگر تولید تغییر داده بودند.

وی با اشاره به دستور رییس جمهور در اوایل مهر برای توزیع شیر رایگان گفت: با دستور اکید رئیس جمهور و پیگیری معاون اول محترم؛ خیلی سریع اعتبارات طرح توزیع شیر تأمین شد. به طوری که قرار است در مدارس ابتدایی دولتی که حدود هشت میلیون دانش آموز داریم در هفته دو وعده توزیع شیر داشته باشیم و در مجموع ۷۵ وعده شیر توزیع شود. پس از ابلاغ اعتبار بلافاصله دستورالعمل توزیع شیر به روز شد و سامانه توزیع شیر را در زیر سامانه آموزش و پرورش فعال کردیم و بخشنامه‌ای برای امضای قرارداد با شرکت‌های تولید و توزیع شیر در سراسر کشور با امضای وزیر به ادارات کل استان‌ها ارسال کردیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: قرار شد شیر فرادمای تولیدی در بسته‌های تترا پک ۲۰۰ سی‌سی با ۲.۵ درصد چربی توزیع شود. شیرها هم فرادما تولید می‌شوند که با رعایت مسائل بهداشتی شیر درحین تولید و توزیع دچار فساد نشود و مشکلی برای دانش آموز پیش نیاید.

وی با بیان اینکه با شرکت‌های استاندارد و ممتاز لبنی برای تولید و توزیع شیر قرارداد امضا کردیم؛ گفت: بر اساس بخشنامه دولت تنها شرکت‌هایی که در محصولاتشان هیچ شک و شبهه‌ای از قبل وجود نداشت؛ برای تأمین و توزیع شیر همکار وزارت آموزش و پرورش شدند. این شرکت‌های ممتاز و درجه اول ۱۲ شرکت بودند که البته به جهت تبلیغات نمی‌توان اسم این شرکت‌ها را آورد. بخشنامه که ارسال شد ما این اعلام را داشتیم که هم آمادگی و هم پول لازم را برای امضای قرارداد و توزیع شیر داریم.

فرهادی با بیان اینکه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم قیمت کف آن را مشخص کرد؛ گفت: به همین دلیل خوشبختانه از بحث کشف قیمت و برگزاری مناقصه هم خلاص شدیم. یک بسته شیر ۲۰۰ سی‌سی فرادما با مبلغ شش هزار تومان محاسبه و کشف قیمت شد. ما به استان‌ها ابلاغ اعتبار هم کردیم البته ابلاغ پول با واریز مبلغ متفاوت است ابلاغ اعتبار یعنی ما به استان‌ها گفتیم قراردادها را امضا کنید. پول و اعتبار لازم در سازمان برنامه و بودجه موجود است. همه ادارات کل استان‌ها قراردادشان را امضا کنند و تولید و توزیع شیر انجام شود. فاکتورها را برای ما بفرستید و پولش را دریافت کنید.

وی با اشاره به توقف ده ساله طرح توزیع شیر در مدارس گفت: متأسفانه شرکت‌ها چون سال‌ها تولید و توزیع شیر دانش آموزی را انجام ندادند زمان می‌برد تا سیستم تولید و توزیع خود را برای شیر دانش آموزی برای ۱۶ میلیون پاکت شیر در هفته آماده کنند.

 

آغاز توزیع شیر دانش‌آموزی از استان‌های محروم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توزیع شیر را از مدارس استان‌های محروم شروع کردیم؛ گفت: توزیع شیر از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان و گلستان شروع شد و به تدریج قراردادهای ما بر اساس آمادگی شرکت‌ها پیشرفت کرده و اجرایی شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر همه استان‌ها قرارداد توزیع شیر را با شرکت‌های تولیدی امضا کردند البته در همه استان‌ها توزیع شیر اجرایی نشده است اما در حداقل ۲۰ استان از یک تا دو وعده در هفته شیر توزیع شده است و مابقی استان‌ها که ۱۲ استان هستند قرارداد بسته شده اما توزیع شیر به تازگی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تأخیر در توزیع کامل شیر به علت دو محدودیت بوده است؛ گفت: یکی محدودیت در شرکت‌های تولیدکننده شیر بوده که خط تولیدشان مدت‌ها بود که شیر دانش‌آموزی را تولید نمی‌کرد و محدودیت دیگر هم در بحث توزیع بود.

 

توزیع شیر تا در مدارس به عهده شرکت‌های لبنی تولید کننده است

فرهادی با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدی، توزیع شیر تا در مدرسه را هم به عهده دارند؛ گفت: البته برخی از مدارس در مناطق محرومی هستند که سیستم شبکه توزیع این شرکت‌ها امکان توزیع تا در مدرسه را ندارند. برای این مدارس مناطق محروم، شرکت‌ها، شیر این مدارس را به ادارات آموزش و پرورش شهرستان یا بخش مورد نظر می‌دهند و توزیع را آموزش و پرورش به عهده می‌گیرد. کلاس‌های چند پایه در روستاهای دوردست از جمله این مدارس هستند که توزیع شیر در آن مدارس به عهده آموزش و پرورش خواهد بود. توزیع شیر خوشبختانه به صورت فراگیر آغاز شده است و هدف هشت میلیون دانش‌آموز ابتدایی را آغاز کردیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تولید و توزیع شیر در بسته‌بندی‌های ویژه دانش‌آموزی زمان‌بر خواهد بود؛ گفت: ممکن بود تا بسته‌بندی‌های جدید آماده شود؛ ما یک تا دو ماه را از دست بدهیم. از ابتدای امر اجازه دادیم شرکت‌های تولید کننده شیر از پاکت‌های موجود برای تولید و توزیع شیر دانش آموزی استفاده کنند تا ما به تعداد وعده‌های توزیع شیر هم عمل کرده باشیم. لذا از پاکت‌های موجود برای تولید و توزیع شیر استفاده خواهد شد تا نهایتاً دو ماه آینده لوگوی دانش آموزی با بسته‌بندی‌های مناسب و با درج آرم دانش آموز چاپ و با پاکت ویژه دانش آموزی توزیع شیر انجام شود.

 

نظارت جدی بر توزیع شیر در مدارس

فرهادی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد؛ شیر دانش آموزان سر از بازار آزاد در نیاورد گفت: توزیع شیر با نظارت مدیران و معاونین مدارس انجام خواهد شد و ما امیدواریم خروج شیر از مدارس رخ ندهد و دانش‌آموز هم حتماً همان جا در مدرسه شیر خود را مصرف کند. ما شبکه توزیع شیر را داریم و تا زمانی که مدیر مدرسه امضا نکند و تأیید ندهد که شیر مورد نیازش را دریافت نکرده است ما تاییدیه‌ای برای پرداخت بهای شیر نخواهیم داشت. پس یکی از نظارت‌هایی که ایجاد کردیم برای این که شیر حتماً به مدرسه برسد؛ تأیید تحویل شیر توسط مدیر مدرسه است و اگر مدیر مدرسه تأیید نکند پولی پرداخت نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین در سامانه الکترونیکی توزیع شیر که طراحی و اجرا شده است؛ لیست دانش آموزان موجود است و مدیران مدارس علاوه بر فرمی که به صورت فیزیکی امضا می‌کنند و شیر را تحویل می‌گیرند؛ در سامانه هم موظف هستند اطلاعات شیرهای دریافتی را بارگذاری کنند و اعلام کنند در فلان تاریخ و فلان ساعت این میزان شیر ۲۰۰ سی‌سی در حساب مدرسه توزیع شد.

 

از همه می‌خواهیم کودکان را به خوردن شیر تشویق کنند

فرهادی با اشاره به بی‌میلی برخی کودکان برای نوشیدن شیر گفت: از خانواده‌ها، والدین و معلمان می‌خواهیم که دانش آموزان را به مصرف شیر دانش‌آموزی توصیه کنند و تلاش کنند اهمیت تغذیه سالم برای دانش آموز جا بیفتد. اگر دانش آموز تغذیه خوبی نداشته باشد قطعاً در رشد، تعلیم و تربیت او مشکلاتی ایجاد می‌شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اینکه یک دانش آموز وضع مالی خوبی هم داشته باشد به این معنی نیست که حتماً تغذیه خوبی هم دارد. چه بسا یک دانش‌آموز از یک خانواده مرفه موادغذایی زیادی مصرف می‌کند و حتی دچار چاقی شده باشد اما تغذیه مناسبی ندارد و به گروه‌های غذایی بدی عادت کرده است. شیر می‌تواند رفتار غذایی دانش‌آموزان را هم تنظیم‌گری کند.

فرهادی ابراز امیدواری کرد معلمان و خانواده‌ها با توجه به اینکه می‌دانند اهمیت مصرف شیر چقدر است؛ بتوانند فرزندانشان را به مصرف شیر ترغیب کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها