ارزیابی اولیه از ساختار نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی؛

آینده ترکیب منتخب؛ مصالحه یا مناقشه؟



نمایندگان هرمزگان در مجلس دوازدهم مشخص شدند و شاید قابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات را در استان پشت سر گذاشتیم. حضور یک نماینده زن برای نخستین بار از هرمزگان در مجلس، تنها تغییر در ترکیب نمایندگان استان است. به‌جز «فاطمه جراره»، چهار نماینده دیگر سابقه حضور در مجلس را دارند. پیروزی قاطع احمد مرادی نشان داد که حواشی بر آرا او تأثیری ندارد. آشوری نیز همواره پایگاه رأی ثابتی داشته و با پیروزی در این انتخابات با شش دوره حضور، رکورد نمایندگی مجلس در هرمزگان را به دست آورد.
فاطمه جراره در زمان انتخابات شورای ششم شهر بندرعباس در لیست مورد حمایت احمد مرادی قرار داشت اما پس از انتخابات و در زمان ریاست جراره در این شورا شاهد اتفاقات و حواشی زیادی بودیم که این حواشی در نهایت جراره و مرادی را در مقابل یکدیگر قرار دارد. حال باید دید با حضور جراره در ترکیب نمایندگان حوزه مرکزی دامنه‌ی این حواشی و اختلافات ادامه‌دار است یا تغییر رویه‌ را شاهد خواهیم بود. اختلافات پیدا و پنهان نمایندگان در دوره‌های پیشین مجلس، یکی از عوامل تأثیرگذار در عدم پیشبرد منافع هرمزگان و تخریب چهره نیروهای استان در مرکز بوده است. به‌طور کلی نیز تک صدایی در مجلس راه به جایی نمی‌برد و به نوعی فقط تبلیغ شخصی است. بنابراین انتظار می‌رود با وزن تجربه‌ی «احمد مرادی» و «محمد آشوری» شاهد اختلافات پیدا و پنهان میان نمایندگان استان نباشیم و منتخبین این دوره بتوانند در جهت منافع استان از اختلافات سلیقه‌ای چشم پوشی و به شعارها و وعده‌های خود عمل کنند.
  

 نگاهی به شعارها

مرادی در دور پیشین با شعار «هرمزگان بیدار» و در این دوره با شعار «حماسه مطالبه‌گری»، گویا همان رویه قبل را در پیش خواهد گرفت. جراره نیز با شعار «هرمزگان=ایران» و نطق‌هایی با مضمون اینکه استان هرمزگان بسیاری از نیازهای کشور را تأمین می‌‌کند اما خود در همان نیاز‌ها محروم است، راهی مجلس شده و باید دید که برای رفع این محرومیت‌ها چه خواهد کرد. «بر آن عهد که بستم هستم»، شعار آشوری در دو دوره اخیر بوده و در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود نیز از احیای سرمایه اجتماعی، حمایت از نیروی انسانی بومی، همدلی و وحدت میان نمایندگان گفته است.نکته قابل توجه اینکه در این دور از انتخابات مجلس، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم چندان در شعار نامزدها نبود و گویا تجربه مجلس یازدهم و شکست در تحقق شعار «کمک به معیشت مردم و شفافیت» برای داوطلبان به نوعی درس عبرت شده بود.
  

 چهره‌هایی که رأی نیاوردند

برخلاف پیش‌بینی‌ها، «اسحاق عامری» با 53 هزار و 898 رأی، نفر چهارم شد و از حضور در ترکیب نمایندگان جا ماند. عامری چهره‌ی جدیدی در عرصه سیاسی استان محسوب می‌شود و کمتر کسی گمان می‌کرد با وجود اشخاصی چون «عباس امینی‌زاده»، «پرویز سالاری»، «حسین هاشمی تختی»،«علی اكبر میرزائی»، «اسلام باوقار»، «سید فخرالدین هاشمی» و... عامری نفر چهارم شود. 
گفته می‌شود او از نیروهای تحت حمایت «منصور آرامی» است. قبل از انتخابات نام عامری در بین افراد محتمل هم نبود با این حال او توانست در میان رقبا، تعداد 
قابل توجهی از آرای رأی‌دهندگان را کسب کند.
  

 نفرات اول تا یازدهم 

جمع آرای مأخوذه صحیح در مرکز استان هرمزگان 271616 رای است. آرای هریک از نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر بدین شرح است: 
احمد مرادی نام پدر علی دارای 95237 رأی، فاطمه جراره نام پدر یوسف دارای 70214 رأی، محمد آشوری تازیانی نام پدر ماشااله دارای 55139 رأی، اسحق عامری سیاهوئی نام پدر اسحق دارای 53898 رأی، عباس امینی زاده نام پدر قنبر دارای 47795 رأی، حسین هاشمی تختی نژاد نام پدر احمد دارای 35959 رأی، علی اكبر میرزائی نام پدر احمد دارای 32074 رأی، سیدفخرالدین هاشمی نام پدر سیداحمد دارای 28628 رأی، اسلام باوقارزعیمی نام پدر غلامشاه دارای 15036 رأی، لیلا امینی نام پدر بهرام دارای 12329 رأی، پرویز سالاری سردری نام پدر علی دارای 11450 رأی.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها