آیا زمان خرید طلا فرا‌رسیده است؟


نویسنده: مریم دهقان

در بازارهای داخلی و خارجی طلا همواره یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاری است. اما اینکه چه زمانی برای خرید طلا مناسب است؛ موضوعی است که همواره مد نظر سرمایه‌گذاران این حوزه است. در این خصوص به سراغ دکتر پیام نیک‌کام، تحلیل‌گر بنیادی در بازارهای مالی رفته‌ایم تا در این زمینه با ایشان گفتگو کنیم.

     

  چشم‌انداز قیمت طلا را تا پایان سال ۲۰۲۴ چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
به گزارش صبح ساحل، بنا به شرایطی که پیش‌رو است می‌تواند این چشم‌انداز متغیر باشد. مهمترین شرط تصمیمات فدرال رزرو است؛ درحال حاضر نوعی تناقض بین تصمیمات فدررال رزرو و انتظارات بازار وجود دارد. چیزی که مورد انتظار بازار است؛ کاهش نرخ بهره از ماه مارچ 2024 است و بازار، انتظار پنج الی شش مرحله کاهش نرخ بهره را دارد اما رئیس بانک مرکزی آمریکا در آخرین سخنرانی خود این موضوع را تایید نکرد و گفت تا رسیدن به هدف تورمی دو درصدی که مد نظر این نهاد است؛ راه زیادی وجود دارد. طبق آخرین داده‌ای که اعلام شده است؛ تورم هسته همچنان چهار درصد است. بیشترین کاهش در بخش تورم به‌خاطر کاهش قیمت انرژی بوده است. قیمت مسکن نیز مجددا بالا رفته است و اگر قیمت نفت صعودی شود؛ تورم دوباره بالا خواهد رفت. همچنین ممکن است در داده‌های بعدی نرخ تورم بالاتر از حد انتظارات اعلام شود. 
در نتیجه نمی‌توان گفت که کار بانک مرکزی آمریکا تمام شده است و به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو امید داشت. اما اگر فدرال رزرو طبق چیزی که بازار انتظار دارد؛ نرخ‌های بهره را کاهش دهد؛ احتمالا طلای جهانی قیمت‌های زیر دو هزار دلار را دیگر به خود نخواهد دید. 
از طرفی چشم‌انداز ریسک ژئوپلیتیک و اقتصادی مانند مشکلات چین، بریکس و احتمال بالا گرفتن برخوردای نظامی در جنوب شرق آسیا می‌تواند قیمت طلا را به اعداد بسیار بالاتری برساند.
   
 آیا زمان سرمایه گذاری در بازار طلا فرا رسیده است؟
در بازارهای داخلی به دلیل وجود ریسک بالا، تورم و انتظارات تورمی بالایی که در کشور وجود دارد؛ همچنین احتمال رخ دادن رکود و فشرده شدن فنر قیمی دلار، احتمال اینکه رشدی در بازار طلا داشته باشیم بالا است. در نتیجه بهتر است همواره طلا بخریم چراکه طلا سپر تورم است و سرمایه‌گذاری امنی است. در خصوص بازارهای جهانی نیز باید گفت برای سرمایه‌گذاران بلند مدتی خرید پلکانی طلا توصیه می‌شود. اما برای کسانی که استراتژی کوتاه‌مدتی دارند باید با دید بازتری نسبت به خرید طلا اقدام کنند.
  
 خرید طلای جهانی و طلای داخلی در چه نواحی قیمتی جذاب است؟
برای افرادی که دید بلند مدتی و قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارند؛ خرید طلا در همین قیمت‌ها چه در بازار داخلی و چه خارجی مناسب است. اما سفته‌بازان و افرادی که خرید روزانه و کوتاه مدتی دارند باید طبق استراتژی خود رفتار کنند.
  
 چرا سرمایه گذاری در طلا باید بخشی از سبد سرمایه‌گذاری باشد؟
به دلیل اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که تورم بالای چهل درصد داریم و متاسفانه این تورم در حال تشدید شدن است. از طرفی چشم‌اندازی برای رفع موانع تحریم و یا احیای برجام نیز وجود ندارد. در نتیجه این ریسک و عدم قطعیت در آینده همچنین تورم مزمن باعث می‌شود تا طلا همواره به عنوان یک سپر تورمی در سبد سرمایه‌گذاری افراد جا داشته باشد. چراکه هم سهل‌المعامله است و هم نقد شوندگی بالایی دارد. از طرفی قابلیت جابجایی بالایی دارد.
  
 در بازارهای اهرمی چطور می توان خرید پلکانی طلا انجام داد؟
اگر منظور از بازارهای اهرمی، صندوق‌های اهرمی طلا است؛ برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب هستند. چراکه هم رشد خوبی دارند و هم در حال حاضر در قیمت‌های مناسبی قرار دارند. اما اگر منظور بازار آتی است؛ باید گفت که به نسبت صندوق‌های اهرمی سخت‌تر هستند و باید تحلیل دقیق‌تری برای معامله در این بازار داشت و حتما باید نقطه خروج در صورت بی‌اعتبار شدن تحلیل در آن وجود داشته باشد که اگر قیمت به آن رسید از معاملات خارج شویم. بنابر میزان ریسک‌پذیری افراد می‌توان به این بازار ورود کنند. به طور مثال بعضی از معامله‌گران این بازار طبق استراتژی مارتینگلی، هرچقدر قیمت طلا در این بازار پایین‌تر می‌آید بر حجم معاملات خود اضافه می‌کنند. اما نوع دیگری از معامله‌گران در این بازار وجود دارند که اگر قیمت به نقطه استاپ لاس برسد از معاملات خارج می‌شوند و هرچقدر قیمت وارد سود شود به صورت پلکانی در آن نواحی خاص از معاملات خود با سود خارج می‌شوند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها