چشم‌انتظار صعود کوتاه‌مدت در اسفندماه؛

استارت روند صعودی در بورس


نویسنده: مریم دهقان

پس از چند ماه افت پیاپی در بازار بورس، بالاخره این بازار نیز گارد صعودی به خود گرفت تا عقب‌ماندگی خود را از بازارهای موازی مثل سکه و دلار جبران کند و خود را از تله رکود که مدتی است در آن اسیر شده است؛ نجات دهد. پیش‌بینی تحلیل‌گران حاکی از آن است که تسویه اعتبارات شرکت‌ها رو به پایان بوده و اثر خود را بر بازار گذاشته است لذا از این پس انتظار یک صعود کوتاه مدت را در اسفندماه داریم. بر همین اساس برای بررسی بیشتر اوضاع بازار و صنایعی که پتانسیل بیشتری برای رشد دارند؛ به سراغ علی فراقی، تحلیل‎‌گر بازار سرمایه رفته‌ایم تا با ایشان در این خصوص با ایشان گفتگو کنیم. در ادامه با صبح ساحل همراه باشید.
    
 لطفا درباره خودتان برای مخاطبان صبح ساحل مختصری توضیح بفرمایید.
علی فراقی هستم و به عنوان معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه فعالیت می‌کنم. تحصیلات اینجانب در رشته حسابداری و تا مقطع کارشناسی ارشد است. فعالیت حرفه‌ای‌ام نیز مرتبط با نهادهای مالی، به‌ویژه کارگزاری‌ها بوده است.
  
 به نظر شما بورس جاماندگی خود را نسبت به بازارهای موازی جبران می‌کند؟
در رابطه با پاسخ به این سوال باید گفت که طبق حافظه تاریخی عموما در اسفندماه شاهد جبران عقب ماندگی بازاربوده‌ایم. اگر نیم نگاهی هم به نحوه حرکت بازارها خصوصا بازار سرمایه در سال‌های گذشته داشته باشیم این موضوع را تایید می‌کنند. بازارهای مختلف با توجه به وضعیت اقتصاد و خصوصا سیاست‌گذاری دولت‌های مختلف از لحاظ بازه زمانی در زمان شروع حرکت‌های صعودی خود باهم متفاوتند. در برخی مواقع این صعود فرسایشی است ولی زمان‌هایی ممکن است این صعود به صورت شارپ یا اصطلاحا پرسرعت اتفاق بیفتند و نهایتا واگرایی بین بازارهای موازی جبران شود و بازارها به یکدیگر برسند. لذا در خصوص بازار سرمایه نیز این اتفاق خواهد افتاد.
  
 تا چه زمانی روند صعودی بورس ادامه خواهد داشت؟
اگر به روند کلی بازار بورس در یک مقطع بسیار بلند مدت نگاه کنیم چیزی که به نظر می‌رسد این است که روند بازار سرمایه همیشه صعودی بوده‌است و در این میان اصلاح‌های کوچک و فرسایشی اتفاق افتاده است ولی در بازه کوتاه مدت باید گفت که در چندسال اخیر عموما با شروع اسفندماه، شاهد یک جهش حداقل دو الی سه ماهه در بازار بوده‌ایم که گاها تا میانه فروردین نیز ادامه دارد. بر همین اساس می‌توان با توجه به رفتار اخیر بازار سرمایه انتظار یک صعود کوتاه مدت را برای بازار داشت.
  
 به نظر شما اهداف شاخص کل چیست و مقاومت‌های تکنیکالی پیش روی شاخص چه اعدادی هستند؟
یکی از مهم‌ترین اعداد نزدیک بازار را می‌توان محدوده دو میلیون و دویست هزار واحد برای شاخص کل در نظر گرفت. این عدد می‌تواند سیگنال خرید افراد جدید را برای ورود به بازار صادر نماید و اگر شاخص کل به این عدد دست پیدا کند؛ تا مدت‌ها باعث حفظ قدرت روند صعودی در بازار می‌شود اما باید توجه داشت که رفته رفته سد مقاومتی بعدی بازار می‌تواند سقف اردیبهشت ماه سال جاری و پس از آن محدوده‌ سه میلیون واحد باشد. اگر قرار باشد شاخص به سمت این عدد حرکت کند به حجم و تقاضا قابل قبولی در بازار نیاز دارد.
  
 به نظر شما کدام صنایع در شرایط فعلی پتانسیل بیشتری برای صعود دارند؟
در نیمه اول سال آتی علی‌رغم کاستی‌های دولت و برنامه‌ریزی‌های نادرست کلان، اکثریت صنایع بازار می‌توانند جذاب باشند ولی اگر بخواهیم در این میان یک صنعت قابل توجه را نام ببریم می‌توان به صنعتی مانند سیمان اشاره کرد چراکه سیمانی‌ها عموما از اواخر سال شروع به رشد می‌کنند و در نیمه اول سال بعد به رشد خود ادامه می‌دهد. با توجه به جان گرفتن دوباره فروش این صنایع، می‌توان انتظار بازدهی‌های جذابی را از این صنعت داشت. علاوه بر گروه سیمان، می‌توان صنایع زیادی را نام برد که پتانسیل‌ خوبی برای رشد دارند که چون در چندماه گذشته با ضعف خریدار و حجم لازم مواجه بوده‌ان الان فرصت خوبی برای جبران زیانشان فراهم شده است.
  
 در موج صعودی فعلی بورس، گرفتن چه میزان بازدهی منطقی است؟
ملاک ما در کسب بازدهی نرخ سود ثابت و بدون ریسک است. اگر صنعتی، بازدهی بالاتری از نرخ سود ثابت و بدون ریسک در دل خود داشته باشد؛ عملا می‌تواند گزینه قابل قبولی در این برهه از بازار باشد. هرچند این فاصله بیشتر باشد می‌تواند جذابیت را برای ورود پول بیشتر و پذیرش ریسک بالاتر وارد این گونه نمادها و صنایع کند. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها