به میزبانی دانشگاه هرمزگان؛

کنفرانس بین‌المللی اقتصاد دریاپایه برگزار شد



کنفرانس بین‌المللی اقتصاد دریاپایه به‌میزبانی دانشگاه هرمزگان و همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس آغاز شد. در این کنفرانس سفیر کشورهای بنگلادش، کنیا، مالزی سر کنسول چین، هیئت دیپلماتیک هند و تایلند، پرفسور النعاس از دانشگاه قطر و دکتر نیکو از دانشگاه سلطان قابوس عمان حضور داشتند.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور اقتصادی مقام معظم رهبری، نماینده‌ولی فقیه در هرمزگان، استاندار هرمزگان، رئیس دانشگاه هرمزگان ورئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیز در این کنفرانس حضور یافتند‌.
  

 
ارائه طرح‌های اقتصادی به اتحادیه آیورا

  

رئیس دانشگاه هرمزگان گفت: یکی از فعالیت‌های اصلی دانشگاه هرمزگان به عنوان دانشگاه جامع استان فعالیت در حوزه اقتصاد دریاپایه است و تلاش دانشگاه بر این محور است که خود را به عنوان قطب علمی اقتصاد دریاپایه در کشور و منطقه معرفی کند.

"مصطفی ظهیری‌نیا" با بیان اینکه هرمزگان و منطقه مکُران ظرفیت‌های بی‌شماری در حوزه دریا دارد از بندرشهید رجایی تا پالایشگاه‌های بزرگ نفتی و مناطق آزاد تجاری، افزود: به دلیل وجود جمیع این شرایط، دانشگاه هرمزگان طرح‌هایی را برای نقش آفرینی در قالب اتحادیه همکاری کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) آغاز کرده است.

وی در تشریح این طرح‌ها گفت: از جمله این طرح‌ها به گروه توانمندسازی زنان اتحادیه آیورا، حمایت از نامزدی ایران برای تصدی گروه اقتصاد آبی و گروه آکادمیک آیورا می‌توان اشاره داشت.

رئیس دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه آیورا سازمانی بین‌المللی با ماهیت ساحلی-دریایی و اهداف اقتصادی-اجتماعی شامل ۲۳ کشور از سه قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه است، اظهار کرد: باتوجه به ریاست فعلی ایران بر گروه آکادمیک آیورا اولین قدم برگزاری چنین کنفرانسی در حوزه اقتصاد دریاپایه به میزبانی دانشگاه هرمزگان بود.

ظهیری‌نیا گفت: در این کنفرانس تلاش شده در پنل‌های مختلف به موضوعات انرژی‌های نو و تجدید پذیر، شیرین‌سازی آب دریا با کم‌ترین آلایندگی و کربن‌زدایی توجه کنیم. ضمن اینکه از موضوعات مهمی مانند شیلات، آبزی‌پروری، گردشگری و امنیت دریایی غافل نشدیم.

به گفته‌ی این مقام مسئول، تمام تلاش برگزارکنندگان بر این مبنا استوار بوده که فضایی حرفه‌ای برای ارائه آموزه‌های علمی، ظرفیت‌های موجود و پیشنهاداتی برای توسعه اقتصاد دریامحور در داخل کشور و در قالب گروه همکاری‌های آکادمیک آیورا و گروه اقتصاددریا محور آیورا ایجاد شود.

رئیس دانشگاه هرمزگان در پایان گفت: هدف نهایی انتفاع همگانی کشور و سایر کشورهای سازمان آیورا از موضوعات طرح شده است.


  

توجه به سیاست‌های نرم‌افزاری در توسعه دریا

 

استاندار هرمزگان در آیین این کنفرانس بین‌المللی گفت: هروقت حرف از توسعه می‌شود ابتدا با سخت‌افزار آغاز می‌کنیم و عموما اولین تصمیم‌گیری این است که پروژه‌ای‌ را آغاز‌ کنیم اما سیاست‌های نرم‌افزاری بر سیاست‌های سخت‌افزار تقدم دارد.

مهدی دوستی افزود: نگاه سخت‌افزاری سال‌هاست بر کشور ما حاکم شده است و بودجه عمرانی و ساخت و ساز را در اولویت قرار دادیم. برای موضوعات دریا هم این روش در نظر گرفته شده در حالی که پیشبرد این روش منتهی به نتایج مشخص قبلی خواهد شد.

وی توضیح داد: در بحث نرم‌افزار با یک مثال موضوع را تشریح می‌کنم؛ ما یک پالایشگاه در آبادان ایجاد کردیم و یک شهر شکل گرفت اما ۲۴ پالایشگاه در عسلویه ایجاد کردیم، یک شهر نتوانستیم ایجاد کنیم؛ زیرا در کنار این ساخت و ساز یک سیاست نرم‌افزاری قانونی گذاشتیم که نیاز نیست کارکنان ساکن باشند و زیر ساخت‌های منطقه را برای اسکان فراهم نکردیم‌.

وی افزود: در بحث دریا یکی از موارد اصلی در مدل‌های سرمایه‌گذاری، تمرکز بر مسائل پیرامونی از جمله موضوعات بیمه‌ای، پوشش ریسک‌ها، حقوقی و تامین مالی است.

دوستی با بیا اینکه سابقه تاریخی ما در بحث دریا حتما باید در کتب درسی درج شود، اضافه‌ کرد: زیرساخت‌هایی مثل بندر شهید رجایی ایجاد کرده‌ایم اما راندمان بزرگترین بندر کشور زیر ۳۰ درصد است زیرا مسائل نرم‌افزاری را توسعه ندادیم، بهره‌برداری به رقم بالا نرسیده است.

استاندار تاکید کرد: اگر بخواهیم بازهم به سراغ اقدامات پروژه‌ای برویم به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.

وی در بحث حمایت از اقتصاد دریا گفت: تمام صنایع ما با حمایت در حوزه‌های انرژی، خوراک یا با سیاست‌های تعرفه‌ای ارزان رشد کردند. به این شیوه مزیت نسبی ما در حلقه بالایی زنجیره ارزش متمرکز شده و حلقه‌های بعد از آن باید به نرخ جهانی مواد اولیه تهیه می‌کردند تمرکز مزیت‌های سرمایه‌گذاری در یک حلقه منجر به این موضوع شده است.

دوستی در پایان گفت: در همه دنیا سیاست‌های مشابهی وجود دارد از جمله تخفیف‌های پلکانی که هرچقدر در عمق زنجیره حرکت کنید تخفیف‌های بیشتری شاملتان خواهد شد، حمایت‌ها براساس میزان عمق نفوذ در زنجیره‌ها شکل می‌گیرد.

  

فرهنگسازی اقتصاد دریا ضروری است  

  

نماینده ولی فقیه در هرمزگان در آیین برگزاری کنفرانس بین‌المللی اقتصاد دریا محور گفت: برگزاری این اجلاس برای فرهنگسازی اقتصاد دریا ضروری بود. این گردهمایی ‌می‌تواند طلیعه‌ای برای تغییر نگاه به اقتصاد دریا باشد.

حجت الاسلام محمد عبادی زاده با بیان اینکه کشور ما علی‌رغم ظرفیت‌های موجود سهم چندانی در اقتصاد دریا محور نداشته است، افزود: این رقم نزدیک به ۲ و نیم درصد است که مناسب نیست.

امام جمعه بندرعباس گفت: در مسئله اقتصاد دریا باید نگاه مسئولین و مردم نسبت به دریا تغییر کند. تغییر نوع نگاه مردم و مسئولین گام اول در مسیر سوق به سمت اقتصاد متکی بر دریا است.

وی اظهار کرد: در حوزه اقتصاد دریا مسئولین ما هیچ گاه ایران را یک کشور دریایی تلقی نکردند. نوع فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان بر محور غیر ساحل بوده است.

حجت الاسلام عبادی زاده گفت: باید سهم جامعه محلی در اقتصاد دریا را در نظر بگیریم. این سهم و نقش می‌تواند سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های کوچک یا سایر ظرفیت‌های اقتصادی موجود باشد.

وی در پایان افزود: اهمیت دریا در تمدن نوین اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.
 
  رییس دانشگاه هرمزگان
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها