سفر به انتهای شب


نویسنده: محیا تکنده

اکثر کسانی که دستی در خواندن ادبیات جهان دارند، لویی فردینان سلین را به عنوان نویسنده‌ی بت‌شکنی می‌دانند که تصمیم گرفت از قالب عمومی ادبیات زمانه‌ی خودش فراتر برود و آثاری بیافریند که شعار نمی‌دهند، دروغ نمی‌گویند، سعی نمی‌کنند با جملات ثقیل و متکبر خود واقعیات را از خواننده پنهان کنند و به طور کلی واقعی، رک و صادقانه هستند، آنقدر صادقانه که گاهی خواننده را در شوک فرو می‌برد.
کتاب "سفر به انتهای شب" اثر لویی فردینان سلین توانسته با ویژگی‌های کم‌نظیر و  گیرای خود، خواننده‌ی ایرانی را سال‌ها و سال‌ها با خود همراه کند، گویی بی‌پروایی و رک‌گویی سلین آرزویی تحقق نیافته در همه‌ی ماست، تا جایی که جلال آل احمد بارها عنوان کرده که سبک خود را مدیون سلین است و بسیاری اثر مدیر مدرسه‌ی جلال را پیرو کامل سبک سلین می‌دانند.
امروزه در میان خروار خروار کتاب‌ها و نویسندگانی که قصد دارند رویاهایی شیرین و اما غیر واقعی را به ما بفروشند، سلین آن کسی است که فریاد می‌زند و با این کتاب، مخاطب را در محاصره‌ی واقعیات زندگی قرار می‌دهد تا مخاطب بتواند از خواب و خیال خوش بیرون آمده و با تصویر واقعی زندگی روبه‌رو شود، تصویری که هرگز قرار نیست خالی از رنج، شکست، حسرت و غم باشد. برای پی بردن به ادبیات و سبک سلین فقط باید به خود او متوسل شد:« لحظه‌هایی هست که تنهای تنها می‌شوی و به آخر هرچیزی که ممکن است برایت اتفاق بیفتد می‌رسی. این آخر دنیاست، خودِ غصه».
سلین داستان را با شخصیت اصلی شروع می‌کند یعنی باردومو، شخصیتی ناامید، خسته و به ستوه آمده مانند تک تک ما. کسی که قرار است مقابل چشم ما در یک آن تصمیمی جنون‌آمیز و از سر استیصال گرفته و سر به سفری بی‌انتها بگذارد. وقایع کتاب از نظر زمانی بین جنگ جهانی اول و دوم است و از نظر مکانی از شرق تا غرب روایت فقر و فلاکت و بدبختی بشر را تحت پوشش قرار می‌دهد.  ریتم کتاب درخور و گیرا است، در واقع سلین از آن دست نویسنده‌هایی است که قرار نیست در طول داستان مخاطب را با زیاده‌گویی خسته و دلزده کند، هرچه رمان بیشتر پیش می‌رود، به گیرایی و جذابیت کتاب افزوده شده و مخاطب را بیشتر و بیشتر در خود غرق می‌کند.
سلین به عناوین بسیاری از سیاهی‌های حاکم بر زندگی بشر پرداخته و به ما می‌فهماند که زندگی مطابق با آنچه در رسانه‌ها و تبلیغات نشان‌مان داده‌اند، پیش نمی‌رود، زندگی چه در عرصه‌ی فردی و چه در عرصه‌ی اجتماعی لبریز از جنگ ( که سلین آن را احمقانه‌ترین و ناگوارترین دستاورد بشریت می‌داند)، استثمار، دروغ، بیگانگی و عجز است. سلین می‌نویسد: « بگذار دیگران هرچه دل‌شان می‌خواهد بگویند و فکر کنند، ولی واقعیت این است که زندگی حتی قبل ازاینکه ما برای همیشه ترکش کنیم، ترک‌مان می‌کند». این کتاب می‌تواند شیوه‌ی رویارویی ما با ادبیات و حتی زندگی را دگرگون کند، بنابراین خواندنش از اهم واجبات نمی‌نماید. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها