شرایط کالابرگ الکترونیکی «طرح فجرانه»/ چه کالا، با چه نرخی و چطور خرید کنیم؟



تابستان امسال به سرپرستان دهک‌های یک تا سه درآمدی یارانه تشویقی تعلق گرفت، اما از مهرماه این مبلغ شامل سرپرستان دهک‌های درآمدی چهار، پنج، شش و هفت نیز شد. مبلغ یارانه تشویقی یارنه ای است که امکان برداشت ندارد اما یارانه نقدی را می‌توان از خودپرداز برداشت کرد. یارانه تشویقی که در قالب طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی طراحی شده، بدون اعمال شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی تعلق می‌گیرد و طبق وعده اعلام شده از سوی وزارت رفاه این طرح به‌مدت سه ماه یعنی از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت. آنطور که محاسبات دوستان در وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی نشان می‌دهد فعلا جمعیت هدف طرح یارانه تشویقی ۶۱ میلیون ایرانی هستند و جمعیت بیش از ۴۲ میلیون نفر از طرح فجرانه استقبال کرده‌اند.

      

به گزارش صبح ساحل، علیرضا عسگریان معاون امور رفاهی در مورد استقبال مردم از طرح یارانه تشویقی فجرانه، اظهار داشت: با اجرای این طرح از ۱۸ بهمن تا کنون ۳۶ هزار میلیارد تومان کالاهای خوراکی سر سفره مردم قرار گرفته است.

به گفته وی، از این رقم ۸ هزار میلیارد تومان سهم دولت و ۲۸ هزار میلیارد تومان سهم آورده مردم در طرح فجرانه است. میزان استقبال مردم از طرح فجرانه تا کنون به ۶۸ درصد رسیده است.
معاون امور رفاهی وزیر تعاون همچنین در مورد جمعیت استفاده کننده از طرح فجرانه گفت: تا کنون حدود ۱۴ میلیون خانوار با جمعیت بیش از ۴۲ میلیون نفر از طرح فجرانه استقبال کردهاند.
همچنین سید رضا یحیوی مشاور معاون رفاهی وزیر تعاون در مورد فروشگاههای همکار در طرح فجرانه میگوید: ۲۱۰ هزار فروشگاه خرد و زنجیرهای در سراسر کشور به این طرح پیوستهاند، همچنین دو فروشگاه اینترنتی دیجی کالا و اسنپ مارکت نیز برای خرید غیر حضوری مردم از طرح یارانه تشویقی فجرانه در دستری مردم برای خرید غیر حضوری قرار دارند.

یحیوی این را هم یادآور شد، مرحله اول طرح فجرانه تا ۱۸ اسفند ادامه دارد و از آن به بعد شارژ منابع مرحله دوم به حساب سرپرستان خانوار در ۷ دهک کم درآمد انجام میشود.
یحیوی در مورد استقبال دهکها از طرح فجرانه، عنوان کرد که در سه دهک ۱ تا ۳ میزان استقبال ۷۵ درصد بوده است.

    

همچنین برخی نگران کسر اعتبار کالابرگ الکترونیک از یارانه نقدی معیشتی هستند، این موضوع هم بارها توسط مقامات مربوطه تکذیب شده است و در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی فقط از اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی تخصیصی به کد ملی سرپرست خانوار کسر شده و یارانه‌بگیران یارانه خود را به صورت نقدی، ماهانه و مجزا دریافت خواهند کرد.

   

چطور بفهمیم در کدام دهک قرار داریم؟

استعلام دهک درآمدی خانوار می‌تواند از مسیر سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها انجام شود. برای انجام این کار ابتدا به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه می‌کنید و در قدم بعدی بعد از انتخاب گزینه ورود/ثبت نام اطلاعاتی مثل شماره ملی سرپرست خانوار، شماره حساب واریز یارانه، مشخص کردن تعداد خانوار، شماره ملی یکی از اعضای خانوار تحت پوشش و ... وارد می‌کنید. در این قسمت وضعیت یارانه شما مشخص می‌شود و متوجه می‌شوید شامل دریافت یارانه نقدی هستید یا خیر. استعلام دهک خانوار از طریق شماره گویا ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ و کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* راه‌های دیگری برای استعلام دهک‌بندی خانوار است.

  

یارانه تشویقی را می‌توانیم به‌شکل نقدی استفاده کنیم؟

خیر. یارانه نقدی را می‌توان از خودپرداز‌ها برداشت کرد، اما این امکان برای مبلغ یارانه تشویقی وجود ندارد. این خبری است که از زمان اجرای طرح واریز یارانه تشویقی در تابستان درجریانش هستیم و حالا معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با رسانه‌ها تاکید دارد، اعتبار شارژ شده صرفا برای خرید از فروشگاه‌ها طراحی شده و امکان برداشت نقدی یارانه تشویقی وجود نخواهد داشت.

     

یارانه تشویقی برای خرید کدام کالا طراحی شده است؟

یارانه تشویقی یکجور اعتبار برای خرید و دسترسی داشتن به ۱۱ قلم کالا طراحی شده؛ گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات.

     

کالای طرح تشویقی کالابرگ را از کجا بخریم؟

یارانه تشویقی فعلا از بستر بیش از ۱۴۵ هزار فروشگاه در سراسر کشور قابل استفاده است و مشمولان طرح می‌توانند با نصب برنامه و اپلیکیشن «شما» نزدیکترین فروشگاه متصل به طرح را شناسایی کنند. فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای مثل افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت و ۲۰ هزار مغازه نیز به طرح اضافه شدند و امکان خرید غیرحضوری برای کالابرگ از مسیر اسنپ‌مارکت وجود دارد

  

مهلت استفاده از طرح کالابرگ تا کی خواهد بود؟

طرح کالابرگ الکترونیکی از بهمن امسال تا اردیبهشت سال آینده ادامه دارد و در سه نوبت اعتبار تشویقی جدید به حساب سرپرستان خانوار اضافه می‌شود. با این حال مهلت استفاده از شارژ تشویقی تا زمان شارژ یارانه جدید خواهد بود. مثلا اعتباری که برای سرپرست خانواری در بیستم ماه فعلی شارژ شده، تا زمان شارژ در روز بیستم ماه آتی مهلت استفاده خواهد داشت.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها